1

Va och kollade på en typ1 idag som är minst sagt skrotfärdig. Hur som är motorn intressant då jag inte kan identifiera den med motornummer: B4030xxx.

Motorn va med dubbelportstoppar och ägaren tror det va en 1600 från en buss men det kan väl inte stämma?

Ägare till en beachbuggy -66

Renovering på gång.

2

Jo det kan det. Typ 2 8/67-7/70 hade motorkod B fanns tydligen både som enkel och dubbelport.

3

ztadsbudet skrev:

Jo det kan det. Typ 2 8/67-7/70 hade motorkod B fanns tydligen både som enkel och dubbelport.

Okej, trodde att typ2 hade en infästning som inte passade på typ1 men jag kanske är ute o ch reser? Några skillnader man bör känna till då jag skruvat med ad och F block innan?

Ägare till en beachbuggy -66

Renovering på gång.

4

Tänk såhär motorer kan bytan på minuter för dom händiga... Cylindrar och toppar/insug likaså..
En gammal motor är ett lotteri med få vinster.. Räkna alltid med renovering. Om du inte vet exakt historik dom senaste 10000milen eller mindre...
Kanske hemst att tänka så men dessa motorer är inte speciellt hållbara.. Och om rästen är sunkig varför är motorn bättre då.. Startad och komptestad? Kollat slitage i lager?
Räkna den som en stomme och priset därefter. Bussmotorer kan ha 3gängade hål nere runt oljepumpen om dom suttit i tex en baybuss.. Med ett bakre motorfäste=bussbalk...
Men det säger ju inget om skicket... En buss är tyngre än en bubbla och då har den slitit..mao inga meriter.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Tänk såhär motorer kan bytan på minuter för dom händiga... Cylindrar och toppar/insug likaså..
En gammal motor är ett lotteri med få vinster.. Räkna alltid med renovering. Om du inte vet exakt historik dom senaste 10000milen eller mindre...
Kanske hemst att tänka så men dessa motorer är inte speciellt hållbara.. Och om rästen är sunkig varför är motorn bättre då.. Startad och komptestad? Kollat slitage i lager?
Räkna den som en stomme och priset därefter. Bussmotorer kan ha 3gängade hål nere runt oljepumpen om dom suttit i tex en baybuss.. Med ett bakre motorfäste=bussbalk...
Men det säger ju inget om skicket... En buss är tyngre än en bubbla och då har den slitit..mao inga meriter.

Förstår din poäng men köper bilen för att där är en del bra grejer på den, sen är det inte hela värden att renovera motorn heller om den är renoverbar, Alternativet är skroten och det är ju synd att inte bevara det som rimligen borde bevaras. För priset av en startmotor som jag ändå behöver får jag hela bilen och jag vet att startmotorn fungerar i den ICQ/ab

Ägare till en beachbuggy -66

Renovering på gång.

6

Okey.. Händer då och då att folk lever med förhoppningen att gamla motorer är mycket bättre än dom e..och om det vet man inget innan man mätt upp dom.
Klart du skall rädda vad som räddas kan. Gamla original grejer har oftast mycket bättre kvalite än nya kina grejer...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(