1

Slipade ur klackarna i lådan innan montering. Gick fritt då.
Efter monteringen så går det inte att rubba remskivan.
Måste jag demontera allt igen eller kan man köra
lite med starten så kanske det "svarvar" ur lite.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 8&p=11

Jag vet inte om du ser, men jag fick ta mer än klackarna.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

bahamas skrev:

Slipade ur klackarna i lådan innan montering. Gick fritt då.
Efter monteringen så går det inte att rubba remskivan.
Måste jag demontera allt igen eller kan man köra
lite med starten så kanske det "svarvar" ur lite.

Lossa bultarna lite och kör på starten utan spänning till tändspolen.

4

stickan skrev:
bahamas skrev:

Slipade ur klackarna i lådan innan montering. Gick fritt då.
Efter monteringen så går det inte att rubba remskivan.
Måste jag demontera allt igen eller kan man köra
lite med starten så kanske det "svarvar" ur lite.

Lossa bultarna lite och kör på starten utan spänning till tändspolen.

Ok, vilka bult menar du?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

5

jag fick slipa som satan för att få svänghjulet att gå fritt. gör en mall så du ser att svänghjulet går fritt utan att montera motorn hela tiden!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

6

Hellberg skrev:

jag fick slipa som satan för att få svänghjulet att gå fritt. gör en mall så du ser att svänghjulet går fritt utan att montera motorn hela tiden!

Jag hade svänghjulet löst när jag slipade ur och provade tills det gick fritt. Trodde jag slipade tillräckligt men uppenbarligen inte

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

7

bahamas skrev:
stickan skrev:
bahamas skrev:

Slipade ur klackarna i lådan innan montering. Gick fritt då.
Efter monteringen så går det inte att rubba remskivan.
Måste jag demontera allt igen eller kan man köra
lite med starten så kanske det "svarvar" ur lite.

Lossa bultarna lite och kör på starten utan spänning till tändspolen.

Ok, vilka bult menar du?

De 4 bultarna som håller motorn. Man kan aldrig slipa ur med svänghjulet löst.

8

stickan skrev:
bahamas skrev:
stickan skrev:

Lossa bultarna lite och kör på starten utan spänning till tändspolen.

Ok, vilka bult menar du?

De 4 bultarna som håller motorn. Man kan aldrig slipa ur med svänghjulet löst.

Jag slipade ur med svänghjulet löst  ICQ/af
Tog en koppling och centrerade i svänghjulet och drog dit en tryckplatta.
Då kunde jag trycka tid svänghjulet på ingående axel i lådan för att se var det tog i.
Det har aldrig gått så smidigt någon gång att slipa ur lådan på arbetsbänkem med det "verktyget" som mall  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 62&p=3

Inlägg #68 så ser man förberedelserna för montaget.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

stickan skrev:
bahamas skrev:
stickan skrev:

Lossa bultarna lite och kör på starten utan spänning till tändspolen.

Ok, vilka bult menar du?

De 4 bultarna som håller motorn. Man kan aldrig slipa ur med svänghjulet löst.

Bulten som starten är skruvad med. Ska även den lossas?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

11

Jag skulle nog riva ur motorn igen.
Lär ju synas rätt tydligt var det tar i efter att tänderna på svänghjulet skavt emot växellådan och det gör det hela lättare.
Att köra med starten låter lite vanskligt, plus att du kommer ha en massa spån kvar.

12

Kanske enklare att byta till 6 volt svänghjul och köra med 180 lamell och använda 6 v start

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

13

bahamas skrev:

Kanske enklare att byta till 6 volt svänghjul och köra med 180 lamell och använda 6 v start

Det går fortare att slipa ur lådan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

Som Mogge säger så behövs nog mer än klackarna och du kan behöva slipa ur för tryckplattan också beroende på vilken tryckplatta som används. Alltså "framåt" i lådan typ knölen där kopplingsarmen går in sprängkåpan och i de trakterna.

15

bahamas skrev:

Kanske enklare att byta till 6 volt svänghjul och köra med 180 lamell och använda 6 v start

Varför 180 mm lamell?

16

180 för att 6 voltssvänghjulen har det.

17

Spraya svartfärg i lådan innan du monterar motorn. Så ser man direkt var det skrapat i.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

18

Mr.Alc skrev:

180 för att 6 voltssvänghjulen har det.

Det finns 6V-svänghjul med 200 mm koppling också.

19

Finns det ingen 12 v start till 180 svänghjul?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

20

Motorn är ur så slipar lite till. Är riktigt tunnt vid bussningen redan ICQ/an

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

21

bahamas skrev:

Motorn är ur så slipar lite till. Är riktigt tunnt vid bussningen redan ICQ/an

Är du hundra att det är vid bussningen
Det brukar vara runt vid kanten
Om du har förlånga skruvskallar så tar det i där också ( där nere får man slipa också )
Om man är smart så hänger man in maskin på lösen( funkar att den står på domkraften ) sen drar man motorn med ett drag skaft så man ser var det skaver i  Eller som stickan skrev kör med starten när den är lös (räcker att den griper in )
Det brukar ta 5-10 min för att fixa till det
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

180 mm koppling betyder normalt 6 volt /109 kuggar, som har en mindre diameter än 12V/130 kugg (som normalt har 200 mm koppling).
Och det är ju det du försöker fixa genom att slipa ur kopplingskåpan/vxl. Använd svänghjulet som fräs, om du/ni skall göra detta. Spänn/"ricka" in motorn (ta ut tändstift, fläktrem och vippor/stötstänger, och kör svänghjulet som "fräs"). Slipar du tar du ALLTID för mycket! (Slipade vxl. är de sämsta stommarna jag får in !)
Hör av dig när du har bestämt vilket svänghjul(109/130 kugg), och startmotor (6-/ 12 V, för 109- eller 130 kugg) du vill använda, så finns det renoverade/provbelastade, av ALLA  avarter(kombinationer) av startmotorer på hyllan, (även t.ex. 12 volt för 109 kugg, VW option 61-67).
Mats 0705-69 33 43

23

MH skrev:

180 mm koppling betyder normalt 6 volt /109 kuggar, som har en mindre diameter än 12V/130 kugg (som normalt har 200 mm koppling).
Och det är ju det du försöker fixa genom att slipa ur kopplingskåpan/vxl. Använd svänghjulet som fräs, om du/ni skall göra detta. Spänn/"ricka" in motorn (ta ut tändstift, fläktrem och vippor/stötstänger, och kör svänghjulet som "fräs"). Slipar du tar du ALLTID för mycket! (Slipade vxl. är de sämsta stommarna jag får in !)
Hör av dig när du har bestämt vilket svänghjul(109/130 kugg), och startmotor (6-/ 12 V, för 109- eller 130 kugg) du vill använda, så finns det renoverade/provbelastade, av ALLA  avarter(kombinationer) av startmotorer på hyllan, (även t.ex. 12 volt för 109 kugg, VW option 61-67).
Mats 0705-69 33 43

Smart!
Ja man vill ju verkligen ta minimalt.
Jag ska fasiken bygga en växellådsfräs av ett tomt block nästa gång.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

24

Jag fick ju in motorn utan något direkt motstånd så det kan inte vara mycket material som ska bort. Kanske bara är att trycka i motorn igen och köra med starten. Är det någon större fara om det blir lite spånrester?

MH: vad kostar en 109 kuggars 12 voltsstart?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

25

Bygg en enkel fräs  ICQ/ab

Post's attachments

IMG_20160306_130331.jpg, 808.09 kb, 918 x 1224
IMG_20160306_130331.jpg 808.09 kb, 143 downloads since 2017-06-06