1

Fråga: När börjar högfartsmunstycket "jobba" i en förgasare? Kan man uttrycka sig så rundhänt?
Det handlar egentligen om vid vilka ungefärliga varvtal / register tomgång- resp.-accpump och -högfartsmunstycken skall göra sitt. Jag kämpar fortfarande med att få mina kadroner att gå lika, den förgasare som ställer till det just nu verkar inte släppa på soppan som den skall trots nya membran, munstycken flera kubik tryckluft och ultraljudstvätt. vid gaspådrag sörplar den bara ihop. Den kommer sig efter ett tag men känns väldigt motvillig.
Hur kan jag kolla att venturi och huvudmunstycket funkar som det skall?
- Någon som kan supporta?

Typ 1 1500 -67

2

Högfart skall komma vid ca 3000 varv. om den hostar innan du når dit är det för litet lågfart eller igensatt. Med tanke på hur länge du strulat med dina förgasare skulle jag köpa två Fajs 40 +insug och montera på för att se om det funkar bättre. Det är aldrig försent att ge upp.

3

Hmmm.... Jag hatar att ge upp!! Men om det skulle hända, var köper jag helst Fajs med insug?

Typ 1 1500 -67

4 Senaste redigerad av Kjell T (2017-06-20 06:12:27)

Tomgångsmunstycke, huvudmunstycke och emulsionsluftmunstycke inverkar alla tre på funktionen. Dessutom finns då till vissa förgasare olika accelerationsmunstucken, olika emulsionsrör mm.
Huvudmunstyckets  storlek inverkar främst på "mellanvarv" och emilsionsluftmunstycket på högre varv. Observera att ett mindre emulsionsluftmunstycke ger fetare blandning och ett större ger magrare blandning.
Störningar förorsakas inte alltid av förgasarna, finns mycket annat som kan ställa till det.

5

Jag tackar för råd och skall göra lite fler försök innan jag skickar dem, det är ju som Hans skriver att de tagit mycket tid de här kadronerna men eftersom jag gjort framsteg hela tiden så känns det fel att sluta här..

Typ 1 1500 -67