1

Nybliven bubbla-ägare till en " i stort sett" färdigrenoverad 1303 cab -73 (men med orörd motor/växellåda), i vart fall enligt säljaren.

Backen går i fint, låter ok (dvs inget) , men hoppar ur om man släpper spaken och har ack så lite gas. Enligt säljaren skulle det nog bara behövas en justering eller något....och köparen dvs jag var ju så sugen.... . Han hade haft av motor och låda, ja det mesta, så hoppas på att det ska stämma med "justering. Alla andra växlar samt koppling fungerar klockrent.

Har skruvat en del men inte med bubblor och vore jättetacksam för lite tips. Någon metod för att först och främst fastslå vad det hela beror på? Hoppas på något med växelförare, leder och bussningar och inte fel i själva lådan, men det återstår att se. Skulle någon dessutom kunna berätta hur felet åtgärdas så vore det ju helt grymt trevlig start på bubbla-livet.

Tackar på förhand.

2

"Brickan" under växelspacken kan vara felet.
Den kan vara monterad upp och ner.
Tror det kan få detta fenomen då.

Finns massa filmer om det på youtube hur du ställer in brickan/platta.
Kolla då på filmerna så du har den åt rätt håll och rätt sida ner.

Lycka till. Hoppas på det bästa.

Tomato Potato
Dyslexiker..

3

Har varit med om samma sak..provade allt och konstaterade sedan att det var backdrevet i växellådan! Detta betyder ju inte automatiskt att du har samma fel,men förbered dig på att det är växellådan...
Kolla växellådsfästen och leden på växelstaget under luckan som sitter under baksätet.
Lycka till !!

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

4

Tack så jättemycket för dessa 2 tips, ska kolla båda och återkommer med domen eller eventuellt med fler frågor......

Är det någon som har fler tips redan nu så är det välkommet om jag nu ändå ska ut och riva i grejorna  ICQ/ad

5

Hej igen,

Nu har jag bytt leden som sitter under luckan under baksätet. Det fanns ett litet glapp där.

Nu är backen lite bättre. Den hoppar inte ur när jag backar med gaspådrag eller på tomgång som den gjorde förut( då var jag tvungen att hålla kvar spaken i rätt läge, det behövs inte nu) .
Men så fort jag släpper gasen hoppar den ur. Dessutom hörs det ett litet "klonk" efter att jag lagt i backen och börjar släppa upp kopplingen. Låter som om den "hoppar i rätt läge" då. Men tyvärr släpper den sen om jag släpper gasen.

Ett litet steg på rätt håll. Hoppas på att det betyder att lådan förhoppningsvis är ok. Ligger det något i det?

Är nästa steg fortsatt att kolla "brickan" under växelspaken? Såg någon film på det och är lite rädd att det blir svårt att få tillbaks spaken i rätt läge, är det en risk?

Hur kollar man om spelet i växellådsfästena är ok, ska dom vara helt stumma eller ha ett litet spel?

Massor av tack på förhand. Nu har jag fixat det mesta på min första veteran men detta återstår...och backa behöver man göra då och då...

6

Ja den där brickan under växelspaken...
Lätt att montera den fel, men då går det inte att få i backen övht.
Hålen där är ovala, så att hela paketet, särskilt brickan kan justeras i längdled.
Det är litet trixigt, och man får hålla på ett tag och prova sig fram.
Här finns ju en konisk spiralfjäder också, det gäller även att den hamnar i rätt läge.
Sedan skall det ju vara något slags fett här med som kladdar till det litet extra.
Börja där, men inte heller jag utesluter backdrevet i växellådan, men det var ju det svaret du inte ville ha...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-07-12 17:06:01)

Om man gör en banzaj växling( rycka in) mellan ettan o tvåan så flyttar man växelgaffelen så att växelmuffen kommer i fel läge
På växelmuffen sitter drevet till backen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Backen ligger på utsidan av ettans och tvåans slider dvs den muff som lägger i ettan och tvåan. 1303 har en enligt mig dålig hållare för backdrevet en liten vinge som går in i ett grunt spår. tidigare lådor hade en mässingskorg som höll i backdrevet. När spåret blir slitet räcker inte drevet ända fram till slidern plus att år av slitage har gjort att växlarna bara ligger i med 45 graders kanten som är till för att få i växeln lättare. Om du har tänkt behålla bilen ett tag så är det bästa att renovera lådan för framtida bruk. Tänk på att det billigaste med en gammelbil är oftast inköpet sen kommer dom verkliga kostnaderna.

