1

Grannen har en baybuss stående jag skulle få om jag ville. den är dock väldigt rostig och ganska bulig så är motorn jag vill ha för att modda och sätta i bubblan. Är en typ 4 motor med dubbla förgasare vad jag har sett. är en gammal militärbuss så hoppas att den varit välservad en gång i tiden:)

Hur ser man vad det är för motor i den, vart sitter motor koden på en typ 4 motor?
då den fallit ur registret, finns det något ramnummer eller någon skylt man så man kan klura sig till vad det är för årsmodell på bussen?

Antar att växellåda mm. kan vara okej på den också ifall någon är intresserad av den.

MVH/alex

2

Lite bilder så fixar nog Syjuntan här årsmodell och allt du vill veta ! ICQ/ad

Motorkoden sitter iaf precis till höger om t-spolen, stansad i alu.kåpan.

You´ll never know...

3

hittade koden va visst en CA vilket är en 1700 om jag fattat rätt. snodde iaf förgasarna och fördelarana så de hamnar nog på en 1600 industrimotor i vinter:)

4

Typ4-motorerna kräver en del jobb för att få i en typ1, inte omöjligt men en del jobb. http://www.tunacan.net/t4/ är en sida man brukar rekommendera i dessa sammanhang, utifrån den kan du söka vidare på tex shoptalkforums för mer matnyttigt i ämnet. Standardsvaret här i Sverige brukar vara att satsa på att trimma en typ1-motor istället för att det är billigare, personligen tycker jag det är tråkigt att inte fler satsar på typ4, då kanske den allmänna kunskapen om dessa motorer hade varit vidare.

Förgasarna brukar inte vara så poppis att montera på en typ1-motor då de som regel är lite knepiga att få till bra, jämfört med ett par dubbelförgsare från typ3 som inte har den mer avancerade master/slave-arrangemanget. Detta är utantillkunskap och jag har ingen egen erfarenhet, men det är vad jag läst/hört.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

ok men de var ju gratis och ser väldigt fina ut så är nog värt ett försök. Såg att det var en massa extra vaccum slangar kopplade i kors och grejer. har detta med den funktionen att göra? behöver man koppla alla dessa för att få det att fungera? eller kan man plugga ett par hål och se glad ut?
någon som har erfarenheter från dessa förgasare?