1

Hej alla glada har ett litet problem med motorn den baktänder på höger sida när den står på tummgång och man kör med lite gas det försvinner när man gasar upp till över 1500 rpm
motorn är 1641cc dubbla weber 40 ormbo 009'a fördelare
har ställt ventiler ganska nyligen gjorde ingen skillnad
har mixtrat med tändningen gör ingen skillnad
Bilen går annars bra  ICQ/ab

Någon som har vatt med om samma problem och hittat någon smidig lösning ?  ICQ/ab  eller någon bra ide på vad det kan vara / Alex

2

Hur är förgasarna bestyckade?

3

Det skulle kunna vara så att höger sida går lite magert, jag har fått lära mig av alla fantastiska forumvänner att soppan ställer till det en del och att förgasarna behöver ställas lite fetare, alternativt bestycka med lite större munstycken.

Typ 1 1500 -67

4 Senaste redigerad av VwRåttan (2017-07-12 21:40:26)

Jp motorsport har bestyckat förgasarna och bänkat bilen så det borde ej vara det  och bilen gjorde lika dant när han bänka den han hitta ej varför den gör så  på den korta tiden vi var hos han ICQ/ac

kanske en dum fråga men kan det möjligen vara tändspolen som ger något slags överslag ?

5

Har du kollat så inte den ena förgasaren (den som orsakar smällarna) drar tjuvluft?
Antingen av en dålig packning eller ett icke plant insug.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Hmm det ska jag undersöka. Trög som jag är har jag inte tänkt på det ICQ/ac

7

Kolla så att förgasarna är helt synkroniserad på tomgång, dvs att varje port har samma värde vid mätning med sync mätare.

8

När du säger att den baktänder, var smäller det i avgasröret eller förgasaren?

Om det smäller i avgasröret kan det vara en läcka vid anslutningarna. så friskt syre tillförs därifrån och det kommer ut lite oförbränt bränsle som sen antänds av värmen från rören.

"ljushuvud"

9

Låter som igensatt kanal till lågfarten. Den går snålt på tomgång. När du varvar upp börjar progressionshålen att arbeta och löser problemet.kolla även lågfartsmunstyckena och byt mellan höger och vänster sida och se om problemet byter sida. Om det är gamla Alfa sud förgasare så är det möjligt att blandskruvarna står fel då det är väldigt svårt att komma åt dom med motorn i bilen då skruven sitter inuti en hylsa. Överhuvudtaget brukar inte gamla Alfaförgasare vara lätta att få att gå bra.

10

Tackar för tippsen gubbar problemet är näst intill helt borta nu ICQ/ab