Vad kan hända om det lossar rostflagor från det?
Antar att det inte rekommenderas att montera
Mvh Jimmy
Typ1-65 soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Rost insida insugsrör
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad kan hända om det lossar rostflagor från det?
Antar att det inte rekommenderas att montera
Mvh Jimmy
Ta en gammal wire som räcker från ena yttersidan till mitten av insuget. Rugga upp wiren längst ut som en liten boll, stoppa in wiren i borrmaskinen och kör fram och tillbaka ett tag, så blir insuget polerat på insidan. Passa fingrarna, kör försiktigt i början så du får in snitsen, starta borrmaskinen när du är en bit in annars kan du helt plötsligt ha en propeller i handen.
Hej
Jag lånar den här Tråden lite då jag har samma problem med min 30 hk.
Jag undrar om man ska kunna få igenom vajern från den ena till den andra sidan ? Är helt stopp efter en bit men vill inte vara för hårdhänt och sabba något...Ser ut såhär:
Ja det skall gå att köra igenom
/// M
Jag har gjort på två olia sätt. Först blästrade jag röret, både på ut- och insidan det lossnade jättemycket flagor.
En annan gång tog jag en gammal hasighesmätarvajer i en borrmaskin, men det gick inte så bra, dessa är liksom flätade och kardelerna sprider inte ut sig lika bra som med en gammal handbromsvajer i borrmaskinen som jag använde Nu senast, och i kombination med blästern.
Men det där med vajer i borrmaskinen är inte alls ofarligt! Tag på handskar och skyddsglasögon, gärna även hörselskydd, suspensoar, stålhätteskor och hjälm... 
Tack för ditt svar Björn ! :-) Jag ska prova blästern för kommer ingen vart med vajern nu
Jag fyllde mitt med kaustiksoda och lätt stå över natten
Skölja noggrant och många gånger så va allt sot borta .
Använd plasthandskar och skyddsglasögon för eventuellt stänk.
Jag fyllde mitt med kaustiksoda och lätt stå över natten
Skölja noggrant och många gånger så va allt sot borta .
Använd plasthandskar och skyddsglasögon för eventuellt stänk.
Ja det kanske vore något ! Hade disel i hela natten till idag men det hjälpte inte märkbart, kom lite längre med Vajer på borrmaskinen iallafall men ja ska prova Kausticksoda så kanske resten lossnar :-) Vad blir det för ( symtom ) om det skulle vara tätt och man kör ändå ?
Det där röret är ju egentligen till förgasarens förvärmning, om jag nu tolkar bilderna rätt..?
För det är väl det som går mellan höger sida på utblåset, upp på insuget under förgasaren, sedan ned igen till vänstra sidans utblås?
Här skall det cirkulera varma avgaser som värmer upp förgasaren och då skall utjämna allt för stora temperaturskillnader så att det inte blir rimfrost på förgasaren och ånglås etc.
Kaustiksodan löser nog organiska föroreningar bättre än dessa metalliska. Men sotet lär ju försvinna.
Var försiktig, det är ju ett järnrör!
Nä, det skall nog vara något som river i avlagringarna, blästersand eller en spretig vajer.
Men om det är det röret jag tror det är, så gör det inget om det är litet avlagringar i det.
För det är väl det som går mellan höger sida på utblåset, upp på insuget under förgasaren, sedan ned igen till vänstra sidans utblås?
På ett originalsystem passerar det förbi avgasporten på 4:ans cylinder och går ner till ljuddämparen/expansionskammaren. På många eftermarknadssystem (typ: "ormbo") sitter den felaktigt på 4:ans avgasport, vilket inte ger något jämt flöde till förvärmningen.
Jag har sett att det på buggys och kit-car med kaliforniapipor, att man kapat detta rör, man anser väl att förvärmning inte behövs, då det inte ens finns anslutning för flänsarna på avgassystemet.
Detta innebär att hela den mittersta sektionen (om man har delat insugningsrör som på AD och AS, 1600-motorerna) sitter löst, den kan röra sig för mycket framåt och bakåt, och då far de där "gummimuffarna" illa, de som tätar i skarven mellan de yttre och inre delen av insugningsrören. Inte bara gummimuffarna far illa, förgasarens är även dåligt elektriskt ansluten till chassijord, endast gasvajern är minusförbindelsen.
Inte bra, då funkar shuntventilen och den elektriska automatchoken dåligt.
Om det är så kan det avhjälpas med et liten bit vinkeljärn som nitas eller skruvas i fläktkåpan och sedan färstes i den inre/främre pinnbulten till förgasaren.
Sedan en minuskabel med ringabelskor och taggbricka i flottörhusets skruv, och den andra ändan till känd bra jordpunkt, kanske på B- på generatorn om sådan anslutning finns, annars i fläktkåpan.
Men INTE till "minus" på tändspolen!!
Detta är ingen "äkta" minus, den anslutningen får bara minus då brytarspetsarna är slutna.
Jag mekade för ett tag sedan med en bil, där ägaren hade "jordat" tändspolen ordentligt, med en kabel till chassijord, inte helt överraskande gick det inte att starta motorn, och felsökningen tog en stund.
..
Det där röret är ju egentligen till förgasarens förvärmning, om jag nu tolkar bilderna rätt..?
Här skall det cirkulera varma avgaser som värmer upp förgasaren och då skall utjämna allt för stora temperaturskillnader så att det inte blir rimfrost på förgasaren och ånglås etc.
Hej igen, Har nu haft i Kaustiksoda i röret så får se hur det blir imorgon. 
Hade som fukt / frost på Förgasaren när ja hade kört för några veckor sedan så det kan säkert ha med det igensatta röret och göra
Så här såg det ut då så får ja rent röret nu blir det nog bättre
Har använt pianotråd för att rensa, är det helt stopp är det svårt att få loss...
vajer funkade inte alls för mig, bara tjorvade ihop sig 
Okej ja Pianotråd ska ja nog inhandla så det finns och ta till! Nu ikväll fick ja loss det som satt på mitten med en grov vajer så nu är det flöde igenom igen :-)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Rost insida insugsrör
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.