1

Har fått för mig att byta till skivbromsar fram, samt 2-krets bromssystem på min -62:a. Bra dåligt? Någon som har erfarenhet/ tips om konverteringskit (skivor) samt om det finns färdiga rörsatser eller om man måste tillverka själv.

Håller på att byta bottenplattor då det slog mig att man kanske skulle fräscha upp bromsrören när man ändå heller på. Och om man ändå skall böka med det, varför inte uppgradera till 2-krets. Och man ändå kommit så långt, varför inte haka på skivbromsar istället för trummorna  ICQ/ag

Vet inte..., kanske overkill...

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

2

Du kommer aldrig ångra de ändringarna, skivorna märker du väl och 2 kretsen när du får läckage. Jag har bara erfarenhet av csp och är nöjd, är inte billigast men känns riktigt gediget. Är tryggare att veta att man har bra bromsar, jag satte skivor även bak på min notch.

3

Låter som en plan m.a.o  ICQ/ab

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

4

Har kört med skivor på två ledbultsbilar och de konverteringarna har jag själv gjort. Fanns en beskrivning i Wheels för 100 år sedan om tillvägagångssätt. Du tillverkar en 10mm stålplatta som OK-hållare, köper lager som passar i skivan och på spindeltappen, lagerbanan för det yttre lagret passar om du svarvar upp hålet i skivan 2mm. Jag köpte lager och packbox på lokala Swerullbutiken. Köpte nya Ok, skivor och H-cylinder på CSP.
Har funkat 18 år på Ghian...  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

5

Lars Häsä skrev:

Har kört med skivor på två ledbultsbilar och de konverteringarna har jag själv gjort. Fanns en beskrivning i Wheels för 100 år sedan om tillvägagångssätt. Du tillverkar en 10mm stålplatta som OK-hållare, köper lager som passar i skivan och på spindeltappen, lagerbanan för det yttre lagret passar om du svarvar upp hålet i skivan 2mm. Jag köpte lager och packbox på lokala Swerullbutiken. Köpte nya Ok, skivor och H-cylinder på CSP.
Har funkat 18 år på Ghian...  ICQ/af

Det där trevliga receptet får du gärna fördjupa oss i med skisser och bilder.
Bygger man själv finns det ju deg över att köpa mer godis och VWvitaminer för  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Det är jag oxå intresserad av. Går det att gräva fram wheels tidningen och scanna in så hade det varit kanon.
En utförligare förklaring med bilder, mått och info om vad som behövs går oxå fint

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Dito, sådan e ju jätte intresant.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Jag vill minnas att beskrivningen fanns i första utgåvan av SFRO"s Bilbyggarhandbok, dock.inte i de senare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Skall se vad jag kan åstadkomma, har en plåtmall för ok-fästet, är lite halvkass på scanna men jag kan skriva in måtten på fästet. Återkommer.

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

10

Om man scannar och skriver ut så kan man vara ganska säker på att det inte stämmer. Både scanner och skrivare kan både förstora och förminska.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G