1

Hej!
Detta är mitt första inlägg, ska bli så spännande att lägga upp en egen fråga.
Har nyligen köpt en VW T25 -85 Reimo, (som heter Ronnie) och har flera problem med den.
Här är det ena...
När motorn är varm, så lyser oljelampan vid lågt oljetryck, typ - tomgång eller när jag frikopplar. Varför är det så? Jag har bytt olja och filter till halvsyntet 10-40, hjälpte inte.
Läcker pyttelite från toppen, i övrigt inte någon extrem oljeförbrukning.

Jag hörde att man kunde byta oljetrycksgivare - tror ni att det kan hjälpa? Eller vad finns det för fler alternativ / lösningar?

Tusen tack på förhand, för svar!

2

Jag hade prövat givaren....hämtat en på skroten från någon golf typ...
Kolla bara vad det är för tryck den läser av vid...det är ju olika färger typ gul röd blå svart....tror man kan se det i mecas webshop där kan man se vilka bilar som delar samma givare...så när du vet vilken du ska ha är det bara att dra till skroten.

I värsta fall en trasig olje pump.  Fick problem med min givare vid en motortvätt då låg det vatten som skapade kortslutning

3

Tack för svar!

Jag är inne på lite olika sidor, där rekommenderar de en bl a en svart, 0,15 > 0,45, tror du det kan stämma då?
https://www.paruzzi.com/se/volkswagen/e … kter/1817/

Grejen är att jag tänkte titta vilken färg det är på den idag, men jag hittar den inte? Vet du var den sitter så jag kan ta en titt på den?

Kan vara som du säger, att det har varit för mycket vatten.. Kan det ha att göra med topplockspackningen då också tro? Att den börjar bli dålig?

4

Hur långt har motorn gått? Knackar den? Dessvärre är det inte osannolikt att vev/ramlager är dåliga. Givetvis är det bra att utesluta "enkla"'fel först. Som givaren.

5

Kan även tipsa om ärgade kontakter i skarven där kablarna på motorns vänstra sida går ner till givarna. Min varnade när jag varvade upp den men fixade det genom att klippa bort de sönderärgade stiften och montera nya. Borde sitta 2 givare på motorn, en mitt bak nedanför/mellan remskivorna på vattenpumpen och vevaxeln samt en på vänstersidan nere vid stötstångsrören.

Aktuellt bilinnehav.... Typ1: Zwitter 52:a , 56:a, Cab 56:a, 62:a, 66:a. Typ2: Dubbelhytt 67:a, Dubbelhytt 72:a, Dubbelhytt 85:a, Caravelle Coach 88:a, Enkelhytt 89:a. Typ3: Variant 69:a. Golf: Mk1 GL 82:a, Mk2 GTI 84:a. Jetta: Mk1 CL 83:a. Passat: 1,8T variant 04:a automat.