26

T_Axelsson skrev:
Eklund skrev:

Tycker visserligen att de är bra att någon engagerar sej men att det är lite fel att skriva ihop 1500 cabbarna med 1302 o att de är lite missvisande eftersom de inte sålts särskilt många 1500 cabbar

Äntligen lite feedback! Bra poäng, du har säkert rätt. Funderar ett varv och justerar!

Kollade tyska priser. Där verkar 1302 cabbar ligga c:a 10% över 68-70 1500. Men, min känsla är att det är tvärtom i Sverige. Vad är din åsikt Eklund?

27

Summering 2017

Efter några års uppgång verkar priserna ha stabiliserats, utan att för den skull sjunka. Det finns ett par faktorer som gör att jag tror att just luftkylda VW's i originalskick (samt luftkylda Porschar) kommer hålla i värde, även om andra hobbybilar skulle tappa:

Stort internationellt intresse

Både gamla VW och Porsche uppskattas runt hela jordklotet vilket ger en stabilitet åt prisbilden.Biltyper som blir populära mer lokalt har, som jag ser det, större risk för en svängig prisnivå.

De attraherar en yngre generation
För ett hålla priser uppe krävs en efterfrågan. När de som kommer ihåg en biltyp som ny dör ut är därför risken att priserna faller (som det har hänt med många europeiska förkrigsbilar till exempel). Men, både VW och Porsche från 50/60-talet gillas av en stor grupp (förhållandevis) yngre människor, vilket gör att man kan gissa att det kommer finnas en efterfrågan flera decennier framåt.

Jag vågar (fortfarande) påstå att en VW upp till c:a 1967 i originalskick är bättre än pengar på banken. Även om priserna inte går upp så mycket mer så tror jag risken att tappa inte är så stor. Dessutom är det roligare!