1

Nu ska det sättas liv i min gamla 1914 som stått sedan slutet av 90talet! Motorn satt i en 55a som jag köpte, men fick aldrig riktigt ordning på motorn så en orginal snurra åkte i och så sörblev det! Bilen såldes, finns nu i Västerås men i okänt skick! Motorn har stått o mognat och väntat på uppmärksamhet sedan dess.
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/87F201A3-A077-45AA-8048-D0A60315EA46_zpsoor2pfdv.jpg
Tanken var att riva av topparna och kolla så ventilerna var täta innan uppstart! Men det visad sig att det bildats kondens i motorn under åren vilket skapat en härlig sörja med ärg och gogga i botten, bara riva hela rasket!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

2

Det fanns ärj även i oljeslitsen på ramlagren, hade kunnat gått illa ICQ/am
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/09A37B0D-7698-44B8-8D8E-77C4D28D7215_zpswnv9jlvl.jpg

För att återgå till själva demonteringen av motorn så tillverkade jag detta verktyg för att hålla mot vid demontering av svänghjulsskruven, gick väldigt smidigt trots extremt åtdragningsmoment. Fick insperation av Herrmans verktyg som är snarlikt, tack för tipset.
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/016919F1-0533-43DA-A323-1956E85E48B8_zpsf3wzqweo.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

3

River själv en boxermotor just och ser även där. .... Allt möjligt som man ibte kanske ville se. Men när allt är renoverat blir det ju så bra ICQ/ag
Berätta mer!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Eftersom två cylindrar har småätit skruv och kanske någon bricka så har det givit lite mindre skador på kolv och topp, men inget som är allvarligt som tur är! Men hittade en vevstake som är lätt krokig! Bättre begagnade plockades ur en 1300, de var tighta i lilländen och hade ett viktspann innom 1gram! Men när man börjar väga storänden för sig så kommer skillnader fram på ca 5gram, måste åtgärdas! Den hembyggda fixturen ger efter lite justeringar konsekventa vägningar med avvikelser på mindre än 0,3gram! Efter några timmar av slipning och vägning så är vevstakarna innom 1grams spannet både i totalvikt och storände, nöjd  ICQ/ag
Min setup är inte smidig eller snygg, men gav mig bra resultat!
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/CD6FBD13-10D0-4AEE-9B38-38ECAF519ABD_zpswv9l75um.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/C8BB49AD-D638-4F25-A8E5-CF4794543782_zpskmi8cpul.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

5

michaelth skrev:

River själv en boxermotor just och ser även där. .... Allt möjligt som man ibte kanske ville se. Men när allt är renoverat blir det ju så bra ICQ/ag
Berätta mer!

Visst finns alltid några fynd, mindre bra fynd  ICQ/am
Men vissa grejer blev jag glatt överraskad av, blocket var riktigt fint i lagerlägena, vev och kamaxel var i gott skick  ICQ/ab

Tyvärr fanns frätskador på blocket vid sumpen....
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/DA7191FD-E5F7-4133-8696-DED6A56C38C7_zps5u8gpr17.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

6

JB weld eller belzona 1111 kanske fungerar att fylla igen groparna med? Jag blandade i slipspån av aluminium när jag fyllde på i insugskanal på toppar tidigare. Ytan ska vara ren och ruggad. Sitter kvar än vad jag vet från ägaren efter mig.

7

Blocket blev spacklat med kemiskmetall, finns säker bättre grejer men jag litar på det!
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/A1AF0B0D-692F-49D5-978A-7495BC04CA44_zpsmxsldjlv.jpg

Här kommer en halvdan bild på hur man kan kolla lite enkelt om vevstakarna är krokiga! I verkligheten är det väldigt enkelt att se om någon är krokig, genom att kolla springan mellan storändarna.
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/7DEAF052-F1DD-4662-82EC-E5FBDF0AF5A3_zps4x4asizb.jpg

Nu kommer frågan till experterna, ska jag slipa ur förbränningsrummet runt insugsventilerna för ökat flöde? Som det är nu så är ca 70grader av ventilens öppningsarea blockerad av förbränningsrumsväggen! Får endast ner en 1,5mm borr mellan ventil och sidan av toppen!
Jag kommer förlora lite kompförhållande på det, men hamnar nog på ca 10:1 ändå.
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/7EFBE2A1-E09F-48A8-8946-B02B670C9372_zps3v0lt9qm.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/410F0D1B-AC0D-4777-8593-1F53F2F511D6_zpslvppjq6r.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/EB36C533-C66D-4B64-8087-4FEE164CD261_zpsfhyvle1f.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

8

12% av ventilstorleken har jag lärt mig som minimum på insugssidan.. men så beror det på varvtalsområde du tänkt köra också.

