1

Hej Alla!
Jag har under några år renoverat en splitbuss och nu i vår har jag äntligen fått åka lite.

Vid fyra tillfällen har jag fått motorstopp. Två gånger i riktigt dåliga lägen på Älvsborgsbron och Gnistängstunneln i Göteborg där jag bor. Förra helgen så var jag ute och körde ca 15 mil blandad körning utan några problem. Igår fick jag stopp två gånger. Först efter 2 mil och sedan efter 6 mil igen.

Ska försöka vara konkret.

1) Tanken rengjord och inspekterad innan montering. (självklart kan jag ha missat något)
2) Tanklocket ordentligt ventilerat.
3) Det är inte bränslepumpen (som jag först trodde). Det kommer inte bensin fram till pumpen.
4) När jag får stopp så ser jag att det genomskinliga bränslefiltret är tomt. När allt funkar så är det inte det.
5) När jag tar bort bränsleslangen vid tillförseln så kommer ingen bensin.
6) Jag tar en bit slang och blåser "bakvägen" då det bubblar till i tanken och sedan flödar det som det ska.

Detta ovan leder mig till att tro att jag har skit i tanken. Jag har tömt tanken två gånger nu. Första gången med en pump som jag sög från nippeln på tanken. Satte ett filter på den slangen också för att se om det kom ut något. Andra gången så kopplade jag en slang, med filter, och lät det rinna med självfall och hela tanken tömdes på ca 20 liter.

Har pillat med en ståltråd och borr i nippeln på tanken och inget sitter i vägen. Försökte ta av nippeln på tanken men den sitter stenhårt och jag får inget riktigt tag. Vill helst inte ta ut tanken i år med allt vad det innebär med att ta ut motorn.

Det "måste" väl vara nåt som flyter omkring i tanken? Nån färg/plastflaga? Har satt starka magneter i botten på tanken också för att förebygga metallspån. Filtret ser helfint ut.

Som en sista "panikåtgärd" för att vara lite snabbare vid vägrenen, så har jag satt en t-koppling på bränsletillförseln med en slang och ett stopp. Då kan jag skruva bort stoppet när det händer nästa gång och blåsa utan att behöva skruva bort slang med massa bensin och varm motor.

Nån som har någon teori? Eller en lösning på hur jag ska få ut det jag har i tanken som jag inte redan provat ovan. Har blåst med tryckluft bakvägen också men det händer ju inget. Kunde dock konstatera att ventilationen på tanklocket funkar.

Hjälp!! Det är så jobbigt att ha ett potentiellt motorstopp hängande över en hela tiden.

Jörgen

2

Nuförtiden finns ju rysligt små kameror med led belysning som kopplas med en sladd till mobilen... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-26 17:41:41)

Eller så kan man limma/tejpa  på enbit trasig spegel på en bit svetstråd och stoppa ner och kolla runt.
Flickvänner kan ha små speglar :-)

Eller så kan man köpa en på Biltema (inte flickvän alltså.)
Artikel: 191565

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/19-1565_xl_1.jpg

"ljushuvud"

4 Senaste redigerad av pompejus (2017-05-26 17:46:39)

Du vet onekligen hur vi fungerar..ett sådant orättat syftningsfel hade varit mumma.. Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Tack för input!
Jag tror inte jag kommer så långt med spegeln. Tankröret är nog en halvmeter i alla fall så det är nog kamera som gäller om man ska snoka omkring.

Vad jag funderar på nu är att tömma tanken igen, montera bort slangen i botten och fylla nedifrån med vatten så att det flyter ut i påfyllningen. Låta det stå och spola ett tag och hoppas på att nåt flyter ut. Tömma tanken på vatten, sätta en varmluftpistol i tankröret och låta den sitta där en stund så att det blir riktigt torrt.

Vad tror ni om det? Något som kan skada? Tankgivaren tex.

//Jörgen

6

Ska du sätta en varmluftspistol( vilket jag är tveksam till) måste du ha ett utflöde av luft som är lika stort som inflödet och då måste tex givaren bort..underskatta aldrig faran att det finns rester av bensin kvar..tvätta noga! ICQ/an

late,
in love,
and a little drunk..

7

En tanke: luft i sig "torkar" också ur fukt. Det är inget måste med varmluftspistol utan det kan räcka långt med bara luftgenomströmmning av sval luft för att bära med sig fukt ut ur systemet om du bara låter det ta en lite längre stund.

