1

Tog mig i kragen idag och kollade på min icke existerande handbroms, men blir inte riktigt klok på det. Tycker det verkar som att tryckstången (namn? staget som går mellan backarna och som handbromsmekanismen trycker på) är för kort alt. att slitsarna är för djupa.

Så här ser det ut när spaken är i halvt dragen
http://www.forumbilder.se/G8KF2/img-20170603-220149.jpg
och det är då som spelet i tryckstången är slut och backarna börjar påverkas. Som synes är det inte mkt kvar innan det bottnar, vilket det gör långt innan backarna hinner ta tag i trumman.

Jag förstår att det hjulcylindrar och bredd på backarna har ändrat sig under årens gång. Bilen är en 64a och hjulcylinderns diameter verkar vara 17mm, backarnas bredd 30mm. Har jag nåt konstigt ihopplock som inte fungerar ihop?

http://www.forumbilder.se/G8KF2/img-20170603-220141.jpg

2

Det ser ut som vajern är så sträckt så armen som ska påverka banden är i botten? Den måste vara helt tillbaka. Sen justerar man banden med de två taggringarna längst ner så att de snuddar vid trumman. Lycka till!

3

Mange skrev:

Det ser ut som vajern är så sträckt så armen som ska påverka banden är i botten?

Det är inte förens armen är I detta läge som backarna börjar röra på sig ( jag har alltså dragit upp handbromsen till hälften när bilden är tagen, plus att någon skruvat friskt på justeringen). Släpper jag justeringen så armen får en mer normal vinkel så rör sig inte backarna alls, det är alldeles för djup slits i tryckstången

4

Det ser ut som kolvarna i hjulcylindern är väldigt långt ute. Blev det så nu för att du dragit åt handbromsen eller har du bara dragit åt så det börjar påverka? Är fotbromsen bra? Min buss hade konstiga bromsar bak å nästan ingen handbroms. Där var det så att man spännt åt vajern istället för att använda justeringarna. Men det är klartatt det kan vara nån del som inte hör dit. Hoppas du får till det  ICQ/ab

5

Mange skrev:

Där var det så att man spännt åt vajern istället för att använda justeringarna.

Idag skruvade jag bort allt för att ta med till Folkabiten, för att jämföra om det var någon som inte hörde dit. Eftersom hjulcylindern läckte lite åkte även den bort, lika bra att byta när det är isär. För att kunna visa tog jag även bort bromsskölden och skruvade tillbaka allt bredvid bilen. Och tusan om det inte fungerade då Default/lol

Nu har jag inte testat att skruva ihop det än men antagligen är du spot on Mange ICQ/af  Backarna var inte utjusterade ordentligt, vilket ledde till att kolvarna åkte ut väldigt långt, och som i sin tur fick tryckstången att bli för kort. När jag skruvade ihop det bredvid bilen var det inget tryck på kolvarna. Har heller inget minne av att jag justerade in backarna för att få bort trumman

6

Men det är ju toppen om det var så enkelt!  ICQ/ab