1

Finns det nytillverkade 109 kuggars svänghjul( 30- hästare)? Har 2 st,men inget av dem är så roliga.. ICQ/ac  Någon som vet vem som kan renovera befintligt? Default/hmm Tacksam för info i ämnet..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

2

Vad är det som inte är så roligt?

Man kan ju låta svarva av eller slipa ytan, om det är problemet

"ljushuvud"

3

Det o-roliga är anliggningsytan mot kopplingslamellen(spårig och ojämn)..har du ngt bra förslag på någon som kan fixa det..?Antar att man måste ta lika mycket material på anliggningsytan för tryckplattan som den förstnämnda eller? O-roligt nr 2 är "kragen" mot tätningen som slitits vid tätningskanten men där har jag lyckats polera ned förslitningen och hoppas detta gör att det tätar bättre..

late,
in love,
and a little drunk..

4

Det finns ju speedi-sleeve att laga tätytan med.
Har sett nånstans att det ska funka på Vw svänghjul också.
https://www.kullagret.com/category/axel … edi-sleeve

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Bil och industribromsar i bromma fixar mina svänghjul.

6

Hans Landelius skrev:

Bil och industribromsar i bromma fixar mina svänghjul.

Tack för tipset Hans..ska se om det kan lösa sig lokalt annars tar ja kontakt med dem.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

7

Om du har en mekanisk verkstad ( som har ett gott ryckte )
Klarar det mesta i sådana jobb  Att metall spruta kontaktytor är mycket vanligt på pumpar eller aplikatoner som har en tätningsyta
Att plana en kontakt yta är nog det lättaste
Men var bered på att det kostar att göra maskin jobb skulle tro 6-800 kr timman sen kommer ofta en uppsätnings avgift  på detta
Ps sen kommer momsen på detta pris  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Jag har ett 6v 109 kuggars liggande annars som du kan få köpa billigt om det skulle behövas och om det nu passar?? Svänghjulet kommer
från en 65:a 1500S och har då 200 mm koppling. Säkert kan Landelius eller Mettis svara på om så är fallet.

9

pompejus, jag köper gärna dom två skadade svänghjulen om du köper ett i bättre skick, då mitt projekt haltar är dessa bättre än ingenting.

Skicka Pm för pris och hur vi löser leveransen, om det blir aktuellt.

Om inte annat så var det var längesen man trixade med frisbee's och spelade bana så då blir dessa bra utgångsmaterial för en nypremiär. Har precis precis givit bort min Jo-jo till en imponerande stor kille från Ungern och behöver något att sätta tänderna i..   ICQ/ad

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

10

Default/lol

late,
in love,
and a little drunk..

11 Senaste redigerad av pompejus (2017-06-17 19:20:19)

PPRMicke skrev:

Klarar det mesta i sådana jobb  Att metall spruta kontaktytor är mycket vanligt på pumpar eller aplikatoner som har en tätningsyta
Men var bered på att det kostar att göra maskin jobb skulle tro 6-800 kr timman sen kommer ofta en uppsätnings avgift  på detta
/// Micke

Ok..har du koll på någon bra firma som ligger nära mig..? Default/hmm
Ang priset..citerar farbror Barbro:Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet/kopplingen..

late,
in love,
and a little drunk..

12

pompejus skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Ok..har du koll på någon bra firma som ligger nära mig..? Default/hmm
Ang priset..citerar farbror Barbro:Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet/kopplingen..

I dina trakter har jag ingen koll på verkstäder
Efter som du har närheten till Linköping /Motala / Norrköping  så måste det finnas verkstäder som klarar sådant
Det  finns folk som bygger flygplan i dina trakter så ett svänghjul måste vara en skit sak att fixa för dom
När jag skruvade dragracing i hög( prostock/promod) nivå fanns det ett gäng team  i dina trakter som slipade slit ytan på svänghjulet efter varje tävling
så det måste finnas  folk som klarar sådant i dina trakter
Om jag var dig skulle jag söka på motorenoverings firmor eller slipfirmor
/// M
Som jag skrev är det nästa samma pris över hela landet för sådana jobb

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Tack Micke..kollar upp det i morgon.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

14

Borde inte vara problem att svarva till ytorna, om man kommer i kontakt med någon villig på mekverkstad?
25/30Hkr svänghjulen passar nog bara dessa motorer, så det "går inte" med 34Hkr och framåt (?)
Sleeve (en tunn plåthylsa som "räddar" ytan under en radialtätning...) tja, de är ju gjorda för rak axel, och så ser det ju inte ut på VW-svänghjul..
Bra produkt annars, jag har räddat en del pumpar och växellådor på jobbet med dessa (säljes av SKF återförsäljare, typ Sverull).

15

Så hoppas vi det är mettis..ska höra runt lite i morgon och se hur det står till med villigheten i närområdet..återkommer med hur det gick.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

16

Visade sig att lösningen fanns på närmare håll än vad jag kunnat drömma om..en firma i Ljungsbro,LN Mekaniska kunde ordna till det ledsamma svänghjulet..får det dessutom i morgon,trevligt med hjälpsamma människor.. ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..