151

mettis skrev:

Fina bilder och inspiration Bengt ! (Hur är tidsplanen....?-)

BR Classic, å jag har kommit lite längra irl än här ICQ/ad

152 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 21:53:34)

Ihopsättningen är inte så mycke att orda om, jag brukar skippa papperspackningarna under cylindrarna men denna gången använde jag dom pga att cylindrarna svaravades av 1 tiondel pga skadorna på tätningsytorna som jag visade innan. Vändhöjden ligger nu på 0,95mm. Papperspackningarna som ska vara under brickorna i toppen skippade jag o flänstätning användes i stället, känns bättre med metall mot metall än att det ligger en pappersbit o "fjädrar" där ICQ/an .
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/516800x600_zps551b749d.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/517800x600_zpsf54c1ff0.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/520800x600_zps26251a8a.jpg
Nya ventilkåpspackningar gjordes av Biltemas gummikork, funkar allderles utmärkt, dom flesta ventilkåpspackningar man hittar i packningssatser idag är för små, antagligen har dom krympt med tiden Default/hmm Limmades sedan med kontaktlim i kåpan.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/521800x600_zps89a35b53.jpg

153 Senaste redigerad av sewe66 (2011-08-02 22:20:26)

Vad har du tänkt använda för  lagring i länkaget? lagerbrons?
På jobbet så används nu mera en rostfri teflonbelagt lager  som pressas i och finns i flera dimensioner.
Tar liten plats och är väldigt tighta.
Om du är sugen så kan jag lägga några i ett brev och skicka.
Dom flesta bilmärken har gått över från brons till dessa i sina växel länkage.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

154

Du är flitig! Gillar ditt projekt stenhårt!

Jag hade låtit vändhöjden gå ner en tiondel istället för att riskera att packningen kolapsar med läckage som följd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

155

sewe66 skrev:

Vad har du tänkt använda för  lagring i länkaget? lagerbrons?
På jobbet så används nu mera en rostfri teflonbelagt lager  som pressas i och finns i flera dimensioner.
Tar liten plats och är väldigt tighta.
Om du är sugen så kan jag lägga några i ett brev och skicka.
Dom flesta bilmärken har gått över från brons till dessa i sina växel länkage.

Tack för erbjudandet, jag gjorde mässingsbussningar o det ser ut att funka.

Tack Svwerker, jo jag var kanske lite feg med vändhöjden men jag har fått så många bud genom åren på allt mellan 0.8 till 1,2 så det blev så här.

156

Nu är inte detta en en vanlig typ1 men där är det inga problem att köra 0,85 och varva 7500. Det växer rätt mycket när den blir varm, ca 0,5 mm har Johannes mätt fram. Hur mycket vev, kolv o stake växer vet jag inte men borda vara mindre, det är ju mest stål i den linan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

157

Så sjukt bra tråd! Mer 25hk trim ICQ/ab
Man kanske skulle....

158

andersson skrev:

Så sjukt bra tråd! Mer 25hk trim ICQ/ab
Man kanske skulle....

Tackar andersson, välkommen in i 25-30hk träsket, här är gott om plats ICQ/ag

159 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 22:11:23)

Då har vi fått fram bränslet, tryckt in det i förgasaren, sugit in det i motorn, tänt fyr, expanderat o nu ska de ut. Då jag inte gillar ormbo får det bli något annat. Detta avgaseriet är ett originalsystem, det fina med originalen är att det är någorlunda lika långa rör till alla förbränningsrummen. På vissa ej original slutar rören bara dom kommit innanför burken, 2:an o 4:an får då väldigt korta rör. Började med att öppna en lucka på baksidan av dämparen för att se hur den var konsturerad. Sen kapades den på mitten för att kortas lika mycke som motorn nu är smalare pga comphöjningen, sammanlagt 6mm.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/522800x600_zpsc3d1ecab.jpg
Dom här 2 "rören" är dom som går från 2:an o 4:ans cyl om löper innuti dämparen, dom sitter endast med någon punktsvets o kunde lätt plockas ut, de närmaste röret är det som kommer från 4:an o det som ligger på baksidan är det som kommer från 2:an.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/523800x600_zps65e962f3.jpg
Det är lite svårt att beskriva hur det ser ut o funkar hoppas bilderna hjälper lite. Egentligen gjorde jag inte så mycke mer än öppnade upp lite för 2 o 4:an som såg lite trångt ut samt tog väck lite kanter, förvärmningsröret o dyl.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/524800x600_zps2220436d.jpg
Här syns kanten på röret ut ur dämparen samt förvämningsröret
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/527800x600_zps2348b3a4.jpg
Om det jag gjorde verkligen gör något för effekten vet jag ej men det kändes bra ICQ/ad
Ändrören kommer från TDE i Tyskland http://www.tde-kaefer-tuning.de/index.php?pageid=9  . Enligt några vintage speed Tyskar så ger dom en märkbar skillnad, hoppas det är så. Invändigt så är dom 28 mm mot originalens 21mm å dom ska va relativt tysta också ICQ/ag  TDE överst o original (något använd) underst
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P8020060800x600_zps43c723e9.jpg
Jämförelse med original vs TDE
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P8020061800x600_zps76562777.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/P8020064800x600_zpsc1149335.jpg

160 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 22:28:23)