Surt bekymmer får jag säga. Liten kamera känns som rätt väg att gå för att se vad som finns där inne och lurar.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

8

pompejus skrev:

Ska du sätta en varmluftspistol( vilket jag är tveksam till) måste du ha ett utflöde av luft som är lika stort som inflödet och då måste tex givaren bort..underskatta aldrig faran att det finns rester av bensin kvar..tvätta noga! ICQ/an

OK, vad tänker du är problemet? Tänkte bara få ned lite varmluft. Kan ju ta en hårfön och köra på lite ljummet. Utveckla gärna!

Och bensinen tänker jag är väck om den får stå och "svämma över" en halvtimma eller så...

Tack för input!

//Jörgen

9

FredrikAssarsson skrev:

En tanke: luft i sig "torkar" också ur fukt. Det är inget måste med varmluftspistol utan det kan räcka långt med bara luftgenomströmmning av sval luft för att bära med sig fukt ut ur systemet om du bara låter det ta en lite längre stund.

Surt bekymmer får jag säga. Liten kamera känns som rätt väg att gå för att se vad som finns där inne och lurar.

Ja, jag fattar inte vad det annars kan var än något som blockerar utloppet. Frågan är vad man kan se med en kamera. Stopp får jag ju längs vägen och det är inte läge att börja fippla med kamera då. Så jag får tömma systemet och då kan ju den lilla färgflagan (eller vad det nu kan vara) sitta på nån kant nånstans. Sen återstår problemet att få ut den...

Synd när den går så fint däremellan. Vill köra nu!

//Jörgen

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-05-27 11:14:08)

Om du testar med köra utan tanklock 
För du är inte den förste som har haft problem med sådant ( mycket vanligt att avluftningen är tätt eller det är en  slang som är klämd)
Ja jag har kamra för att kolla in motorer
Du kan testa med att låta soppan flöda fritt i en spann om  det är skit i tanken så slutar det rinna
Ps finns på Saltet på ringön till 14 i dag ( eller hos ´saltslush gänget med bonneville räsen) 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Skippa varmluftspistolen, det lilla bensin som finns kvar i tanken kan vara det optimala blandningsförhållandet med luft som krävs för en explosion.
Tanken är ofarligare full än tom när det gäller explosionsrisken.
En fingerborg i ett tvåhundraliters fat smäller bra.
Ta tryckluft på slangen och öppna locket så vädrar du nog ut det sista.

Nått sånt här ska jag köpa. Då kan man tejpa den på en svetstråd eller liknande.
http://cdon.se/hushallsapparater/tradlo … GQodiRoJ7w

Bubbla -62

12

blås ur med tryckluft.. obs trycksätt inte tanken så den blir tjock ICQ/ad .sedan ös i några liter  E 85. .. spriten blandar sig med ev vattenrester sen förbränns rubbet..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Jag håller lite på luftnings teorin
Annars
Det är nog bara att bita i de sura äpplet. och ta loss tanken.
och sen losssa alla anslutningar och kolla in genom alla hål.

Min Fordtank såg lite rostig ut genom påfyllningshålet.
när jag öppnade upp den var den full med skott som var fyllda med mer rost.
Hade aldrig kunnat rensa den utan att skära upp den, fyllde med vatten när jag svetsade ihop den igen.
Körde med värmeblåsaren i en timme, dock lämnade jag platsen och var utom splitteravstånd, trots att tanken varit tom i många tiotals år.

I andra fall har jag låta tanken stå öppen nån dag, "tvättat" ur den med K sprit, och sen kört med K Sprit i bensin ett par tankar, och det har funkat
För jag svetsar aldig i en tank utan att fylla den med vatten nästan ända upp( det går inte att svetsa om vattnet ligger på på insidan)
http://www.brandow.eu/ford33/upd3/33.JPG

Amazon tanken såg jättefin ut. sex sand/rost fyllda bensinfilter senare så kunde man köra mer en tre fyra mil.

