1

Isatt för långa ventilstyrningar i en motor ja har.
Så blev nog ingen trevlig start utav tidigare ägare.

Nu har jag tänkt jag ska sätta i nya med rätt längd.
Att mätta ut så det blir exakt rätt verkar vara en väldans vetenskap.

Gör det väldigt mycke om man skulle ta upp mot 2-3mm för mycket?

Och det här med backcut frontcut osv.
Är det super viktigt med vinkeln eller kan man bara chansa på typ 18%
Samma grader fast inåt på ventil sidan? Eller?

Och sista frågan, Vad är toppen std strl? Styrning std är 12,08.

Tomato Potato
Dyslexiker..

2

Std styrning brukar vara 12,05.

3

Vwcustom säljer med 0,8. Men men det viktiga är
Vad är det för mått i toppen orginal?

Tomato Potato
Dyslexiker..

4

Mina jag köpte för några år sedan men aldrig monterade är 12,08. Svarva ner eller ta brotcha upp till rätt passning.

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-07-02 10:15:44)

D3w1l skrev:

Vwcustom säljer med 0,8. Men men det viktiga är
Vad är det för mått i toppen orginal?

Det skall vara 0 mått (12,00)
Varje gång man tar bort en styrning så försvinner matrial ( därför borrar man ut styrningen tills det är en mm gots kvar )
Sen mäter man hålet För det skall vara -0,05 krymp pasning på styrningen
Efter som det är krymp pasing så måste man brotcha hålet för ventilen
Jag kör med värme metoden  = att toppen är 70 grader C för att styrninge skall komma på rätt plats
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Ja sant. Men vad ska toleranserna eller vad det heter vara mellan styrningen och toppen.
Låt oss säga att styrningen är 12,08 vad ska man ta upp toppen till då? 12,08 eller större??

Tomato Potato
Dyslexiker..

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-07-02 10:15:20)

D3w1l skrev:

Ja sant. Men vad ska toleranserna eller vad det heter vara mellan styrningen och toppen.
Låt oss säga att styrningen är 12,08 vad ska man ta upp toppen till då? 12,08 eller större??

12,03 skall det vara i hålet på toppen ( -0,05 krymp passning)
Ps brotchen till ventilen skall vara h7 passning ( jag honar även till rätt mått )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

Det skall vara 0 mått (12,00)
Varje gång man tar bort en styrning så försvinner matrial ( därför borrar man ut styrningen tills det är en mm gots kvar )
Sen mäter man hålet För det skall vara 0,05 krymp pasning på styrningen
Efter som det är krymp pasing så måste man brotcha hålet för ventilen
Jag kör med värme metoden  = att toppen är 70 grader C för att styrninge skall komma på rätt plats
/// M


Oki härligt. Då fick ja lite mer koll.
Har hört man kan kyla styrningen oxå.
Men eftersom dom gamla har kommit lös så vet jag inte riktigt hur mycket material jag har "tappat" i toppen.
Ska hitta nått bra verktyg å mäta. Blir spännande det här.  ICQ/ab

Tomato Potato
Dyslexiker..

9

Jag brukar ha styrningar i dim 12,05, 12,08,12,12 och 12,15 för då klarar man att byta i alla std-toppar. Jag brukar känna mej fram till vilken dim som jag ska sätta i.

10

stickan skrev:

Jag brukar ha styrningar i dim 12,05, 12,08,12,12 och 12,15 för då klarar man att byta i alla std-toppar. Jag brukar känna mej fram till vilken dim som jag ska sätta i.

Ja egentligen kan man ju skaffa en överdim oxå. Då har man ju material om std skulle va för klent.
Nästan steg blir att mäta upp toppen, prov mätte å får den till 12.00 men är inte helt säker.
Så lär ha nå värre verktyg som når ner bättre i toppen.
Sen blir det som PPRMicke säger ugnen på 70c.
Tänkte även skaffa donet som säljs på vwcustom för att få ner styrningen.

Vad tror ni om att man kollar hur långt ner vipparmarna går. Sen sätter man styrningen 3-4 mm ifrån det. Värre kam som lyfter mer så orginal position går inte. (Eller?)
Tänkte på hur det blir när toppen blir varm osv om något expanderar...

Tacksam för svaren boys. Helt ny på det här så några frågor är kanske lite dumma meeen å andra sidan så vet jag inte vad som är rätt. Bättre å höra sig för lite. Tack

Tomato Potato
Dyslexiker..