1 Senaste redigerad av Rustman of Fornåsa (2017-06-25 20:57:16)

Infästningen från avgassystem till toppen är totalt igenmosad av rost, finns knappt någon mutter kvar o pinnbultens gängor ser inte roliga ut Default/hmm .
Någon som har en erfarenhet och en lösning på detta?

Ett nytt avgassystem ska på plats, där av problemet.
Motorn är en WBX 1,9 -85

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

2

Skär bort avgassystemet metodiskt runt pinnbulten med vinkelslip/tigersåg. Med lite tur är det friskt innanför flänshålen.

Eller så fimpar du den utstickande biten (med muttern) jämn med flänsen och kan ta bort det gamla avgassystemet. Sedan behöver du få bort stumpen (resten av pinnbulten) som sticker ut från toppen, t.ex. med en speciell pinnbultsutdragare och en lagomt uppvärmd topp.

3

Svårt att säga utan att riktigt se.
Men om muttern sitter tajt mot flänsem/toppen hade jag splittat den med ett vässat stämjärn.
Försök vinkla järnet lite så att du klyver muttern motsols, så att säga. Det går ganska lätt.
Sen försöker du snygga upp gängorna med ett gängsnitt - de bultarna brukar hålla rätt bra.
Skruva av det ibland så att du inte drar med skit.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

4

Ja står inför samma operation... Precis som trådskaparen är mutter å gängtapp mest rost å bös. ... Så frågan är inte hur man får bort .... Frågan är hur man får dit de nya  ...
Går de gänga om i toppen ?

Eller vill nån tjäna 5000:-  Default/lol

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

5

råkade ut för exakt samma problem för nån månad sedan på min gipsy. Slutade med att jag ryckte av topparna och borrade ur pinnbultarna.
Passade på o byta lite packningar samtidigt. Tbx med topparna och grovinställde ventilerna samt på med ett nytt rostfritt avgassystem.
Nu vet jag att allt kommer hålla resten av min livstid.....

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992