1 Senaste redigerad av Morehk (2017-05-30 07:41:38)

Jag har nyligen fått ihop en 1600 motor till min buggy, men jag har problem med laddningen.
Generatorlampan lyser hela tiden, så den fungerar
Jag har testat med att dutta mot D+ för att se om jag får igång laddningen men det fungerar inte, laddrelät är utbytt mot ett på mekonomen, sitter ett externt laddrelä.
Nu går det ju inte att mäta med multimeter pga av växelström, men när jag mäter så blir det konstiga siffror på multimetern vilket indikerar att den är ju inte heldöd iaf.

När jag kikar repmanual så finner jag inte att det finns några generatorkol i dom, men samtidigt finns det att köpa, är det svårt att byta dessa kol och måste man ta ur generatorn för detta?
Finns det något mer test jag kan göra?
Jag har en voltmätare i intstrumentpanelen som visar 12V eller mindre beroende på om man slår på lysena

https://lh3.googleusercontent.com/3iGGVZ1BAIewteGvBoc4qsCvJmQ61Xwochu9s5bdSQtnbJ7F3VHJ22qpKTneOvUArj0oNW7RcBU6j-RLyssC8-RjJUf6LCwH7siwzk5UKt52NkJiD8gIhxrdh_yEpQj-JIvA_LhLiBzxTMbmvRTx62iF1hPh1Ae7ctIwxZGVGCxj_6Ya9KPA8gZlVyRWI2xl2qumFA31T2k-3ruPpXIIdPplGf51SYUprZI91jUvw0aV8tV707om7exQ4OvrM3QNUNKBYybEmlH9nNXPf097VI9imayAw5BCBYYrpocUg9Mhsi8fcOksNg-iz9e7xg9094hxxU8nANRnpD2RS0iPFOvuXTSh4SPpmAICP5Jrk3yLmmYaulqyAHHSB9hjI80EWNNhrZu2HUFtO5XCkhsyy4CLIWPJyglTXS8IP2aY_j1GKOkJExbUKYYZlrBlBdmPymKbgUOiyA-rlK1mYhDXbfVOwa_Z9fkKRkFAVa46zZ-DWrRq8B-TzED5Rc9VBO0VT_fuwJS7_LIUmuHWwbosSXnOlMJVUgHrv2n4eOwNndHlTE7AIQb3HXQg77kTDSspT5jYsmzvqb6G2mrtVjPJlFJPVj1b5khkzDnfF211AHcToMBpgaui=w1158-h651-no

2

Generatorlampan skall få plus från tändningslåset, tillsammans med oljeteycks- och kontrollampan till blinkersen, genom en svart kabet i original, dessutom på lampornas utsida.
Pluppen i botten på laddningslampan skall vara ansluten till B+ på generatorn, innan generatorn snurrat igång skall strömmen genom kontrollampans glödtråd ge tillräcklig ström för att förmagnetisera den roternade spolen inne i generatorn.

Generatorn har två släpringar mot vilka det löper två borstar av grafit (="kol"). Dessa byter man genom att skruva loss anslutningsplattan met tre flatstiftsanlutningar på toppen av generatorn.

Om du lägger +12 volt direkt på D+ har du troligtvis gjort bort dig! Men har du tur har du inte eldat upp den roterande fältspolen, ohm-mät mellan D+ och D- här skall det vara en del motstånd, minns nu inte hur många ohm det skall vara, om instrumenet bara visar en etta eller annat tecken har du avbrott, spolen kan vara trasig eller så ger borstarna ingen kontakt med släpringen!

Det finns inget laddningsrelä till växelströmsgeneratorerna! Däremot en regulator, DF, B+ och B- skall gå med tre parallella kablar mellan generatorn och regulatorn med samma beteckningar. B+ skall ha en avgrening till kontrollampan. D+ är utgående anslutning till batteriet, eller snarare till tjocka kabeln på solenoiden. Nyare generartorer har en helt elektronisk regulator inbyggd.

Om du får konstiga siffror när du mäter mellan D+ och chassijord har du antagligen oren likspänning ut eller trefas växelspänning, då är generatorns dioder trasiga!

Bilelektriska firmor kan fixa detta, be dem byta lager i generatorn samtidigt!
Men nya eftermarknadsgeneratorer med inbyggd regulator är rätt billiga.

Om spänningen sjunker betydenade när du tänder ljuset laddar inte generatorn.

Du kan också mäta spänningen över batteriet med motorn gåendes och avstängd, om det är riktigt skall det vara omkring 13,9 volt när generatorn laddar, och omkring 12,5 volt med motorn avstängd om batteriet är ok.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Jag har kopplat enligt denna tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25213
Dvs B+ tjock kabel till batteriet

Däremot när jag kikar på bilden så ser jag att jag lagt kontrollampan mot D+ istället för DF

Jag ska koppla om o  hoppas det inte sabbat nåt så får jag se

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/9b8ef62bbb6741518d120993c3cf5fde_zps206fab59.png

4 Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-30 19:15:42)

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/generator22_zps164d4d88.png
Det är jag som en gång ritat det felaktiga schemat, ber om ursäkt för det, det låg ute några dagar innan jag upptckte felet och raderade det, nen dessvärre hann det spidas.
Så här skall det vara!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av Björn J. (2017-05-30 19:22:45)

Om du eller någon annan finner kopior på det felaktiga kopplingsschemat med DF till kontrollampan så hjälp mig att radera dessa eller byta ut mot det korrekta, eller rapportera till mig så skall jag försöka få bort dom felaktiga!

Tydligen blev det kvar betydligt längre än " några dagar" i just den tråden, men nu är det redigerat.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Björn J, jag har skickat dig ett pm på en elfråga.

7

mr Milkyway skrev:

Björn J, jag har skickat dig ett pm på en elfråga.

Jag har precis svarat på det pmet.
Hoppas svaret är användbart.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."