1

Ny i forumet, så HEJ på er från en pappa som hjälper 16-årige sonen med hans folkabubblor.  Jag har mekat bil i över 30 år, mestadels äldre bilar och en hel del med Fiat 126 som i mycket är en "förkrympt VW-bubbla konstruktionsmässigt". VW är dock helt nytt för mig. Grabbens bättre Bubbla (1302 -71) har nyss fått en ny hjulcylinder fram. Bilen hade stått stilla några år så det har varit lite rostigt och kärvt här och där. Handbromsen funkar utmärkt och den sneddragning färdbromsen hade tycks ha nött bort sig efter en provrunda med flitigt bromsande. Möjligen att vi behöver byta en hjulcylinder bak också, för endast tre hjul tycks vilja låsa sig vid hård bromsning på grus.

Problemet:
Vi har luftat bromsarna och kollat justeringen på samtliga backar = max någon millimeter mellan viloläge och trumma. Pedalen känns fast och fin, och ger bra bromsverkan vid ganska kort rörelse,ändå envisas den röda varningslampan med att tändas när man bromsar. Inget händer dock när man trycker in lampan (=testknapper). Om jag fattat det lite krångliga kopplingsschemat rätt bildar huvudcylinderns båda tryckkontakter en slags "gungbräda" som tänder varningslampan om man får olika tryck i främre och bakre kretsen. Men vi har ju bra bromsverkan på båda axlarna och kort pedalrörelse...

Är det något som behöver återställas efter att det varit knas i systemet? Har besiktningen koll på detta i så här gamla bilar eller är det bara att koppla ur varningssystemet? Jag hade något liknande på mina små Fiat126 och det var en ganska värdelös varning eftersom den kom först när man försökte bromsa. -För vad hjälper en röd lampa när bilen sladdar av vägen efter att främre kretsen sprungit läck helt obemärkt? Default/hmm

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-05-28 18:25:33)

Om vi säger så här  ICQ/ab
Det  varnings systemet kom på alla tyska bilar 1970 som har Bosch system 
Om det finns luft så lyser lampan
Det är vanligt att kablana ärgar sönder eller kontaktena på bromstrycksgivare
Skall vara TRE stift på dessa givare ( dom vanliga är det TVÅ )
Vi har mycket info på detta forum som repbok som kan vara guldvärd
Om du kollar på sidan 142 i denna bok finner du elen  sen finns det även förklarning på Bosch nr o relä några sider längre bak
14 Övrigt el schema
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Har aldrig sett denna underbara lösning, men google är min vän.
Så jag tänker man borde kunna mäta på givaren vilken krets som indikerar fel, stiftet som går till lampan får ju spänning då den tycker det är fel.

Det kan ju vara kontakten som strular också, så om man hittar fel på en krets kan man byta plats på kontakterna och följer felet kontakten så är det ju kontakten som är fel.

Annars får man leta nån annanstans

http://members.trainorders.com/android/VW10/TwoVsThreeTerminalBrakeSwitchesWiring.jpg

"ljushuvud"