Hej Alla!
Jag har under några år renoverat en splitbuss och nu i vår har jag äntligen fått åka lite.
Vid fyra tillfällen har jag fått motorstopp. Två gånger i riktigt dåliga lägen på Älvsborgsbron och Gnistängstunneln i Göteborg där jag bor. Förra helgen så var jag ute och körde ca 15 mil blandad körning utan några problem. Igår fick jag stopp två gånger. Först efter 2 mil och sedan efter 6 mil igen.
Ska försöka vara konkret.
1) Tanken rengjord och inspekterad innan montering. (självklart kan jag ha missat något)
2) Tanklocket ordentligt ventilerat.
3) Det är inte bränslepumpen (som jag först trodde). Det kommer inte bensin fram till pumpen.
4) När jag får stopp så ser jag att det genomskinliga bränslefiltret är tomt. När allt funkar så är det inte det.
5) När jag tar bort bränsleslangen vid tillförseln så kommer ingen bensin.
6) Jag tar en bit slang och blåser "bakvägen" då det bubblar till i tanken och sedan flödar det som det ska.
Detta ovan leder mig till att tro att jag har skit i tanken. Jag har tömt tanken två gånger nu. Första gången med en pump som jag sög från nippeln på tanken. Satte ett filter på den slangen också för att se om det kom ut något. Andra gången så kopplade jag en slang, med filter, och lät det rinna med självfall och hela tanken tömdes på ca 20 liter.
Har pillat med en ståltråd och borr i nippeln på tanken och inget sitter i vägen. Försökte ta av nippeln på tanken men den sitter stenhårt och jag får inget riktigt tag. Vill helst inte ta ut tanken i år med allt vad det innebär med att ta ut motorn.
Det "måste" väl vara nåt som flyter omkring i tanken? Nån färg/plastflaga? Har satt starka magneter i botten på tanken också för att förebygga metallspån. Filtret ser helfint ut.
Som en sista "panikåtgärd" för att vara lite snabbare vid vägrenen, så har jag satt en t-koppling på bränsletillförseln med en slang och ett stopp. Då kan jag skruva bort stoppet när det händer nästa gång och blåsa utan att behöva skruva bort slang med massa bensin och varm motor.
Nån som har någon teori? Eller en lösning på hur jag ska få ut det jag har i tanken som jag inte redan provat ovan. Har blåst med tryckluft bakvägen också men det händer ju inget. Kunde dock konstatera att ventilationen på tanklocket funkar.
Hjälp!! Det är så jobbigt att ha ett potentiellt motorstopp hängande över en hela tiden.
Jörgen