1

Är som sagt ute efter en bubbla cab med liggande lysen.
Har en budget runt 100tusen.
Vilket skick kan man förvänta sig för dom pengarna?

Marknaden i Sverige ekar tomt så tittar mkt på bilar från USA.
Men priset drar snabbt iväg med frakt,moms, arvode m.m.
Verkar även som att många av bilarna är ihopa plock,
vill ju att det ska vara orginal.

Har mailat lite på den här bilen, säg vad ni tycker?
Är det detta skick som jag kan få för min budget,
eller ska jag avvakta och hoppas på bättre objekt?

Annonsen:
1964 VW Bug Convertible. Barn find, 100% orig, Rust only in rear floor pans. Very minor damage on body. Engine turns over freely. All good glass, original dash with radio. Never altered. Great project car.

Chassi och platta hör ihop med nummer 155392940, motor 9121864,
Kan nog vara orginal motor också får det till nov-dec -64.
Pris hem till Sverige ca 85tusen.

Har ett stort och otroligt sug/vilja men vet inte om jag tar mig vatten över huvudet och sedan står med ett projekt som jag inte klarar av och bilen inte är värd vad jag köpt den för.
Har aldrig gjort något sånt här förut.

Tacksam för all hjälp/råd jag kan få.

http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5814.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5815.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5816.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5817.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5818.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5819.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5820.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5822.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5823.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5824.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5825.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/04/16/IMG_5826.jpg

2 Senaste redigerad av michaelth (2017-04-16 12:33:10)

Frakt tull frakt igen??osv...har du räknat med det??
bottenplatta värmekanaler osv är ju slut så räkna med totalrenovering..= hur många tusen + tid..
inredning = hur mycket
Cab = hur mycket...
lack /crome (dyrt)om du vill det...
och inte att förglömma hela broms systemet och motor och låda som säkerligen sett bäst före datumet...
ja lätt att du överskrider dina hundra med ett antal...... tusenlappar..
ibland är det enklare att köpa ett "running/driving objekt då man sas kan ta lite pö om pö... inte nödvändigt billigare men man har mer möjligheten att sprida på kostanden för handen på hjärtat vem har 50-100k att slänga framför renoveringe.. räkna med den större summan minnst. eller något billigare om man e mycket händig och har massa grejer hemma redan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Bara materialet til cabben med träbågar tyg osv är runt 30-60 tusen,
klädsel är flera tiotusenlappar.
Lack kan man få en VW lack för 30??
Slitdelar är nog et billigaset men minst tiotusen gissar jag.

Du lär haman närmare tvåhundra när den ät klar.
Men betalar du liet i taget så märks det inte.


Med detta sagt så ser den rätt vettig ut.

Mian hobbybilar kostar aldrig mer än hundar tusenm för då slutar jag räkna ;-)

"ljushuvud"

4

85tusen ska vara med alla omkostnader hem.

Säg att bilen hade kommit ut på blocket för 85 tusen hur tror ni intresset sett ut då?
Finns ju inget att jämföra med..

detta är kanske ändå det jag får räkna med när jag har den budgeten jag har för tillfället..
85 för bilen sen har jag nu ca 30-40 tusen att lägga på renoveringen för tillfället,
Så finns ju lite att röra sig på iaf, ett långtidsprojekt.
sett inredning från harrington, något att ha?
Tänker att cabben kan kanske vänta utan mest jobba på resterande.
Även lack kanske köra ratlook till att börja..

5

Jag jagade reda på ett antal 64-66 cabbar här hemma , ringde och köpte loss en 65a , som förvisso kommer från USA . Men bättre och kunna åka och kolla själv innan köp, vända om det inte är som förväntat .
Sen är det bättre i långa loppet att satsa på en bättre bil i långa loppet !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

En tanke.
Finns många svenskar som importerar bilar från usa.
Många av dom har folk som letar bilar åt dom. Kanske kan dom hålla ögonen öppna åt dig eller hjälpa dig på andra sätt.
Vet en kille i vår närhet som hämtar hem bilar varje år.

7

Köp så färdigt du kan. Det blir alltid billigast. Och se till att bilen är komplett så du inte höver leta ihjäl dig efter det som saknas och att de dyra grejerna finns och är hela.  Och det dyker alltid upp bilar att klämma på här hemma. Kan ju vara skoj med en svensksåld ibland.

Fast lycka till med letandet

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

8

yogi skrev:

En tanke.
Finns många svenskar som importerar bilar från usa.
Många av dom har folk som letar bilar åt dom. Kanske kan dom hålla ögonen öppna åt dig eller hjälpa dig på andra sätt.
Vet en kille i vår närhet som hämtar hem bilar varje år.

Har kontakt med en kille från Mönsterås (Daniel) som tittar åt mig,
Han befinner sig just nu i USA.
Är det några andra som du vet får du gärna skicka ett PM med uppgifter till mig.

9

Hej kan bli så att jag köper den här cabben på bilderna fått ner priset något..

Tycker ni man ska passa på att köpa reservdelar i USA och lägga i bilen?
Isåfall vad är uppenbart att jag kommer få byta?
Tänker allt ni kan komma på, golv, cabb, div plåt m.m?

Och vart ifrån beställer man bäst det isåfall?

10

"Motor turns over freely" innebär just det. Att plocka hem den där bilen för 85'. Det lämnar dig med femton för alla prylar du behöver. Bara prylar som hantag och låsen till suffletten går lös några modiga slantar, runt tre tusen i USA. Råden du fått ovan är kloka. Och det kan vara värt att leta vidare, tills du hittar en bil som du kan ha som rullande renovering. Det finns ju många projekttrådar på forumet med cabbar som renoveras från olika utgångsskick. Och de är imponerande och kräver rätt stora insatser.

