Någon som har erfarenhet av liknande adapter enligt länken?
https://www.vwheritage.com/ac601206-whe … rsche-pair
Sen har jag för mig att det finns/funnits bromsbrummor med omborrade bultmönster, men hittar inget direkt när jag letar. Bultmönstret skall vara 5/130
Bilen allt skall monteras på är en typ1 -67
1 2017-05-11 16:22:06 Senaste redigerad av Malman80 (2017-10-10 18:36:04)
det har funnits på CSP trummor med 5x130
det har funnits på CSP trummor med 5x130
Tittade där med, blir inte riktigt klok på det.
Ingen som åker med adaptrar som jag länkat till?
Lyfter här igen!
Kollade efter trummor med 5x130 bultmönster typ dessa
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=11 … r=4-224-30
Hur mycket jobb är det för att få på dessa på min -67 som idag har 5x205? Vad behöver bytas?
Om du har en 67:a så ska den nya trumman passa direkt.
Just -67 har långa axlar med korta splines.
One year only.
Du måste svarva av trumman lite, (5mm?) för att den ska passa.
Dubbla bud här då....
Svarva av? Invändigt? utvändigt? Utveckla gärna 
Det är splinesen som är längre på 68 och nyare, även längre på typ 3
Om man sätter en sådan trumma på en 67-axel så får man bara på muttern så att låspinne spåren är utanför axeln. Om man tar av på anliggningsytan trumma mot mutter så att man kan skruva på muttern längre så funkar det.
Det är splinesen som är längre på 68 och nyare, även längre på typ 3
Om man sätter en sådan trumma på en 67-axel så får man bara på muttern så att låspinne spåren är utanför axeln. Om man tar av på anliggningsytan trumma mot mutter så att man kan skruva på muttern längre så funkar det.
Ok, det låter ju ganska simpelt ändå.
Kan man inte bara göra den "nya" trumman i samma mått som den gamla? Lägga dom ner o o mäta höjden, om du förstår hur jag menar?
Det kan du göra. De invändiga måtten ska vara lika eftersom båda säkert är gjorda för 40 mm bromsbackar.
Jag satte typ 3 bromsar bak på min 66a med växellådan och axlarna från 67.
(Typ 3har ju lösa nav) så jag satte navet på splinesen och mätte hur mycket jag behövde ta av för att muttern skulle gå på ordentligt. Sen googlade jag och hittade nån som gjort med samma mått som jag fått. Då körde jag på det.
Med risk för att det är en dum fråga... men hur ställer man in bromsarna med dom nyare trummorna? Inga hål för att nå justeringen där inne 
67 hade hål på bromssköldens baksida där man justerar backarna.
67 hade hål på bromssköldens baksida där man justerar backarna.
Jag har inga hål på skölden. Jag justerar genom trumman nu. Därav min fundering hur fasen jag gör om jag byter till nyare trummor?
Borra hål i trumman?
Hans Landelius skrev:67 hade hål på bromssköldens baksida där man justerar backarna.
Jag har inga hål på skölden. Jag justerar genom trumman nu. Därav min fundering hur fasen jag gör om jag byter till nyare trummor?
Borra hål i trumman?
Nej, men i skölden!
Malman80 skrev:Hans Landelius skrev:67 hade hål på bromssköldens baksida där man justerar backarna.
Borra hål i trumman?Nej, men i skölden!
Förvisso bättre kanske, men vad jobbig du är
Ska jag behöva lossa alla fyra sköldar me då?
Visade sig att jag har 30mm backar på min -67. Känns ju som ett lotteri varje gång jag gör nått på min -67a
Nu till min "nya" fråga här då:
Kan jag köra med 40mm backar från -68 o framåt utan att behöva byta både Sköld och hjulcylindrar?
Ingen som vet?
Har väl börjat förstå att det måste bytas bromssköld samt cylinder för 40mm. Kan jag använda lagerkåpan (den där packboxen sitter i) från min gamla sköld på den nyare isf eller måste allt bytas?
Köpte även nya trummor med 5x130 delning som då ska passa 68 o framåt, o det skiljer då 12,5 mm ihöjd som skall fräsas bort för att få på navbulten. Men jag tycker även att den är för hög invändigt om ni förstår vad jag menar. Måste den fräsas av även invändigt? Jag kan ju inte vara först med detta??
Lite bilder för av kanske lättare fatta.
Här skiljer det 12,5 mm
Men hela längden totalt skiljer 15,3mm
Ska resterande fräsas invändigt i trumman? 2,8 mm
Syns även efter att ha snurrat trumman så tar inte bromsandes med hela sin bredd.
När det gäller hur mycket som ska svarvas bort verkar det kunna finnas vissa toleranser i tillverkningen av bromstrummor. Jag rekommenderar att du provmonterar och hittar ett läge där bromstrumman ligger bra i förhållande till bromsskölden.
Jag har gjort detta på två bilar och på den ena tog jag bort 16 mm i ytterkant och på den andra 13 mm i ytterkant och 3 mm i innerkant.
Som du förmodligen vet redan... Dra åt trumman med rätt moment... Viktigt annars håller inte splinsen länge pga att trumman äter fram och åter...

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
När det gäller hur mycket som ska svarvas bort verkar det kunna finnas vissa toleranser i tillverkningen av bromstrummor. Jag rekommenderar att du provmonterar och hittar ett läge där bromstrumman ligger bra i förhållande till bromsskölden.
Jag har gjort detta på två bilar och på den ena tog jag bort 16 mm i ytterkant och på den andra 13 mm i ytterkant och 3 mm i innerkant.
Ok! Får väl börja med att svarva av den invändigt tills den sitter fint där o inte för mycket så den tar i i skölden antar jag
O sedan borde det ju vara enkelt o mäta hur mycket som ska bort på yttersidan. Måste lämna bort till en annan som skall hjälpa mig så det blir ju några turer fram o tillbaka men bättre att det blir rätt!
Som du förmodligen vet redan... Dra åt trumman med rätt moment... Viktigt annars håller inte splinsen länge pga att trumman äter fram och åter...
![]()
Jepp, detta har jag koll på. Dock inte förra ägaren tydligen... Släppte super lätt med mutterknacken!