1 Senaste redigerad av Voff (2017-06-19 20:24:10)

Jag får ett meddelande om att mina inloggningsuppgifter (användarnamn samt lösenord) inte är säkrade när jag ska logga in. Även det att anslutningen som sådan skulle vara osäker.

Länk i varningsrutan leder till detta meddelande:
https://support.mozilla.org/sv/kb/osake … =inproduct

Jag kör med FF och Windows 7.

Något att oroa sig över? Jag har mina säkerhetsprogram uppdaterade hoppas jag.

2 Senaste redigerad av bdagman (2017-06-20 12:34:50)

Kort story: Inget du rår för eller kan göra något åt och inte heller något "farligt".  edit: så länge det inte är din bank eller annat känsligt som du får det här meddelandet på /edit.

Lite längre story: Meddelandet du får är att du loggar in på en sajt som inte har certifikat. Ett certifikat är ett "bevis" man köper av en firma som ger ut sådana. För att få lov att köpa ett sådant måste den som köper det visa att hen har behörighet att administrera servern. När man köpt och installerat ett sådant certifikat så sker trafiken mellan din dator och servern krypterat, dvs även påloggningen sker krypterat. Användaren kan dessutom se att trafiken faktiskt går till adressen hen surfat in på...  Utan ett sådant certifikat sker kommunikationen i "klartext" och om någon lyssnar på nätverkstrafiken så går ditt lösenord att läsa. Risken att någon gör det är..... mycket liten... och om du använder ett lösenord för denna sajt som du inte använder för alla dina andra aktiviteter på nätet som mail osv så är det värsta som kan hända att du får maila admin här och be om ett nytt lösenord (och eventuellt förklara eventuella konstiga poster ICQ/ad ).

Voff skrev:

Jag får ett meddelande om att mina inloggningsuppgifter (användarnamn samt lösenord) inte är säkrade när jag ska logga in. Även det att anslutningen som sådan skulle vara osäker.

Länk i varningsrutan leder till detta meddelande:
https://support.mozilla.org/sv/kb/osake … =inproduct

Jag kör med FF och Windows 7.

Något att oroa sig över? Jag har mina säkerhetsprogram uppdaterade hoppas jag.

3

Vi har på senare tid fått upp samma meddelande å att uppkopplingen inte är säker på kontorsdatorn som använder wifi.
Så den har slutat spara alla lösenord osv.

Våran andra dator som är på samma nätverk men trådad till routern får vi inga meddelanden av.

Så skulle tippa att de har nått med wifi att göra.

4

Tack för bra och förklarande svar från er båda.  ICQ/ab

Jag har nyligen uppdaterad FF , så det är nog därför dessa varningar dyker upp. Använder även wifi. Jag får väl testa med paddan och phonen och se om det ser likadant ut där.

@bdagman
Konstiga poster? Moi?  Default/lol

5

Framförallt Chrome tycker att den här webbplatsen är osäker eftersom den inte använder "https", dvs en krypterad förbindelse. Inte mycket man kan göra något åt på användarsidan, det är (som ovan påpekats) webbservern som behöver förses med ett certifikat som intygar för just DIN webbläsare att den är vad den ger sig ut för att vara...  Det har inget att göra med HUR man ansluter (WiFi eller kabel) utan bara om webbservern ska betraktas som pålitlig eller inte.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville