1

Jag har en gammal Engle W110 kam liggandes som var med om ett motorhaveri. Kammen har inga tecken på skador men en av lyftarna dog i samband med att en vevstake gick av och under årens lopp så har jag även blandat ihop de övriga lyftarna.

Är det någon idé att behålla kammen? Kan man köra in den igen med nya lyftare eller är det en dum idè. Jag vet inte vad jag ska göra med den. Det är ju lite synd att den bara ligger på en hylla och samlar damm kan jag tycka.

2

Du kan använda den med nya lyftare.

Anders

3

eing9911 skrev:

Jag har en gammal Engle W110 kam liggandes som var med om ett motorhaveri. Kammen har inga tecken på skador men en av lyftarna dog i samband med att en vevstake gick av och under årens lopp så har jag även blandat ihop de övriga lyftarna.

Är det någon idé att behålla kammen? Kan man köra in den igen med nya lyftare eller är det en dum idè. Jag vet inte vad jag ska göra med den. Det är ju lite synd att den bara ligger på en hylla och samlar damm kan jag tycka.

Kör in lyftana bara ( 20 min 3000varv)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Hur stor är risken om man blandat lyftarna? Gjorde det av misstag, men jag kan inte se några skador eller skillnader på vare sig kam eller lyftare..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Du kan inet se skillnad, men kammen vet. Och i värsta fall går det illa.

Men givetvis kan det funka med blandade lyftare, men varför chansa.

"ljushuvud"

6

OK, tack för svar. Då är den ju inte helt värdelös. Sen är jag själv inte så sugen på den i dagsläget men vem vet. Med rätt toppar i rätt motor kanske det blir helrätt...

Jag har för mig att Svwerker har ett och annat att säga om den kammen samt kombination kam/topp...vad skulle vara rätt kombo för denna kam egentligen. Allt man hör om den är att den är aggressiv för lyftargalleriet mm. Många har ju ju 110:an men frågan är när den blir rätt...  ICQ/ag