1

När jag ställer tändningen på min buss till 28-30 grader FÖD vid full mekanisk förtändning (3000rpm, vakumslangen urkopplad) så går den ner till 4 grader FÖD vid tomgång (ska vara 7,5 grader). Kan man göra nåt åt det utan att byta till en fräschare fördelare, eller är det bara leva med?

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

2

Ozz skrev:

När jag ställer tändningen på min buss till 28-30 grader FÖD vid full mekanisk förtändning (3000rpm, vakumslangen urkopplad) så går den ner till 4 grader FÖD vid tomgång (ska vara 7,5 grader). Kan man göra nåt åt det utan att byta till en fräschare fördelare, eller är det bara leva med?

Det kan bero på hur låg tomgång du har.Tändningen brukar vanligtvis ställas vid 800-900 v/min.

3

Jo, det är alltså vid rätt tomgångsvarvtal som det ger 4gr FÖD. Om jag ställer den på 7,5gr FÖD vid tomgång så går den upp till typ 34 grader vid full mekanisk förtändning, vilket är för mycket vad jag förstår.

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

4

Ta loss fördelaren och droppa lite olja på  filt-tussen innanför rotorn. Sätt dit rotorn och håll emot axeln i botten på fördelaren. Det glapp man känner när man vrider på rotorn är slaglängden på förställningen. Den ska inte kärva utan gå tillbaka av sig själv. Smörj även under plattan där spetsarna sitter och sug i vakuumdosan så du ser att den rör sig och går tillbaka. Titta ner bakom spetsarna och snurra på axeln och kika så att fjädrarna sitter kvar till vikterna. Ställ brytaravstånd och montera. Ja, funkar det inte då så är det bara att byta fördelare. Allt enligt min ringa mening ICQ/ab

[

5

MickeW skrev:

Ta loss fördelaren och droppa lite olja på  filt-tussen innanför rotorn. Sätt dit rotorn och håll emot axeln i botten på fördelaren. Det glapp man känner när man vrider på rotorn är slaglängden på förställningen. Den ska inte kärva utan gå tillbaka av sig själv. Smörj även under plattan där spetsarna sitter och sug i vakuumdosan så du ser att den rör sig och går tillbaka. Titta ner bakom spetsarna och snurra på axeln och kika så att fjädrarna sitter kvar till vikterna. Ställ brytaravstånd och montera. Ja, funkar det inte då så är det bara att byta fördelare. Allt enligt min ringa mening ICQ/ab

Ahh vilken sjyst beskrivning, borde ju vara samma på alla fördelare med tändförställning! Kände inte till detta, riktigt lärorikt. Tack!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Som en parentes, så har jag liknande problem med min typ1 med 70-tals fördelare.....
Ställer tändning med strob på "märket" 5 eller 7,5gr... Då slår den ut till bortåt 40 gr (har gjort ett märke vid 33gr där jag vill ha max utslag.)
Nu på min husvagnssemester försökte jag ställa ned grundtändn till "0", och då blir den tveksam på tomgången -men max är ändå bortom 33gr... Detta gör att motorn blir (onödigt) varm.

Suck - bara mina tankar... givetvis borde jag kollat/fixat detta innan vi gav oss iväg till Vwänerträff osv.. Men undrar lite vad det beror på ?

7

Obs att alla fördelare inte ska ha vacuumslangen pluggad vid tändinställning!

8

stickan skrev:

ÅFAN.. Där lärde jag mig nåt nytt. Vilka ska vara plugga och inte pluggade då??  ICQ/ab

9

Roadkill skrev:
stickan skrev:

ÅFAN.. Där lärde jag mig nåt nytt. Vilka ska vara plugga och inte pluggade då??  ICQ/ab

Det beror på typ av fördelare.Det finns ju åxå olika remskivor med helt olika märkning (typ1).
Vad har du för fördelare?