Nu ska jag sälja min polare som är född 1969 och heter VW 1500 typ 1. Polarn och jag har alltid kommit bra överens och vi har alltid haft kul tillsammans. För cirka 12 år sedan fick han ny lack på sin kropp. Från början var han grå, men jag lackade om han i blå färg. Innan lack lagade jag några små prickar som började få brun färg. De här små prickarna befann sig runt de bakre skärmkanterna. Nu efter 12 år kan man se lite av prickarna igen och lacken bör nog förnyas om den ska se som ny ut. Däremot har polarns underdel aldrig ens känt lukten av den bruna otrevliga rost som de flesta andra VW polare brukar ha. Fortfarande är polarn som en ny bil undertill och hela bilen är i en strålande kondition. Polarns framsäten är av märket Recaro (bättre i kurvorna) och dessa tog jag av en Golf GTI. Däcken som är av lite bredare storlek än original föreskriver är så gått som nya. De här fina däcken sitter på plåtfälgar och dessa är 5,5 tum breda. Motorn i denna fina bil är faktiskt 2st. Den ena är en 1300 med högkompkolvar i prima skick och används vid besiktningar (om man vill). Den andra motorn är helt nybyggd och hänger fortfarande i min provbänk. Topparna är portade och har 40mm insugnings ventiler. Avgasventilerna är 35,5mm.Topparna är helt nya liksom allt annat i motorn. Kammen är en Bugpack 4062-10 viket är en kamaxel jag tycker är trevlig i en 1600 motor. På motorer liknande denna 1600 brukar jag för det mesta använda dubbla Weber 40, men i denna sitter det enbart 1st weber 36/36 (dubbla Weber är bara att skruva dit). Orsaken är att jag har nytta av mina Weber 40 till annat roligt (Porsche). Ny koppling sitter naturligtvis på bägge morerna och de har ormbo men inga värmekammare. Den här bilen har jag alltid haft lattio lajban med och jag brukar leka med andra gamla gubbar vid illegala backtävlingar med mera, därför är både framvagn och bakvagn upp styvade för att få bättre väghållning. Bilen har aldrig varit av vägen eller fått någon smäll. En perfektionist kanske vill ge polarn lite ny lack och puts det är okey men om någon vill ha ett renoverings objekt att lägga all sin fritid på bör nog köpa något annat exemplar. Det här är en jättebra bil som bara kräver att du vrider om nyckeln för att få kul. Min gamle polare säljes för 50 000:- och vill du har bilder (naturligtvis) dröjer det ett litet tag. Polarn befinner sig i mitt garage i Skåne och jag själv är i närheten av Nynäshamn (60mil). Den som är seriöst intresserad hör av sig, annars inte (En ärlig, nästan rostfri bubbla är sällsynt, men jag har en)
Lattjo lajban med luftkylt.