1

Jag vet inte vad jag ska göra, jag har en '80 T3 buss som startar hur lätt som helst - förutom när den nyss har varit igång, spelar ingen roll om den blivit varmkörd eller ej. Har bilen varit igång och sedan avstängd och sedan startas är den fan snudd på omöjlig att få igång och jag börjar bli knäpp på skiten nu. Köpte bussen eftersom motorn skulle vara nyrenoverad för runt 25k och allt tipp topp, så beter den sig såhär.. är ju själv rätt novis på motorer.
Det är precis som om den surnat, men man måste hålla den på start tills man hör att den börjar tända och ge fullgas, då hör man att den jobbar upp varvet. När den väl är igång går den som en klocka igen.
Vad är era tankar? Varför tror ni att den är så tjurig? Det är en luftkyld 2,0a

VW T3 1980

2

Läckande spridare??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Hur kollar jag det?

VW T3 1980

4

Jag läste nu på ett annat forum att bränslet i slangarna förbränns av motorns hetta, vilket säkert kan vara fallet här med, för när den är kall startar den som sagt direkt. Vad gör man för att preventera detta?

VW T3 1980

5

Banjo skrev:

Jag läste nu på ett annat forum att bränslet i slangarna förbränns av motorns hetta, vilket säkert kan vara fallet här med, för när den är kall startar den som sagt direkt. Vad gör man för att preventera detta?

Det måste bara en knäpp jäkel som skriver att det förbräns i slangana Om i så fall skulle det brinna som fan i motorrumet
Därimot kan det bli ångbildning ( förgasare är det vanligt ) men om man har en insprutning så är det fel på soppa pumpen eller regulatorn
Regulatorn skall hålla soppa trycket jämnt  Soppa pumpen skall pumpa runt soppan så det inte blir ångbildning i systemet
Jag skulle tro du har ett EL problem i ditt motorstyrsystem (insprutning)
Det kan vara en givare som har slutat funka ( tempgivare)  eller som nägon skrev att spridana är så slut så dom droppar soppa
En spridare är en elstyrd nålventil när den har hoppat upp o ned några miljoner gånger så tar sätet o nålen slut ( om soppan är ren och utan vatten o alkohol)
Man kan testa med att ta bort spridana från insuget  Sen sätter man dit en glasbehållare Vrider på nyckelen så den får startsignal Vrider av nyckelen Då tömmer man behållaren från soppa sätter dit behållaren igen väntar Om det droppar soppa så är spridana  slut
Det finns test prylar för sådant  ICQ/ab  ( vi som åker på alkohol brukar testa för dom brukar hålla ett till  två år ) (spridarna)
Har för mig att bosch sa livslängden på deras spridare är 20000 mil sen skall dom bytas om soppan är Ren ( soppa filtret skall bytas efter cirka 3000 mil Max)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke