1 Senaste redigerad av billy (2017-08-02 13:03:38)

Har ett problem jag just nu inte kommer tillrätta med..
När man gasar snabbt så hinner inte förgasaren med den svarar med en smäll. gasar man lugnare så är det inga problem har ev lite tvekan.
Vad beror det på ?
Hade samma på min 65'a jag hade för länge sen - fxade det men kommer inte ihåg vad jag gjorde.

Detta är en 1300 66'a...
Brytargap är ok och tändningen med..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

2

Är du säker på att det är i förgasaren det smäller?

Har du nyligen justerat ventilspelat?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Japp det är i förgasaren.
Har även noterat att det blir lite isigt i insugsröret under förgasaren.

Finns bara 2 skruvar på förgasaren man kan justera på ? tomgång och blandning eller ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

4 Senaste redigerad av billy (2017-07-17 14:03:14)

Alltså finns det 2 skruvar på vänster sida om förgasaren en stor och en liten  !? Fan pinsamt ju jag har glömt Den skruven på själva gasarman vad är den för ngt ?
Väldans tacksam för hjälp här.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

5

Det är en 30 pict - 1

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

6

Hjälp, ingen som har tips ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

7

Kolla de här, det kan vara en hjälp på vägen.
http://www.vw-resource.com/30PICT2.html
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=470941

Typ 1 1500 -67

8

Har skruvat och justerat utan bättring känns det som.

Nån som vet varför det ibland blir isbildning på insuget under förgasaren ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

9

Ang. Isbildningen detta kan vara anledningen.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=26045

10 Senaste redigerad av H.Sundqvist (2017-07-17 20:04:40)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9475
http://vwfiv.se/rephandbok.htm

Kolla detta så finner du lite att läsa på i.  ICQ/ab

11 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-07-18 10:25:38)

Hej Jag höll på med ett kund jobb  i går med en sådan förgasare
Efter som soppan är ändrad med 10% alkohol (k sprit)  så går det  minst 10% försnålt
I detta fallet var det en B motor ( 1600 ep)
efter som man har mätutrustning  var det ganska lätt att se var som var fel
CO2 låg på 0,5 mot VWs anvisningar som skall vara mellan 2-4 i CO2
Det hjäper inte att fippla med tändning eller blandskruven
Det är bara att byta huvudmunstycke  för att få bort detta problem  ( sitter 120 som std i en B motor
Efter ett gäng munstycks byte  hamnade vi på 132 i huvudmunstycke  ( det sitter 125 som std i en  F =1300 )
Då var det 2,0 i CO2
Om du har bytt avgas  plus till det som  jag gick upp(till sådant fränt Behöver du gå upp 0,05 till har du också bytt luftrenare till raggar typen(fränt) behöver du gå upp 0,05 till)
Byggy avgas upp 0.10 ( 140>150)
Om du inte vet var du skall köpa munstycken  så får du en länk   http://www.misab.se/kategorier.php?kid=4-544-550-620
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12 Senaste redigerad av billy (2017-07-18 14:32:55)

PPRMicke skrev:

Hej Jag höll på med ett kund jobb  i går med en sådan förgasare
Efter som soppan är ändrad med 10% alkohol (k sprit)  så går det  minst 10% försnålt
I detta fallet var det en B motor ( 1600 ep)
efter som man har mätutrustning  var det ganska lätt att se var som var fel
CO2 låg på 0,5 mot VWs anvisningar som skall vara mellan 2-4 i CO2
Det hjäper inte att fippla med tändning eller blandskruven
Det är bara att byta huvudmunstycke  för att få bort detta problem  ( sitter 120 som std i en B motor
Efter ett gäng munstycks byte  hamnade vi på 132 i huvudmunstycke  ( det sitter 125 som std i en  F =1300 )
Då var det 2,0 i CO2
Om du har bytt avgas  plus till det som  jag gick upp(till sådant fränt Behöver du gå upp 0,05 till har du också bytt luftrenare till raggar typen(fränt) behöver du gå upp 0,05 till)
Byggy avgas upp 0.10 ( 140>150)
Om du inte vet var du skall köpa munstycken  så får du en länk   http://www.misab.se/kategorier.php?kid=4-544-550-620
/// Micke

Helt klart intressant info.
Kört vw från 1993 - 2015 och nu är det dags igen.
Men så var inte min förra en 1200 -65 den gick kanonfint och på den hade jag bara renoverat förgasaren ej bytt till större munstycke. har det hänt så mycket med bensinblandningen på 2 år ?
Jag har beställt en repsats då när jag fick hem  bilen så sölade den bensin vid acc membranet.... Jag hade ett beg membran liggandes men det var ganska "stelt" (det kanske också gör att bilen svarar illa ?) vet ej.. I vilket fall ska jag plocka ner den och testa. annars är det alltså munstycksbyte som gäller isf bode det funka med ett 132 i min med ? Den är helt original.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

13

Den är original förutom luftburken då den har nått fult chromeskit som sitter där nu, skulle VERKLIGEN vilja ha tag i originalluftburk om någon har !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

14

Den går perfekt så länge choken är aktiverad, så en renovering av förg + munstycksbyte är kuren.
Funkar det med 132 i mitt fall med tro ?

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

15

Du kan börja med att kolla vad som sitter där nu
Det behövs en 13 nyckel  för munstycket sitter i mäsings hållaren på dom förgasar typen
Skulle tro att det ligger mellan 130-135 i storlek
Ps på en 1600 sänker man motor tempen med minst 5-7 grader med 0,05 större munstycke
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Sitter 125 i nu.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

17

Med raggarfilter hade jag gått upp till 132,5-135

Anders

18

Förgasaren renoverad samt nu bestyckad med lite större munstycke. Går som en dröm nu svarar otroligt fint på gasen.. Har dock ingen aning ang co halten men den kan man väl justera till på bes.
Min avstängningsventil är inget bra och måste bytas snarast dock. Någon som har en såddan till salu OBS 6-volt.
Ett stort tack till alla som hjälpt mej här !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)