Som det ser behöver du golv, inredning, komplett sufflett med innertak, isolering och yttertak. En uppsattning trä, gummilister, kanske ett helt baksäte om det inte ligger med, osv.

För att få en liten bild av priser kan ju göra ett överslag hos https://chucksconvertibleparts.com/index.php/. Sedan ska det ju till tull 10% och moms på det med 25%.

Jag kan förstå suget efter en cab från 67 och tidigare. Har själv haft det suget, men jag skulle nog leta vidare efter ett körbart exemplar. Det sparar nog dig en massa timmar i ett garage.

/christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

11

En bekant som tar hem usa-bilar räknar dollarn
runt 13kr för en bil hemma på gatan i sverige.

12

Priset landar på ca 65tusen är det överpris?

13

Svårt att säga om det är överpris.

Men även om du svetsar, lackar och klär om säten och taket så kostar det säkert mellan 50 och 75 tusen till om inte hundratusen.

Jag har precis skickat efter gummilster till dörrar golv matta vindruta och lite små krom grejor från Chucks, fjorton tusen med frakt otull och moms, grejoran kostade elav tusen där!
Ska skicka iväg rutramar till dörrarna för omkromning kostar säkert mellan fem och tio tusen.
Färg och slipmedel hamnar lätt på fem tusen om du gör jobbet själv till osv osv.

Men ska du ta hem den byta golvet, fixa bromsar och det mekaniska, slänga en filt över sätena och fälla ner cabställning hamnar du nog under 100 tusen.
Ledsen om det låter negativt.

Å andra sidan har ingen av mina hobbybilar kostat mer än hundratusen, för jag slutar räkna då :-)

"ljushuvud"

14

Om inte annat kan vi inte ha för många -65 cabar i Sverige, så du gör en god gärning om du tar hem den. 65 tusen lär du lätt få sålt den för här hemma om du skulle tappa sugen
Kör säger jag

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

15

Tittat lite på priser på reservdelar i USA verkar som att frakten till min kille äter upp mkt av förtjänsten, för paruzzi har vad jag förstår fri frakt över 1700kr?
Vilka andra bra ställen köper jag kvalitets grejer av?

16

Det beror väl lite på vad du behöver. Det är nog så att du får shoppa på lite olika ställen, både på företag och från privatpersoner, så gör jag. Samba, Boxervilleforumet eller Facebookvarianten,KHM, pre67 i UK, VW Heritage, CSP, ClassicVW, osv. Det beror helt enkelt vad du ska ha.

Men ett litet tips, om du behöver fler av något och bara hittar en, köp den. Du kommer att hitta fler och snart har du alla du behöver.

Och man får försöka undvika skräp med dålig passform. Hellre en gammal originalskärm som är sliten och passar, än en nytillverkad som inte gör det. Och kromprylar går att göra underverk med polering, polering och polering. Och köper du en bil som är one-year-only så gäller det vara på sin vakt, så du inte får fel grejor.

Men återigen försök köpa så färdigt det bara går. Prova att lägga ut blänkare på olika platser om att du vil köpa en pre-68 kabriolet för 100.000 kr. Se och vänta på napp. Då kanske du bara behöver en släpkärra för att hämta hem bilen.

Hälsningar

Christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

17

Hur har det gått? Har köpt den gröna eller något annat på gång?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

18

Jepp jag har betalat för den gröna, står i Arizona för tillfället och ska fraktas till LA.
Sedan vidare till Göteborg så dröjer väl till efter sommaren någon gång innan jag får hem den om allt går bra.
Passade på att köpa nya golvhalvor och sedan saknades bksätesbotten så handlade ett komplett baksäte på samba men är från en nyare model, hoppas att det kommer passa.

Kommer att bli jävligt spännande det här, blir säkerligen mkt frågor på vägen med.

http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5948.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5950.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5952.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5953.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5959.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5960.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5963.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5964.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5965.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5966.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/07/01/IMG_5967.jpg

19

Hur har de gått har du fått hem bilen? O är den som förväntat

20

Eklund skrev:

Hur har de gått har du fått hem bilen? O är den som förväntat

Hej nä jag har inte fått hem bilen än☹️
Den blev stående en månad i LA:s hamn sedan tog den en sväng in till Barcelona där den lastades över till ett annat fartyg.
Nu befinner den sig utanför Belgien och ska nå Göteborgs hamn nu på fredag är det planerat, sedan vet jag inte hur lång tid processen tar där?

Men man är sjukt taggad nu, hoppas verkligen att allt kommer bli bra.

21

Då ser vi fram emot att följa den kommande renoveringen. Och det finns ju hyggligt mycket fakta på forumet till hjälp och många hjälpsamma människor, så det är bara att köra igång.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

22

I tisdags hämtade jag bilen i Gbg till slut.. ICQ/ag

http://forumbilder.com/images/2017/10/06/74F19EC3-6ACA-433E-96BB-E9FB398D56A4.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/10/06/C7B02050-6DB1-4FE4-A8EE-46B714580650.jpg

23 Senaste redigerad av kisavw (2017-10-06 19:18:02)

Kalas ! Nu har du ju fritiden räddad en stund "s".
Alltid trevligt med cab !

Har ju som sagt en 65a här hemma som är rullande renovering så behöver du kika på detaljer så
bara hojta till.

Post's attachments

IMG_1040.JPG, 432.59 kb, 1511 x 1741
IMG_1040.JPG 432.59 kb, 273 downloads since 2017-10-06 

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

24

Spännande! Bara att sätta igång. Kul att du har radio och radiofronten med "öron".

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

25 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-10-07 15:26:41)

Roligt ännu en fin bil till i Sverige

"ljushuvud"