176

Hej
Vill gärna köpa en 2015 .
Färg på kabel spelar ingen roll.

177

Störigt med snygga grejer och välarbetade saker  som man förmodligen inte behöver....ellerdet kanske man gör  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Bra jobbat !

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

178

Hej, vad kul att det är intresse för dessa fortfarande. ICQ/ab

Alla modeller fungerar oavsett om man har 6V eller 12V bara radion har ett "DIN" uttag med plastlock. Har man ett DIN-uttag utan plastlock går det att ordna en adapter till dem också, men man ska inte koppla in en adapter för de med plastlock eller vise versa.

Jag har av modellen klassisk och "panelmontage" (brytare och 3,5mm uttag åt samma håll) färdiga. 2015 kan jag göra på beställning, men har inte tid för byggen än på någon vecka. Har man något eget önskemål kan jag säkert ordna det också.

179

Kör lite semester REA för att fira att Juli står inför dörren.

Har 2st panelmontage kvar (uttag och brytare åt samma håll) dessa inkl retro tygomspunnen 3.5 mm kabel (se föregående sida) i valfri* färg 215kr inkl porto

Har inga "2015" kvar, men de som vill ha/ beställer i helgen bygger jag åt. Helgpris 225kr inkl porto och valfri* färg på tygomspunnen 3,5mm kabel.

Har 2st modell klassisk kvar också, 200kr inkl porto och då följer en vanlig (grå) 3,5mm kabel med.

*har enstaka av grön, blå, vit, svart och röd tygomspunnen 3,5-3,5mm sladdarna, först till kvarn får välja färg.

180

Tar en 2015 med vit tygkabel!  ICQ/ab

181 Senaste redigerad av Frederik (2015-06-27 17:15:00)

PM

Bor man i närheten får man gärna komma förbi och hämta, ljuga och få lite installationstips också. ICQ/ab byteshandel är också trevligt..

182

Fick förfrågan för ett tag sedan om jag kunde göra adaptrar som man kan använda till någon original strömbrytare. Ja det går, problemet är att få original eller tidstypiska strömbrytare är on-on, dvs där 2 av anslutningarna växlar mellan att vara anslutna till det 3e. Jag har själv sedan jag började bygga dessa funderat på om man skulle kunna använda ett växlande relä, men varit tveksam på om detta skulle ge störningar. Nu har jag testat och det gick hur bra som helst. Så denna adapter går att ansluta till vilken on-off strömbrytare (original eller tidstypisk) som helst, bara koppla + till strömbrytaren (förslagsvis till motorantenn utgången som finns på de flesta blaupunktradios), vidare till ena lösa kabeln på relät och den andra lösa kabeln till jord. Avstängd stömbrytare= radion spelar, påslagen strömbrytare= AUX spelar.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/963C0268-7C5E-43E1-AF8D-C51B526EEA6A_zps6bffqkvh.jpg

183

Ny säsong, så tänkte kolla om någon var intresserad av att beställa någon adapter?

184

Hej
Jag är intresserad av en adapter, eller kanske två faktiskt.
Går det fortfarande att beställa och när hinner du bygga dom isåfall?

Mvh, Håkan

185

Vilken variant/varianter vill du ha? Har nog några färdiga någonstans.

186

Har faktiskt inte bestämt mig vilken variant som passar bäst.
Radion är en Blaupunkt Frankfurt från -72 (7 632 641 200) och den sitter i en Triumph TR6.
Lite beroende på att jag inte hittat en bra Bluetooth-mottagare som man kan montera med fast strömmatning

Vilka varianter har du på lager?

187

Jag gör färdiga bluetooth lösningar också, ström via blaupunkten. Se PM

188

Hej Fredrik
Säljer du fortfarande modell "2015" och om du gör det så är jag intresserad av en sådan till min Blaupunkt Frankfurt B från 1969.

189

Hur funkar den?
Är intresserad av en till min blaupunk

Typ 1 - 71 med luft (såld)
Typ 1 - 63 (såld)
Typ 3 - 1500s med 2 liters motor (såld)
Typ 1 - 62 (såld)
Typ 1 - 65

190 Senaste redigerad av Frederik (2017-05-08 18:13:47)

Ja jag kan fixa några adaptrar av valfri modell. Kör 200kr inkl frakt för valfri modell (inte bluetooth eller annat special), kör på detta en månad fram från dagens datum.

Du kopplar in adaptern i blaupunktens DIN-uttag, kopplar in valfri musikkälla (aux) via 3,5mm ("hörlur") ingången och så växlar man mellan radio/aux med brytaren. Se tidigare i tråden för exempel (och youtube-länkar). De olika modellerna skiljer endast hur man vill och har tänkt montera den i bilen.