"ljushuvud"

14

PPRMicke skrev:

Om du testar med köra utan tanklock 
För du är inte den förste som har haft problem med sådant ( mycket vanligt att avluftningen är tätt eller det är en  slang som är klämd)
Ja jag har kamra för att kolla in motorer
Du kan testa med att låta soppan flöda fritt i en spann om  det är skit i tanken så slutar det rinna
Ps finns på Saltet på ringön till 14 i dag ( eller hos ´saltslush gänget med bonneville räsen) 
/// Micke

Det är inte tanklocket som är problemet. Dels så har det 4 st 7 mm hål i sig och sedan så flödade bensinen ut helt på egen hand när jag tömde tanken med locket på och när jag körde tryckluft bakvägen så var det inte tätt. Se min första post.

//Jörgen

15

GB63VW62 skrev:

Skippa varmluftspistolen, det lilla bensin som finns kvar i tanken kan vara det optimala blandningsförhållandet med luft som krävs för en explosion.
Tanken är ofarligare full än tom när det gäller explosionsrisken.
En fingerborg i ett tvåhundraliters fat smäller bra.
Ta tryckluft på slangen och öppna locket så vädrar du nog ut det sista.

Nått sånt här ska jag köpa. Då kan man tejpa den på en svetstråd eller liknande.
http://cdon.se/hushallsapparater/tradlo … GQodiRoJ7w

Jag ska spola ren tanken med vatten och låta den stå med vatten på från nippeln under och låta flöda över i 15 minuter. Det kan väl knappast vara någon bensin kvar då? Men jag ska hursom vara försiktig med värmen!

//Jörgen

16

michaelth skrev:

blås ur med tryckluft.. obs trycksätt inte tanken så den blir tjock ICQ/ad .sedan ös i några liter  E 85. .. spriten blandar sig med ev vattenrester sen förbränns rubbet..

Ja, jag funderade på lite K-sprit för säkerhets skull.

//Jörgen

17

Jag var ute och körde idag några mil utan problem. Men som sagt oron är seg att ha hängande över sig på Älvsborgsbron. Undvek tunnlar också.

En teori som jag och brorsan bollade var att lägga in en stålsvamp i tanken. Kolla så att den inte har några lösa delar såklart. Och fästa den i en ståltråd så jag kan dra ut den. Tanken är att den ska lägga sig på botten som "sil" men oavsett om det fastnar något på en yta så är den öppen så att bensin tar sig igenom på andra ytor.

Vad tror ni? Genialt eller galenskap??!!

//Jörgen

Post's attachments

stålsvamp2.jpg, 327.32 kb, 1234 x 694
stålsvamp2.jpg 327.32 kb, 116 downloads since 2017-05-27 

18 Senaste redigerad av V-Dub (2017-05-27 17:07:48)

Mr 56 skrev:

Jag håller lite på luftnings teorin
Annars
Det är nog bara att bita i de sura äpplet. och ta loss tanken.
och sen losssa alla anslutningar och kolla in genom alla hål.

Min Fordtank såg lite rostig ut genom påfyllningshålet.
när jag öppnade upp den var den full med skott som var fyllda med mer rost.
Hade aldrig kunnat rensa den utan att skära upp den, fyllde med vatten när jag svetsade ihop den igen.
Körde med värmeblåsaren i en timme, dock lämnade jag platsen och var utom splitteravstånd, trots att tanken varit tom i många tiotals år.

I andra fall har jag låta tanken stå öppen nån dag, "tvättat" ur den med K sprit, och sen kört med K Sprit i bensin ett par tankar, och det har funkat
För jag svetsar aldig i en tank utan att fylla den med vatten nästan ända upp( det går inte att svetsa om vattnet ligger på på insidan)
http://www.brandow.eu/ford33/upd3/33.JPG
Amazon tanken såg jättefin ut. sex sand/rost fyllda bensinfilter senare så kunde man köra mer en tre fyra mil.

Har satt några supermagneter i botten på tanken också. Och innan jag gjorde det så var det inte en smula i filtret. Tanken var fin innan jag satte in den. Kollade noga! Men jag sågade såklart inte isär den och jag vet att allt är möjligt i denna hobbyn! Dessa tankar har inga skott.

//Jörgen

19

V-Dub skrev:
pompejus skrev:

OK, vad tänker du är problemet? Tänkte bara få ned lite varmluft. Kan ju ta en hårfön och köra på lite ljummet. Utveckla gärna!

Och bensinen tänker jag är väck om den får stå och "svämma över" en halvtimma eller så...

Tack för input!

