Vad gör man första dagen på semestern när man ska koppla av från Jobb och garagekraven?
Jo man plockar fram sitt Fådda Kopplingshus, och släpar fram motorbocken.
.JPG)
Letade reda på en gammal startmotor, och borrade ur 12Volt Bussningen.
Sen gjorde jag en pappmall efter motorbockens hål.
.JPG)
Knackade fyra körnslag.
.JPG)
OK jag tänkte fel svepet hamnade lite högt, så gör om och gör rätt.
Två nya hål gjordes.
.JPG)
LIte skruv i skrotlådan, sen satt den på plats.
A.JPG)
Ut i lagret och Hämta motorn som jag fick med när jag köpte 58'an för 10 år sen.
.JPG)
Bilen ställdes undan på sjuttotalet då nån hällde motorolja i bromscylindern. En enägar bil som gått runt 8000mil
.JPG)
Lite dammig och den satt fast , den gick runt när jag köpte den, och den har stått inne hela tiden.
.JPG)
Gjord sent 57 om jag fattat rätt.
.JPG)
Lossade stiften, trean Hmm?
.JPG)
De andra tre såg ut så här, lite bättre men gått fett.
.JPG)
Tog ett däckjärn och tryckte till, och den lossade lätt.
.JPG)
Hmm Ingen olja, verkar som nån tömt den kanske när den målades upp.
.JPG)
Kollade vevaxelglappet.
.JPG)
Runt 0,15 är det OK? Eller på gränsen, men en provstart klara den nog.
och en tur genom en besiktningshall.
.JPG)
Lossade ventilkåpan, men jag var inte först, halva packningen var borta.
.JPG)
OK man kan inte snurra runt ett helt varv , men det funkar.
.JPG)
Andra sidan såg bättre ut.
.JPG)
Verkar inte vara så oljigt runt cylindrarna.
.JPG)
.JPG)
.JPG)
Oljepluggen kollades och den var lös :-).
.JPG)
En tur till Biltema, sen fylldes det på lite olja.
.JPG)
Sen var det dags att justera ventilerna.
.JPG)
Notera den fiffiga kopplingen, stannar det så fort den startar, och oljetrycket kommer upp?
Får nog göra nåt åt det.
.JPG)
Kopplade på ett batteri och se på FN det snurrade.
http://www.brandow.eu/vw/90/START.mp4
Ventiljustering, förgasarkoll, tändsystemskoll.
Sen blir det provstart.
Fortsättning följer :-----
"ljushuvud"