9 Senaste redigerad av nwiderlund (2017-06-04 11:14:00)

MrPete skrev:

12% av ventilstorleken har jag lärt mig som minimum på insugssidan.. men så beror det på varvtalsområde du tänkt köra också.

Okej, 12% ger med 40mm ventil 4,8mm! Det tycker jag är låter snålt , skull nog helst villja ha samma avstånd som lyftet. Alltså vid tex. Vid 5mm lyft 5mm fritt mot sida och vid 10mm lyft 10mm fritt. Men arean blir iofs större mot förbränningsrummet än sätet! Närmar bestämt blir arean mellan förbränningsrummetsvägg och ventilen 112,5% av arean mellan ventil och säte om lyft och frigång är lika. Vilket borde betyda att man klarar sig med frigång på ca 90% av lyftet!
Vad säger PPRMicke, som har flödesbänk?
En kladdig skiss nedan för att visa vad jag menar.
TEORIER TEORIER TEORIER, kanske bara skulle klappa ihop grejerna  ICQ/af
EDIT: Det finns inte utrymme för 10mm frigång pga cylindervägg, så där har vi nog den första begränsningen!
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/70B5FDB5-D598-4EDC-9DD5-F09D29AB4E17_zpsnnscwtrc.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

10

Till min besvikelse så var de lyftare som tillhörde kammen, är redan inkörda, riktiga tungviktare! Med en vikt mellan 96 och 98 gram! 15 gram mer än original.... HEVYE DUUTTTY  ICQ/ac
Fick göra det bästa av det...
Lyckades skava bort ca 7gram
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/EDB4B327-4321-4FE7-B901-32A6B725B546_zpsz6not7kn.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

11 Senaste redigerad av mettis (2017-06-08 18:53:05)

Jag skulle slipa ur i topparna runt insug, samt snygga till utblås.... och slipa av ventilen innanför 45gr ytan (funkar med fil och borrmaskin.)
Samt lägga mig på 9 - 9,5:1 i komp - Jag har 10:1 i "Husvagnsdragarmotorn", och där tankar jag med 25% E85 + 98 oct för att undvika spikningar- jobbigt.
44cc på 94 x 69 ger 9,1 : 1.
Har man vass kam kan man ha högre komp, pga "överlapp", men inte på "snälla"....

12

mettis skrev:

Jag skulle slipa ur i topparna runt insug, samt snygga till utblås.... och slipa av ventilen innanför 45gr ytan (funkar med fil och borrmaskin.)
Samt lägga mig på 9 - 9,5:1 i komp - Jag har 10:1 i "Husvagnsdragarmotorn", och där tankar jag med 25% E85 + 98 oct för att undvika spikningar- jobbigt.
44cc på 94 x 69 ger 9,1 : 1.
Har man vass kam kan man ha högre komp, pga "överlapp", men inte på "snälla"....

Tack för svar! Tänker slipa ur runt insugsventil, men vad menar du med snygga till utblås?
Vill minnas att jag hade mycket problem med spikningar sist jag hade den igång..... Den ligger på 10,2:1 idag!
Kammen är Scat C45, rekomenderad komp 9-9,5:1, så där hade du rätt ICQ/ab
Ett riktigt ventil och sätesjobb blir det garanterat, är gratis effekt utan någon nersida  ICQ/ag

Frågan är hur mycket som är lönt att ta ur runt insugsventilen....

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

13

Nu sitter shortblocket ihop iaf  ICQ/ae
http://i44.photobucket.com/albums/f13/NWIDERLUND/Boxerville/25F1A44C-A7FE-40CF-9B5D-277B8916473B_zpswgzvhbgu.jpg

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

14

Då photobucket är så underbara och ändrat sina villkor så spolar jag fram till resultatet!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.