michaelth skrev:Tänk såhär motorer kan bytan på minuter för dom händiga... Cylindrar och toppar/insug likaså..
En gammal motor är ett lotteri med få vinster.. Räkna alltid med renovering. Om du inte vet exakt historik dom senaste 10000milen eller mindre...
Kanske hemst att tänka så men dessa motorer är inte speciellt hållbara.. Och om rästen är sunkig varför är motorn bättre då.. Startad och komptestad? Kollat slitage i lager?
Räkna den som en stomme och priset därefter. Bussmotorer kan ha 3gängade hål nere runt oljepumpen om dom suttit i tex en baybuss.. Med ett bakre motorfäste=bussbalk...
Men det säger ju inget om skicket... En buss är tyngre än en bubbla och då har den slitit..mao inga meriter.
Förstår din poäng men köper bilen för att där är en del bra grejer på den, sen är det inte hela värden att renovera motorn heller om den är renoverbar, Alternativet är skroten och det är ju synd att inte bevara det som rimligen borde bevaras. För priset av en startmotor som jag ändå behöver får jag hela bilen och jag vet att startmotorn fungerar i den 
Ägare till en beachbuggy -66
Renovering på gång.