1

Jag har under en tid mixtrat lite fram och tillbaka med tändkurvor eftersom jag åker med weber ict på en standard 1600 har jag lite svårt att hitta den bästa kör jag på kurva b so
Skall ersätta original fördelarns kurva så känns de som att den är seg vid acceleration och går allmänt varm min tanke är då att den inte får tillräcklig vakumsignal från förgasarna för att få den förtändning som behövs sedan har jag även testat kurva d får bättre reaktion vid gaspådrag går kallare men jobbigt att smyg köra får flatspots eller vad de nu kallas blir lite ryckigt. 009 har jag dock ej testat men den känns inge vidare. Vad är era erfarenheter vad skulle ni kört på?

2

Jag skulle tro att det går lite försnålt i bränsle
b kurvan  är en av dom bästa på en std motor 
Men flatspotten är soppan som inte stämmer mellan låg / mellan / hög fart
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tycker de vore konstigt att den går snålt när jag har gjort en co mätning och den visar 3- 3,3 men jag vet inte var skulle den gå kallare på en annan kurva? Tog även ur två stift den och den visa precis de du skrev försnål blandning får väl bli å plocka ner å kolla vad som sitter i å byta till större h munstycke. Tack för snabbt svar

4

CO2 ser man bara hur den går på tomgång och upp till 1500 varv
Om man skall mäta mellan o hög fart kräver det annan mätutrustning  som en bredbands lambda
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Var nere på misab å handlade lite olika munstycken plus andra emulsionsrör å testade mig fram de blev 55 lågfart F6 emulsion 140 h 160 luft som satt i helt annan bil inga flatspots eller ngt så känns som att problemet är löst

6

Ska programera en "123Ignition (BT)" fördelare till våren. Och vad jag kan förstå så är den tom på kurva när den är helt ny.
Så jag undrar om någon har tips på tändkurva som man kan lägga in och börja med så att man har något att utgå ifrån?
Motorn som det handlar om är en 1904cc (T1) med 2x Solex/Kadron, Engle100 kam.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Det är en kurva i den, rätt universal så det funkar. Finns en del på nätet att utgå ifrån senare om du behöver. Jag har förändrat lite på topp och tomgångsförtändning.
Tycker det är otroligt besvärligt att det är angivet absolut i tabellen.

8

Det är en kurva i den, rätt universal så det funkar. Finns en del på nätet att utgå ifrån senare om du behöver. Jag har förändrat lite på topp och tomgångsförtändning.
Tycker det är otroligt besvärligt att det är angivet absolut i tabellen.

9

123-ignition, programmerbar. Bra val tycker jag. Ett monteringstips. Det är svårt med jordpunkter att ansluta till nära. Så gör lite innan. På undersidan av fördelaren finns ett gängat hål. Enkelt att ansluta nollan där. (Huset är isolerat, för att även passa plusjordade fordon som aliens har.)
Vakuumförställning är gudagott för körbarheten. Har dock ingen aning om hur vakuumet beter sig med dubbla förgasares korta insugningsrör. Förmodligen svag signal. Studera hur VW kombinerat ihop centrifugal- och vakuum-reglering, för att hitta någonstans att börja experimentera ifrån.

10

Många bra och matnyttiga svar. ICQ/ay

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

11 Senaste redigerad av hof (2021-01-02 20:14:21)

Det här med vakuumsignaler är intressant. Jag har experimenterat lite med min 123-fördelare, men känner att kunnandet börjar tyna. Inleder i alla fall med lite input om vad jag kommit fram till. Kanske någon har mer att komma med.

För vakuumanslutningar finns lite olika möjligheter.

A. Halsringsvakuum (venturi vacuum). Utformas som ett pitotrör. Verkar ge en signal som har viss varvtalspåverkan.
C. Insugsvakuum (manifold vacuum). Signalen ger ett (omvänt) mått på motorlast. Liten last => kraftigt vakuum.
B. Spjällnycklat vakuum (f-n vet den svenska termen, så jag hittade på en egen, eng ported vacuum).  Lika som insugsvakuum, speciellt med denna är att signalen försvinner vid stängt gasspjäll.


28-30PICT förgasarna använder både A och B, som kopplas ihop. Fördelarna är av typ enbart vakuumförställning.
31-34PICT nyttjar bara B. Fördelarna för dessa har både vakuum- och centrifugalförställning.
(C finns också, men går till accelerationspumpen.)

Vakuum används främst för att öka förställningen vid låglast. Men det blir för mycket vid tomgång, vilket löses elegant med spjällnycklingen. Men ger konstigheter vid plötslig gaspådrag.

Hittade några mätningar av vakuumnivåer. Gissar att dessa är uppmätta vid "tomgång". Hur det beter sig vid höglast har jag inte hittat något på. Vad som är ännu mer intressant, är dynmiskt beteende, typ plötslig fullgas (kick-down).


Man kan konstatera att signalerna för 28-30PICT är svaga. Kan ge problem, då 123-ignition mäter absoluttryck, och inverkar av väder och höjd över havet kan märkas. Enbart vakuumberäkning, som original, är farligt. Jag ligger nu på ungefär 2/3 varvtal och 1/3 vakuum inverkan.

Ja, det var en liten början. Fyll gärma på med dina insikter.

Post's attachments

SkissVakuumanslutningar.png, 3.21 kb, 345 x 462
SkissVakuumanslutningar.png 3.21 kb, 126 downloads since 2021-01-02 

Vakuumvarden_tabell.png, 392.55 kb, 1028 x 487
Vakuumvarden_tabell.png 392.55 kb, 160 downloads since 2021-01-02 

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-01-03 10:16:00)

På friska Vw motorer brukar det vara grymt högt vakuum
Om vakuumet börjar bli svagt är det dax att göra
en renovering ( läckande ventilsäte(oftast förbreda) skall vara 1.5mm om det skall täta bra / ventiler (slitna i vinkelen) (det går inte bara att slipa in) /kolvringar )
Sen det som styr en 123 är en map sensor 
Ett mebran med trådlastgivare
Det är exakt samma saker på en insprutning   som man mäter in vakuumet innan man mappar
Är det fräna kamaxlar så tappar man vakuum signalen 
Sen det där att tänka vakuum är lite kasigt  efter det går från -1 till 0   sen vänder det från 0 till +1 eller vad man har förtryck
Så -0.80 vakuum är bara  20 från 0 
Det finns en mätare på biltema som man kan se hur maskin är i skicket när det gäller vakuum sidan man kan även kolla soppa trycket med den för 125 kr https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016980

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Förtydligande: Den svaga signalen hos 28-30PICT beror på att vakuumet "späds ut" av anslutningen i halsringen. Har således inget med motorns skick att göra.
Sen är det ett "oherrans liv" på signalen. Främst studs mot stängande ventil, men även överlappande kamtider och läckande ventiler hjälper till. Stnd filtreras denna signal mekaniskt i vakuumdosan. Hur 123 gör är oklart. Vore intressant att veta responstider, tex hur stor är fördröjningen efter spjällöppning.
En väsentlig del i filtreringen är volymen i insugningsrören. Betyder mer rassel med korta dubbelförgasarrör. Jrf bilar med mängdmätare, de har ofta långa rör och volymer, för att jämna ut flödet.