//Jörgen

Oj här har det hänt lite sedan mitt inlägg..är bara liksom andra lite paranoid vad det gäller glödspiraler/svetsning mm när det gäller tankar,så det är bara omtanke om ditt välmående bakom min tveksamhet..kör på,men använd sunt förnuft(som vanligt..) ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

20

På en std tank skall det sitta ett filter i tanken som är i koppar
Det är cirka 50mm långt cirka 15mm brett
Det sitter i tank förskruvningen  för att inte flager o sådant skall fasna i röret ( m20x1 är gängan )
Efter som koppar inte gillar sprit som vi har i dagens soppa (10 % 95 5-6% i 98 )( finns i mäsing nu för tiden)
Har man otur så geggar igen i filtret ( om det sitter kvar )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

PPRMicke skrev:

På en std tank skall det sitta ett filter i tanken som är i koppar
Det är cirka 50mm långt cirka 15mm brett
Det sitter i tank förskruvningen  för att inte flager o sådant skall fasna i röret ( m20x1 är gängan )
Efter som koppar inte gillar sprit som vi har i dagens soppa (10 % 95 5-6% i 98 )( finns i mäsing nu för tiden)
Har man otur så geggar igen i filtret ( om det sitter kvar )
/// M

Har inte något filter där.

//Jörgen

22

Jag hade problem med en kundbil som stannade vid tid och otid. Efter mycket letande och i och ur med tanken hittade jag till slut en tejpbit ca 1/4 cm2 stor som skvalpade runt. Den kom troligen från tejpningen av påfyllningsröret vid den tidigare omlackningen. Tanken i fråga satt i en 1303:a och den har ingen sil utan där sitter utloppsröret några cm från botten så att inte bottensatsen ska täppa igen hålet. En tejpbit svävar i bensinen och lägger sig inte på botten eller flyter på ytan. Den följde strömmen, satt för hålet och när folkan stannade släppte den och började om sin inre resa. Hade det suttit ett filter liknande det som sitter på tidigare bubblor hade problemet inte uppstått. Om du inte får tanken helt ren så tror jag på stålullstussen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

23

nisslars skrev:

Jag hade problem med en kundbil som stannade vid tid och otid. Efter mycket letande och i och ur med tanken hittade jag till slut en tejpbit ca 1/4 cm2 stor som skvalpade runt. Den kom troligen från tejpningen av påfyllningsröret vid den tidigare omlackningen. Tanken i fråga satt i en 1303:a och den har ingen sil utan där sitter utloppsröret några cm från botten så att inte bottensatsen ska täppa igen hålet. En tejpbit svävar i bensinen och lägger sig inte på botten eller flyter på ytan. Den följde strömmen, satt för hålet och när folkan stannade släppte den och började om sin inre resa. Hade det suttit ett filter liknande det som sitter på tidigare bubblor hade problemet inte uppstått. Om du inte får tanken helt ren så tror jag på stålullstussen.

Ja, detta är vad jag tror jag har också. Ska tömma och spola och se vad som händer. Stålullstussen borde väl inte göra någon skada? Tänker som jag sa sätta en ståltråd i den så jag kan dra ur den om det skulle behövas.

Tack för input!

//Jörgen

24

Har tanken börjar rosta inuti finns det så osanolikt mycket skit i den att inte finns någon annan lösning än att renovera den. Jag körde POR-15 tankrenoveringskit med bra resultat.

Finns det en sil i Typ 2 tanken? Om så är fallet skulle jag ta ur den och låta eventuell skit fastna i det yttre bränslefiltret.

25

Hej Alla!
Uppföljning på denna tråd. I helgen så tömde jag tanken igen. Flödade över med vatten och lät det rinna i en 20 minuter. Blåste med tryckluft från undersidan och lät det stå ett dygn.

Tankade sedan fullt och slog på lite K-sprit för säkerhets skull om det fanns vatten kvar.

När jag flödade tanken så flöt det upp packningssilikon som jag använt för att täta tankgivaren (tillsammans med packning). Detta verkar vara överflödet på insidan som lossnat. Stämmer bra med vad jag/vi gissade. Något varken lätt eller tungt, ej magnetiskt och ej skört. Flöt omkring och bråkade slumpmässigt med flödet. För stor för att åka med in i filtret.

Hoppas nu bara att jag fått ut allt!!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_5051.JPG, 325.51 kb, 756 x 1008
IMG_5051.JPG 325.51 kb, 120 downloads since 2017-06-19