Bluetooth-varianten kör via bluetooth och växlar automatiskt radio/bt-uppspelning (spelar från bt när man spelar upp något, radio när man pausar).  Längre leveranstid och byggs enligt ök.

Skicka PM eller mail vid intresse, gärna med telnr eller e-post för enklare dialog.

191

Tänkte lite fel, 200kr inkl frakt skulle det vara..

192 Senaste redigerad av Frederik (2017-05-26 12:46:23)

Bluetooth modell 2017
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/IMG_0252_zpszcavjfwn.jpg

Uppdaterad och förbättrad modell.
-Mindre risk för störningar i ljudet
-Bättre mottagning
-Mindre storlek
-Handfreefunktion (om man vill använda). Mikrofon medföljer
-Styra play/pause, "svara", volym och spår utan telefonen (om man vill) med knappar.
-Magnetiskt fäste, bara att sätta uppe på radion
-Snyggare?

193 Senaste redigerad av Frederik (2017-05-27 14:04:50)

Vill man inte ansluta några knappar så fungerar den lika bra utan (och helt dolt), för både musikspelning och handsfree, då allt detta kan skötas via telefonen (svara/ringa, play, volym etc). Omkoppling radio/ bluetooth sker som tidigare helt automatisk. När man spelar upp något på telefon, bryter den radio och spelar via bluetooth, när man pausar/stänger av musiken i telefonen spelar den radio igen. När det ringer bryter dem musiken och man får ringsignal i högtalaren. Allt som behövs installeras är att stoppa i DIN-kontakten bakpå radion + jordkabeln (sätts bak på radions jord, skruv på tidigare/ flatstift på senare radios) och mikrofonen om man vill ha handsfree.

Här är annars exempel på hur man kan montera 3 knappar (typ "ministartknappar" som kan medfölja. Vita eller svarta):
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/D77693A2-70A8-4C37-A921-623873F95876_zpsg78yndza.jpg
Kläm fast en profil mellan handsfack/plåt (+lite dubbelhäftande tejp)
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/A8C1F60E-501E-4559-91E4-2564E3E49421_zps5khchhqg.jpg
Eller under askoppen. Går så klart fästa en profil i någon befintlig skruv under panelen också, lite mer dolt.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/916EE12B-F9B4-41B4-9EE0-A7E743D6B4A3_zpsqsxplmx5.jpg

Jag är tveksam hur bra (bullermässigt) handsfree fungerar i våra bilar (i en veteran Merca fungerade det tydligen kalasbra), men i stadskörning eller när det går att föra ett normalt samtal borde det fungera kalas. Egentligen samma som jag upplever att överhuvudtaget tala i telefon i Vw. Coolhetsfaktorn är dock skyhög att ha handsfree i en gammal blaupunkt/ Vw och genererar garanterat frågande ansikten hos polarena/grannen/ på träffen. Göm bara micken på lämpligt ställe tex bakom gallret th om ratten.

Vill man installera en knapp för "svara", fungerar den även som "play/pause" (kort tryck) och ringa upp senast slagna nummer (långt tryck). Ett tips (som han som installerade i sin Merca kom på) är att om man har ett outnyttjat cigguttag (dock inte så vanligt i bubbla) är att använda detta som svara knapp. Bara att montera kablarna dit och trycker man in ciggtändaren fungerar den som en brytare (dock får man så klart montera av tidigare kablar/ ej strömförande längre). Vill man inte installera någon knapp går det lika bra utan, man väljer bara att samtalet skall gå till handsfree när man svarar.

194

Video med installation och funktion

195

Test/demonstration av handsfree funktionen

196

Jag köper gärna en för Blaupunkt med lock för en egen/original strömbrytare  ICQ/ab

197

Hej Hedström, jag skulle behöva lite mer info så att jag vet hur jag skall bygga. Jag skickar ett PM

198

Detta var ju hur coolt som helst jag är intresserad av 2017 modellen med mikrofon så man kan ha handsfree. Har dock ingen Radio i den idag så får leta upp någon cool. Gör du fortfarande dessa och vad ligger priset på?

199

Tack! Jag har haft väldigt dåligt med ork/ tid att göra några adaptrar efter att varit sjukskriven med utmattningsyndrom. Planen är väl att börja göra några adaptrar igen, men just nu vet jag inte när.

200

OK krya på dig så håller jag koll när och om det blir aktuellt!