1

Hej, nu har jag problem igen.
Igår när vi skulle åka hem lydde plötsligt inte bilen ratten. Vid närmare koll var det höger sida som inte funkade. Det blev bärgningsbil till garaget. Nu har jag kollat noggrannare, och det ser ut enligt bilden.
Att det har gått av ser t.o.m jag, men sedan kommer mina frågor.

Bilen det handlar om är en Typ 1 -61.

Klarar jag av att byta det själv? Jag alldeles för okunnig för att ha en gammal hobbybil egentligen, så mina kunskaper är lååååångt ifrån majoriteten här inne.

Om ni trots det tror att jag klarar det; hur går jag tillväga?

Och bonusfråga; är Styrstag den rätta benämningen? ;-)

Mvh
Micke

Post's attachments

_20170716_125610.JPG, 478.27 kb, 1904 x 1503
_20170716_125610.JPG 478.27 kb, 180 downloads since 2017-07-16 

2

Styrstag är rätt benämning och det där klarar du definitivt av att byta själv, det enda som kan vara lite lurigt är att få ur själva kulbulten ur fästena. Finns små enkla avdragare för detta, sen blir det lite pyssel sen när du ska ställa in längden på styrstaget. Köper du begagnat se till att plocka isär allting innan du monterar för att säkerställa att justeringarna funkar, köper du nytt så är det inget problem.

Avdragare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000019461/

Lycka Till!

/foppa

3 Senaste redigerad av Lars.T (2017-07-16 13:16:41)

Misstänker att någon pajas kortat styrstaget annars så skulle det inte brista så där, tur att ingen kom till skada!
Om så är fallet bör även vänster stag bytas, för så där kortar man inte stagen.

4

Fråga varför är det kapat och dåligt ihopskarvat... Är det kanske en avsmalnad framvagn för att kunna  sänka och bättre få plats med hjul i hjulhus.. I sådant fall passar inte ett nytt styrstag utan blir för långt.... När det väl är loss kan man ju återsvetsa det.. Styrleder går ju att gänga ut ur röret..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Tackar för svar :-)

Framvagnen är sänkt, men jag tror inte att den är kortad. När jag köpte bilen tog däcken i skärmkanterna vid fullt rattutslag, och det borde väl tyda på att framvagnen inte är så smal? Jag köpte 145-däck och då försvann det problemet.
Men jag ska mäta innan jag säger för mycket :-)

Jag har googlat lite, men jag hittar ingen guide hur man bär sig åt vid byte på en Typ 1.
Är det någon som vill ge en förklaring till tillvägagångssättet så skulle jag vara oerhört tacksam :-)

Tack för svaren hittills.

Mvh
Micke

6 Senaste redigerad av =) (2017-07-16 16:24:36)

Du ha ingen bild så vi kan se och kanske du kan mäta från tex framvagnsfästet ut till tornet. så kan ju någon med original framvagn mäta samma. Bör ju inte skilja allt för mycket?
Låter mysko dom kortat styrstaget utan anledning.

7

Default/smile skrev:

Du ha ingen bild så vi kan se och kanske du kan mäta från tex framvagnsfästet ut till tornet. så kan ju någon med original framvagn mäta samma. Bör ju inte skilja allt för mycket?

Mellan de två blå strecken som jag så tjusigt målat på bilden är det 78 cm (med någon/några millimeter felmarginal).
Låter det som original-bredd?

Mvh
Micke

Post's attachments

Attachment icon _20170716_184522.JPG 611.98 kb, 54 downloads since 2017-07-16 

8

Örebro-Micke skrev:
Default/smile skrev:

Mellan de två blå strecken som jag så tjusigt målat på bilden är det 78 cm (med någon/några millimeter felmarginal).
Låter det som original-bredd?

Mvh
Micke

Har tyvärr kortat min men någon här ha säkert någon original eller koll ICQ/ab

9

Det är troligen en kortad framvagn för det är inte original gavlar på den, kollade min fabrikskortade och den är ca 78cm men mät istället utanför gavlarna hela längden på rören.
Du får ögonmåtta lite med tumstocken vid tätningarna.
Min kortade är ca82cm och en original är ca87cm.
En kortad framvagn är oftast 2" kortad.
Kortade styrstag vet jag har funnits att köpa på Upnorth.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Styrstagen kan du korta själv. Gängan för styrleden är M14x1,5 så det är bara att skaffa en gängtapp och fortsätta med gängan i den ände som är rättgängad, dvs högergängad. Efter kortning av staget, glöm inte att svarva/fasa av änden för klämhylsan som sitter mot staget.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015