Hej,
Har satt ihop en 1641 med engle 100, cromolly stötstänger och Scat 1,25:1 vippor/brygga... får justera ventilerna var 50:e mil (tight/roterande s-stång)... misstänker att kammen nöts ner...
Maskinen inkörd med inkörningspasta i 20 min / 2000 rpm... Maskinen går starkt än så länge...
Några kloka tankar?
Jag skulle nog köra den kammen med enkla hårda fjädrar och originalstötstånger. Om topparna är original så gör 1-1.25 ingen större skillnad. Dina block blir klara om två veckor.
Enkla fjädrar är det...och alustänger ska ordnas. Tänkte mäta lyftet innan jag river spisen igen...
Jag har haft 1,25:1 vippor (org utseende) där stötstången nöter så mycket på koppen i vippan att den blir så djup att stötstång en tar i på sidan. Tror det va CB vipparmen, slipar man i dom så e dom som smör jämfört med tysk org.
Så börja undersök vipporna
Justeringen på stötstångsänden på de här vipporna (Scat) - men jag ska kolla dom...och möta lyftet...tack för tipset!
Använda det du rostfriaventiler? Lashcaps?
Lash caps = yes. Ventiler = vet ej. ACN L3 toppar...
http://vwparts.aircooled.net/ACN-Stocke … s-pair.htm
Är det mycket som behöver justeras? Behöver alla ventiler justeras? Kan det va så att du kapat stötstänger lite snett så kulan håller på att jobba sig in i stången lite lite hela tiden tills den sätter sig till slut?
Var riktigt noga med geometri & kapning så jag vill inte tro att det är så... spelet är lite olika på cylindrarna men alla har efterjusterats minst fem gånger...på ca 400 mil...
Finns det spån i olja? Du kan ju ta av vippbryggan på ena sidan och mäta med hjälp av stötstången om nockarna gått ned sig på kammen. Om det e någon vippa som behöver justeras extra typ 1an avgas så borde 3ans avgas oxå behövas justeras lika mycket om det e kammen som e problemet.
Om nockarna går ner sig påverkas inte spelet särskilt mycket.
Bara om även lyftarna äts upp.
Blir spelet större eller mindre när det förändras?
Det kan vara ventilsätena som sätter sig om det minskar. Om det ökar kan det vara skruvarna till vippställen som är på väg att åka ur toppen.
Dum fråga men, Du drar väl åt låsmuttern ordentligt och dubbelkollar det inställda spelet efteråt?
Justeringen på stötstångsänden på de här vipporna (Scat) - men jag ska kolla dom...och möta lyftet...tack för tipset!
Om du inte har tillräkligt hårda lashcaps så går dom ned sig
Sen har det hänt att scat vippor har gått ned sig i toppen mot ventilen
Jag skulle inte köra med 0 spel på en sådan vippa för då blir det mycket dålig smörning på tryck delen av vippan
Minst 0,05 spel om jag inte minns fel så står det på kamkortet att det skall vara 0,15 på din kam
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Många bra motfrågor - tack för det...
Det handlar alltid om att spelet blivit större och alla cylindrar har varit påverkade - dock inte alla vid varje justering.
Oljan ser klar och fin ut - inget blänk (externt filter). Ska byta och inspektera så fort jag får ett nytt filter levererat.
Lyftarna äts upp - så kan det ju vara - men är det troligt med HD singelfjädrar? Får kollas om jag delar blocket igen...
Skruvarna till vippbryggan dragna med föreskrivet moment och verkar sitta ordentligt..
Jag lutar åt att det är vipporna/lash caps som nöts ner - får ta ner en brygga för inspektion... Använder de caps som Scat levererade med vippstället.
