1 Senaste redigerad av nikke76 (2017-07-08 11:21:51)

Hej!
Sitter och funderar på ett litet bygge, ett motorbytetill Subarumotor i en -66.
Skulle denna -66 vara original hade jag nog aldrig tänkt tanken, men den är taksänkt någon gång på -90talet, samt en mängd olika modifikationer(bromsar, inredning osv.)och motorn är en 1600 motor.

Det som frågan gäller är att det står att motorn är utbytt i regpapper, men det är inte specificerat vilken motor, skulle man kunna byta till en subarumotor och kanske få den igenom besiktning?

2

Kolla vad det står för effekt registrerad och om din nya motor inte överstiger det.
Mvh Kenth

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

3

Säger inte att det är rätt.. eller lagligt .. men om man betänker att man lätt byter motor... ICQ/ad
Annars reggar man den som ombyggt fordon, och gör en Sfro besiktning  med efterföljande reg.. så kan man köra lagligt sedan utan att vara rädd för en flygande besiktning
Nu säger många att dom inte gör dylika så ofta..
Nä inte nu kanske ... men då många bilar nu genom nya regler blir slutbesiktigade för all framtid,(50 år gammla.) så finns viss risk att en del fuskar. och monterar större mororer på bilar med undermåliga/för klena schassie /bromsar, vilket kan göra dom mer farliga i trafiken.
Därav med flygande besiktningar/kontroller längs vägarna, där dom på platsen avgör om det blir ett körförbud /ny registrerings besiktning böter osv..
Detta kan man då förhållandevis lätt slippa, med rätt papper som säger exakt vad  som är rätt/ Monterat.

Att ha papper som berättar om utbytt motor kan kanske räcka, men en subaru maskin  har ju en del effekt.
kommer själv gå den mer omständiga vägen med mitt bussbygge.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Har allt tänkt på ombyggtfordon, men i och med det står utbytt motor så var funderingen om det räcker, då det inte står vilken motor det är i bilen.
Får kolla kW uppgifterna då det kanske säger vilken motor som det är bytt till, då 1600 motorn borde ha mer kW än en exempelvis en 1200 motor.

5

hmm, den har stått och mognat i garaget den taksänkta gulingen, under tiden har jag funderat vad jag ska hitta på med den, volksrod, motorbyte m.m. men jag kanske skulle kollat i regbeviset en gång extra gång... då det står följande:

T12B OMBYGGT FORDON
T31A MOTORN UTBYTT
SÄNKT TAK

Så någon har gjort denna till ett ombyggt fordon sen tidigare.

Då kommer nästa fråga vad får man göra med en bil som har dessa tillägg? kan jag montera in en subarumotor i denna utan åtgärd (vilket inte är lika med att jag ska göra det) mer än en besiktning?

6

Vad jag förstår så om det står utbytt motor i regpapperen utan övriga specifikationer så ska det inte vara
några som helst problem att knöla in en subarumotor dom motorerna ändrar ju inte ens på bilens utseende
och har du skivbromsar runt om och krängningshämmare fram och bak så tillåts väl vad jag vet 75-80 hk i en
bubbla.

7

Vad har du för effekt i papprena då?

Ombyggt fordon kan väl ha upp till 15kw/100kg bil (ej dubbelkollad upg, kan vara fel)
Dvs nästan 200 hp i en bubbla.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8

i reg-papprena är det 37kw,
Så är lite kluven, ett ombyggt fordon borde kunna ha 15kw/100kg men med de kw som står på papperna så är det ju inte många hk som hänvisas till där.