Generatorlampan skall få plus från tändningslåset, tillsammans med oljeteycks- och kontrollampan till blinkersen, genom en svart kabet i original, dessutom på lampornas utsida.
Pluppen i botten på laddningslampan skall vara ansluten till B+ på generatorn, innan generatorn snurrat igång skall strömmen genom kontrollampans glödtråd ge tillräcklig ström för att förmagnetisera den roternade spolen inne i generatorn.
Generatorn har två släpringar mot vilka det löper två borstar av grafit (="kol"). Dessa byter man genom att skruva loss anslutningsplattan met tre flatstiftsanlutningar på toppen av generatorn.
Om du lägger +12 volt direkt på D+ har du troligtvis gjort bort dig! Men har du tur har du inte eldat upp den roterande fältspolen, ohm-mät mellan D+ och D- här skall det vara en del motstånd, minns nu inte hur många ohm det skall vara, om instrumenet bara visar en etta eller annat tecken har du avbrott, spolen kan vara trasig eller så ger borstarna ingen kontakt med släpringen!
Det finns inget laddningsrelä till växelströmsgeneratorerna! Däremot en regulator, DF, B+ och B- skall gå med tre parallella kablar mellan generatorn och regulatorn med samma beteckningar. B+ skall ha en avgrening till kontrollampan. D+ är utgående anslutning till batteriet, eller snarare till tjocka kabeln på solenoiden. Nyare generartorer har en helt elektronisk regulator inbyggd.
Om du får konstiga siffror när du mäter mellan D+ och chassijord har du antagligen oren likspänning ut eller trefas växelspänning, då är generatorns dioder trasiga!
Bilelektriska firmor kan fixa detta, be dem byta lager i generatorn samtidigt!
Men nya eftermarknadsgeneratorer med inbyggd regulator är rätt billiga.
Om spänningen sjunker betydenade när du tänder ljuset laddar inte generatorn.
Du kan också mäta spänningen över batteriet med motorn gåendes och avstängd, om det är riktigt skall det vara omkring 13,9 volt när generatorn laddar, och omkring 12,5 volt med motorn avstängd om batteriet är ok.
..
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."