1 Senaste redigerad av franzkes (2017-06-15 12:09:13)

Hej Boxerville. Ska åka och titta på en 1500 LIM från 1968 med automatlåda, eller ja, halvautomat.

Jag vet att det varnats lite om reservdelar m.m men jag tycker det är värt att ta risken för denna bil och det känns lite coolt med den växellådan i havet av alla bubblor så sticker den ut lite iallafall  ICQ/ag

Men min fråga är, hur kör man? Får säkert en liten kurs av nuvarande ägare men är så nyfiken redan nu hur den fungerar. Läst här på forumet också i lite trådar.

(tillägg fråga två, heter den lådan jag eventuellt snart äger IRS? Eller kallar man den saxomatic eller automatic?)

TYP 1 1500 AUTOMATIC

2

IRS är 4-ledad bakvagn

3

car_l skrev:

IRS är 4-ledad bakvagn

Okej, som finns på bilar med den halvautomatiska växellådan då eller? Sett det ordet i samband med automat i forumet tidigare.

TYP 1 1500 AUTOMATIC

4

IRS- Independent Rear Suspension
SA-Swing Axle
Om du "bild googlar" får du fina bilder och ser skillnaden. Det är alltså upphängningen av bakvagnen och dess infästning.
På automatic bilarna var det mig veteligen alltid IRS upphängning.

5

H.Sundqvist skrev:

IRS- Independent Rear Suspension
SA-Swing Axle
Om du "bild googlar" får du fina bilder och ser skillnaden. Det är alltså upphängningen av bakvagnen och dess infästning.
På automatic bilarna var det mig veteligen alltid IRS upphängning.

Tack, ja jag köpte den iallafall och är nöjd  ICQ/ag

TYP 1 1500 AUTOMATIC

6

Härligt!  ICQ/ab

7

Om någon annan vill ha svar på hur man kör så finns denna. Jag har skrivit ut och laminerat för att ha med i bilen. Men alltså. Upp till ca 60 km/h på ettan sen i med tvåan. Låg behöver man endast vid full last eller branta backar  ICQ/ag

Post's attachments

68T1-20.jpg, 65.26 kb, 819 x 588
68T1-20.jpg 65.26 kb, 273 downloads since 2017-06-16 

TYP 1 1500 AUTOMATIC