Tjena bara på grund utav nyfikenhet vad tror ni en vw 30 skulle kosta idag? går väl knappt sätta ett pris om det skulle sålts någon men vad tror ni? självklart spelar ju skicket in även på en sån men låt oss säga en i bruksskick någon som har hört några siffror? 
Och vad är en vw 30 (för en som inte vet allt) 
Bubbla-prototypen eller..? 
late,
in love,
and a little drunk..
En enkel förklaring är väl föregångaren till det vi kallar för bubbla. under 30 talet testprototyp eller vad man vill välja att kalla dom kanske? bara tillverkade 30 stycken men jag har hittat lite bilder och filmklipp på dom så någon verkar ju finnas kvar
eller är dom bara ombyggda kanske dom på lite nyare bilder och filmklipp? 
stämmer bra pompejus dock så är jag inte så snabb med att skriva därför inlägget kom efter du svarade på Dalmasens fråga 
Snabbhet är inte allt,och jag var inte säker..du gav ju onekligen lite mer fakta.. 
late,
in love,
and a little drunk..
haha nej precis. okej det är ju föreståtligt ingen dussinbil precis
javesst 
Man får nog reda ut begreppen, så här har jag uppfattad historien.
V1 och V2 var en sedan samt en cabriolet med aluminiumkarosser som tillverkades redan 1935.
1936 tillverkades 30 exemplar av företaget Daimler-Benz, dessa bilar hade stålkaross och togs fram för provkörningar.
W30 var en prototyp som kom 1937.

I mitten av 1937 designade Erwin Komenda den modell de flesta idag känner igen. Dom första bilarna var en sedan, ragtop och en cabriolet, modellbeteckningen var 801, 802 och 803 som också var deras registreringsnummer.
1938 i maj kom modellen kallad VW38, det var en förproduktion av bilen tillverkad av Reutter Coachbuilding Company.
Fabriken i Wolfsburg fick sin grundsten lagd under samma år och där skedde sedan huvudproduktionen. Hitler bestämde även namnet på bilarna, KDF Wagen som stod för Kraft Durch Freude Wagen.
1939 i september ställdes produktionen om från civila bilar till krigsfordon eftersom andra världskriget drog igång.
Startade en tråd om VW's historia men den dog i starten kan man lugnt säga..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39954
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
9 2017-07-11 09:14:26 Senaste redigerad av split panel (2017-07-11 09:16:09)
Tack för superbra inlägg vwato själv är jag för långsam att skriva ett så utförligt inlägg skulle ta mig en hel dag haha
undrar hur många av dom här klenoderna som faktiskt finns kvar och isåfall pris på en? nästan omöjligt att svara på så länge ingen hört slutpriset på en auktion men låt oss gissa någon som har en gissning? ska kolla in din tråd direkt 
Prototyperna som tillverkades 1936 fraktades till en SS-anläggning där över 200 soldater körde skiten ur dom. Det var ju prototyper så det kördes något så Gud förbannat med bilarna och dessutom av folk som knappast hade körkort.
Många av dessa fordon förstördes totalt trots att motorkraften inte bjöd på så stora överraskningar, 984cc och 22hk var det i maskinerna men toppfarten var trots allt drygt 100km/h och med tanke på vägarnas skick så gick det nog ofta åt pipsvängen.
Men det finns väl ett exemplar på VW-museet i Tyskland, vad man nu ska med en prototyp till. Priset är väl ovärderlig eftersom det tillverkades och finns så få prototyper, som dessutom överlevt testerna, tanken är ju knappast att prototyper ska kunna användas efter dom gjort sin plikt.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Den som finns på museet (blå) är en replika såvitt jag vet då samtliga prototyper slogs sönder när provkörningarna var slutförda. Var utställd på Hessisch Oldendorf träffen och den är väldigt snyggt byggd. 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Bra vwato..faktakungen utdelar verbal högerkrok i ämnet..
Tänk om sådan journalistik fanns i kvällspressen.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Finns väl en original bottenplattan kvar till en vw30, hittades på en skrot i Österrike om jag minns rätt...
Har hört att nuvarande ägare fick lämna en schwimvagen i byte för att få loss den, detta var 10+ år sedan men det ger väl en uppfattning om vad värdet skulle kunna vara...och det var bara plattan...
Finns ingen hel originalbil kvar endast en ramtunnel till något som ska återuppstå som en W30. (nr 026)
Denna ramtunnel kostade en renoverad Schwimwagen så ca 1-1,5 miljon för enbart ramtunneln.
Tack för alla svar allihopa intressant ämne det här