petrolhead skrev:Tackar -många tips och jag känner att jag borde göra minst 2 grejer...
Kolla vad för skiljerelä jag har.
Köpa nytt batteri.
När jag är ute och campar (det är en högtaks T3 från -86) så har jag inga problem men står den parkerad 2-3veckor så är startmotorn så trött att den sällan startar (startmotor nyrenoverad och funkar fint).
Så när jag kör laddar generatorn och startbatteriet tar ström och blir fullladdat sen verkar det som överskottet går till bobatteri men det verkar inte som det går någon ström åt andra hållet varken batteriström eller solel till startbatteriet.
//JOhan
Just det -mitt plåster lösning tänkte jag bara ta en startkabel mellan de båda + när jag står långparkerad och ta bort när bilen används.
Låter definitivt som ett dåligt batteri, huruvida man kan leva med det ett tag eller inte, låter jag vara osagt och är nog lite beroende på situation. Det kloka är såklart att byta ut det.
Ja det är intressant att se va för skiljereläteknik som använts.
Strömmens riktning är spänningsberoende. Det som händer när startbatteriet håller full laddspänning är att bobatteriet då har en något lägre polspänning och strömmen går i den riktningen, bobatteriet laddas. I det omvända scenariot, där bobatterit håller full laddningsspänning och startbatteriet är delvis urladdat, går strömmen i den omvända riktningen, förutsatt att "linan är öppen". Normalt brukar batterierna skiljas åt i samma stund som startbatteriet slutar laddas.
För att ladda båda batterierna med solcellen behövs inte så grov kabel som en startkabel, men det blir ju kanske enklast som en temporär lösning då den lätt kan häktas av eller på.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't