1 Senaste redigerad av Ford Prefect (2017-07-12 09:54:12)

Har en husbil med Volvo B21A (2.1 liter) och jag tycker att baken "hänger ned" litegrann.
Jag har bytt bakfjädrarna till förstärkta varianter och de var något högre än de gamla.

Min fundering är om det skiljer i vikt på Volvo- resp. VW-motorn och om det är därför den ser lite hängig ut..

Lite googlande ger att en Volvo motor väger ca 155 kg - vad kan en VW motor väga?

Nu är ju Gipsyn lite vindkänslig av "naturen" och med tyngre motor baktil så har ju inte detta någon positivt inverkan på väghållningen heller  ICQ/ad

Leker med tanken att ta bort reservhjulet och gjuta en cementklump i hållaren istället - det skulle ge en vikt på ca 130 kg istället för de 14-15 kg som en fälg väger - å andra sidan så påverkar det ju lastvikten så man skall nog inte ta i så mycket  ICQ/af

Post's attachments

DSCN3714.JPG, 168.89 kb, 1024 x 768
DSCN3714.JPG 168.89 kb, 153 downloads since 2017-07-12 

DSCN3716.JPG, 196.63 kb, 1024 x 768
DSCN3716.JPG 196.63 kb, 150 downloads since 2017-07-12 

När du ser ljuset i tunneln är det tåget som kommer...

Bilar: Citroën C4 -14, Citroën XM -95, Citroën XM -99, VW Karmann Gipsy -90 (husbil)

2

eller så sänker du fram och slänger på feta hjul ICQ/ag

3

Pröva detta, det hjälper inte att bakvagnen kommer högre, men du får troligen en mycket mer vindstabil bil.
I min ungdom så satte jag på en spoiler fram för att få undertryck under bussen som var en T2 som jag konverterade till diesel, med kylaren bak på sidan. Genom undertrycket skulle jag få bättre genomströmning i kylaren, vilket det också blev men inte tillräckligt, så senare sattes kylaren fram. Men den stora vinsten med spoilern var att all sidvindskänslighet var som bortblåst. Minns att jag körde på Uppsalaslätten och det var full storm och jag behövde inte parera med ratten. Och då hade jag en ännu tyngre pjäs där bak, Peugeot 505D. Så bussen var ännu lättare fram än original. Spoilern gjorde jag av plåt och den gick ca 5 cm från marken. I gupp så tog den ofta i, men det var ju häftigt med lite gnistregn. Du skulle ju kunna testa med en plåt lite enklare och se om det fungerar för dej. Hade det inte varit för markfrigången så hade jag gjort något liknande på syncron, för när det blåser så känns det även i den