9

Tack för alla kloka ord. Har börjat vänja mig vid tanken att lådan måste ut. Dock någon fråga till:

Efter att jag bytte bussning/koppling (den under luckan baksäte) har jag ett litet surrande ljud någonstans under växelspaken. Mest i 4:an. Håller man spaken lite mot mitten försvinner det. Får känslan att något inte ligger riktigt i rätt läge och ger mekanisk kontakt och tar med sig vibrationer från lådan fram i spaken. Kanske var den nya bussningen/kopplingen någon mm längre eller något. Kan detta oljud ge er någon ledtråd, kan det också tyda på att den snart magiska brickan behöver justeras lite? Eller finns det fler ställen att justera?

Fick i alla fall med en extra växellåda med bilen. Finns det något enklare test man kan göra för att i vart fall gissa skicket på den? Lite jobbigt byta om den är kass....

Igår blev det i vart fall besiktning u.a. följt av första bilträffen, så vi är på gång ICQ/ab

10

Hej igen!

Tvekar fortfarande om jag ska byta lådan eller om det kan vara något annat. Hade bestämt mig för att byta, men så sprang jag på en "expert" på en bilträff, en kille i Varberg som demonterar bubblor och säljer delar.  Han verkade veta en hel del och han fick prova backen. Efter detta var han "90 %" säker på att det antingen var justering av den mytomspunna brickan, eller sliten bricka, eller slitna växellådsfästen.

Glad i hågen  ICQ/ab satte jag mig och körde i minst en timme och provade alla lägen jag kunde komma på (lossade justerade lite, spände osv). Ibland blev det sämre, men aldrig bättre.Brickan sitter på rätt håll rätt och är inte sliten.

Jag har alltså bytt lager för stången fram och även kopplingen "under sätet".  Jag har provat att "ricka" på motorn och tycker den känns stum, kan bussningarna ändå vara kass? Eller är mitt test helt fel?  Default/hmm

Men så igår blev jag tvungen att backa över en brant kant. Och minsann, när jag fick hög belastning på motorn (fick rusa och slira mig upp) så hoppade inte växeln hur.  Borde den inte ha gjort det om det var utslitna drev eller kass "korg" som någon nämnde? Dessutom tror jag ganska säkert ha märkt att backen lättare hoppar ur om jag svänger samtidigt när jag backar.

Så nu vill jag ge det en chans till innan jag lånar garage och byter låda. Vad tror ni kloka? Kan ni lägga pussel med dessa ledtrådar?  ICQ/ab

11

Kolla motor/växellådsfästena genom att rucka /bryta eller lyfta med något när du ligger under bilen så att du är säker på att de är okej innan du går vidare och demonterar motor och låda !  ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

12

Hej Macke och tack för tipset!

Har provat att "rucka" i både motor och växellåda, och även provat att med handbromsen till slira på kopplingen både framåt och bakåt. Kan inte se mer än minimal rörelse i motor/växellåda. Dock undrar jag hur de 2 bussningarna intill motor/sprängkåpa ska se ut för att vara ok. Se bilden jag tog på respektive bussning. Dom ser onekligen lite trötta ut men samtidig verkar dom ju stumma.

Kan dom ändå vara orsaken till den trilskande backen?
Måste motor/växellåda ur för att kunna byta dem?

Tack på förhand!

Post's attachments

motorfäste1.JPG, 134.33 kb, 589 x 1021
motorfäste1.JPG 134.33 kb, 124 downloads since 2017-09-18 

motorfäste2.JPG, 116.3 kb, 744 x 887
motorfäste2.JPG 116.3 kb, 124 downloads since 2017-09-18