1

Plockade av motorn på min buggy (1300) och såg att startkransen är illa misshandlad. Startmotorn är en 6V och svänghjulet har 109 tänder, detta borde vara rätt? Vad kan misshandla kransen i övrigt?

Har även en 1600 motor som är nyrenoverad och den vill jag ha i men den passar inte i huset svänghjulet tar i, antar jag får slipa lite men hur är det med startmotorn, är det något att tänka på mer än att byta till en 12v? Chassiet är 1966. 1600 motorn är från 71 om jag inte minns fel.

Ägare till en beachbuggy -66

Renovering på gång.

2

Det finns några -67or som hade 6volt med 130 kuggars svänghjul. Om det är en sådan start kan den ju tugga en del i 108 kuggars svänghjulet.

Har du en sådan start så behöver du bara slipa ur i växellådshuset tills 1600 motorns svnghjul går fritt.
Om du har en vanlig 6 volts start så måste du byta till 12volt i hela bilen samt en 12 volt startmotor. Sen slipa ur i växelhuset lika ovan och byta startmotorbussningen i växellådan till en för "12volts start" i "6-volts låda"

Gjorde denna operation i min -66a när jag var 15 år. Inte särskilt svårt. (hade också en 1600 motor från -71 Default/lol )

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3 Senaste redigerad av Markus_mr2 (2017-06-02 09:34:19)

David, Luleå skrev:

Det finns några -67or som hade 6volt med 130 kuggars svänghjul. Om det är en sådan start kan den ju tugga en del i 108 kuggars svänghjulet.

Har du en sådan start så behöver du bara slipa ur i växellådshuset tills 1600 motorns svnghjul går fritt.
Om du har en vanlig 6 volts start så måste du byta till 12volt i hela bilen samt en 12 volt startmotor. Sen slipa ur i växelhuset lika ovan och byta startmotorbussningen i växellådan till en för "12volts start" i "6-volts låda"

Gjorde denna operation i min -66a när jag var 15 år. Inte särskilt svårt. (hade också en 1600 motor från -71 Default/lol )

Om det är 6v med 130 kuggar så borde väl det "nya" svänghjulet passa i kåpan? Eller var det annan diameter på 130 kugg 6v svänghjul?

Bilen är 12v konverterad redan förutom startmotorn.

Ägare till en beachbuggy -66

Renovering på gång.

4

Näe, 130 kuggars är alla samma.
Men om det är en sådan 6voltsre kan ju den vara eftermonterad.
Nån tidigare ägare har fått tag på en ny 6v start och skruvat dit. Säkert fel bussning i lådan för den med.

Har du tagit loss startmotorn?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

På en av mina -66:or (1300:a) satt det en "självlagrad", 6 volts start för 130kugg....
Så det förekom.-)

Använde startmotorn flera år, på mina trimmade 12V motorer innan den gav upp ;-(