Efter avgaseriet var det injustering av kåporna, efter comphöjningen är passformen inte den bästa Default/yikes . Efter lite klippande, knacka o böj så passade allt igen.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/533800x600_zps37dc18b6.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/538800x600_zps51bb5208.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/543800x600_zps97add573.jpg
Innan provstarten så skulle accpumparna ställas in. Pumpslaget är ställbart. Flotörhuset ska va fullt o sen pumpar man 10 slag i ett mätglas eller dyl. Här siktade jag på 4 ml på 10 slag, min Express har 3 ml o Okrasan 6 ml. En accpumprör från en slaktad förgasare har böjts om så den passar rätt i mätglaset.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/529800x600_zps5704c6a8.jpg
Så här ser det ut med rätt rör i
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/532800x600_zps1913879c.jpg
Vänstersidan gick jättefint men höger var omöjlig, kom bara en liten fjutt hur jag än grejade ICQ/am. Bytte allt i acc pumpen mellan dom 2 förgasarna, funkade klockrent på vänstra, nada på höger ICQ/am ICQ/am  . Jämförde husen o mätte o grejade, dom grå håren blev många fler!!
Till sist, 2 timmar innan vi skulle åka på semester hittades felet, jag hade bytt plats på 2 pluggar i flotörhuset, accpumpen skulle ha en med backventil i o den hade jag satt på ett annat ställe!!!!!!!!
Motorn passade inte i mitt Getrag provkörningsaggregat utan fick ställas lös på en låda framför så jag kunde utnyttja el o bränslesystemet, starmotorn bultades i en lösdel från en slaktad växellåda.
Oljetrycket kördes upp med stiften urtagna, i med stiften o ett pumptag på gasen o den startade direkt, tror aldrig jag haft en motor som varit så lättstartad, gick skitbra med en gång (peppar, peppar...)

Sen åkte jag på semester med gott samvete ICQ/ag  ICQ/ag

Körde den lite idag när jag förevisade den för Jonas Fransson (Mohawk) varavar hyfsat o låter rätt trevligt ICQ/af
Nu ska bilen fixas färdigt o lite smådetaljer justeras, sen blir det förhoppningsvis bromsning hos JPM innan BRC.

161

Grattis! Ser underbar ut! Två tummar upp!

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

162

tro fan den startade lätt så välbyggd som den e.!! flertalet tummar upp och en stor bugning!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

163 Senaste redigerad av Bengt H (2011-08-07 22:26:23)

Tackar ICQ/ab

164

Jag kan bara intyga att den låt så gött. Tackar för en trevlig stund idag och centumet passade med efter lite pill ICQ/ab

165

Kul att du fotar mycket Bengt för den där motorn är ett konstverk,otroligt fin.

166

Så otroligt läcker motor!
BRA JOBBAT !!!

Funderar starkt på att slänga ur storkubikarn och gå "Back in time" till att trimma upp en 30hk!
Inspirerande om något med så mycket info och bilder - Tack för att du delar med dig.

Thomas Högdahl - aka "Barbaskön"
Barbapapa Racing

https://www.facebook.com/BarbapapaRacing

167

Tryck upp lite tykna visitkort med "old school-utseende"! Där kan det stå som titel: Old speed guru.  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

168

Tack så mycke för allt uppmuntran ICQ/ag
"old speed guru", nä det kan jag inte kalla mig men old speed fantast ICQ/ag

169

Det ända man kan tycka är negativt är ju att man också vill ha en ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

170

Johan W skrev:

Det ända man kan tycka är negativt är ju att man också vill ha en ICQ/ad

Ingen kommer att förbjuda dej att bygga en. ICQ/ag

171

stickan skrev:
Johan W skrev:

Det ända man kan tycka är negativt är ju att man också vill ha en ICQ/ad

Ingen kommer att förbjuda dej att bygga en. ICQ/ag

Kom igen, det är bara att sätta igång ICQ/ag

172

Händer inte så mycke att skriva om, fixar lite med bilen motorn ska in i o gör lite justeringar på motorn o gaslänkaget.

En sak som jag ska göra men inte hunnit än är värmeskjöldar över 1:ans o 3:ans avgasrör. Dessa löper strax under topparna, (det är väl ungefär samma om man kör ersättningsrör i stället för värmekammare på nyare motorer) strålningsvärmen från dom höjer tempen i topparna. Med sådana "skjöldar" har jag märkt en sänkning av oljetempen på 5-10 grader. Inspirationen till dom kommer från ett reportage i en Hot VW för en hoper år sedan. Hot VW mätte även upp en 10 gradig sänkning av oljetempen ICQ/ag. Bockade i plåt o klädda på undersidan med en aluminiumtape så är dom lätta att göra. Här stitter dom på Expressmotorn i min -52:a

Post's attachments

P5150033 [800x600].JPG, 90.43 kb, 800 x 600
P5150033 [800x600].JPG 90.43 kb, 323 downloads since 2011-08-09 

P5150035 [800x600].JPG, 126.41 kb, 800 x 600
P5150035 [800x600].JPG 126.41 kb, 306 downloads since 2011-08-09 

P5150039 [800x600].JPG, 130.01 kb, 800 x 600
P5150039 [800x600].JPG 130.01 kb, 326 downloads since 2011-08-09 

173

Bengt H skrev:
stickan skrev:
Johan W skrev:

Det ända man kan tycka är negativt är ju att man också vill ha en ICQ/ad

Ingen kommer att förbjuda dej att bygga en. ICQ/ag

Kom igen, det är bara att sätta igång ICQ/ag

Hmm har ju samlat delar till 2st 30hp och har svarv och fräs på jobbet så det som fattas är kunskap så det får nog bli en 10 hk till superlight Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

174

Johan W skrev:

  ....10 hk till superlight Default/lol

=5 hk till? ICQ/ag

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

175

PeterJ skrev:
Johan W skrev:

  ....10 hk till superlight Default/lol

=5 hk till? ICQ/ag

Om man räknar om höjningen till procent så blir det ändå en bra höjning. ICQ/ab