1 Senaste redigerad av 25hpman (2017-05-22 11:49:29)

Bakljusena på skåpet är LED från Usa. De lyser bra...lite för bra, då det knappt blir en synbar skillnad mellan bakljus o broms/blink. Besiktning på onsdag o jag får nog hitta på nåt innan dess.

Dessa kretskort innehåller 48 LED stycket med två ljusstyrkor. Dock är det för liten skillnad på dom, för att skillnaden ska vara väl synlig i Bilbesiktningens väl upplysta hall.

Så vad är bäst? Dimmer (potentiometer) eller fast motstånd? 12 V på bussen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

Tänker dra till Feltema o inhandla 2 såna här. Om det funkar, så kopplar jag över bara 1 sen.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn … 000034845/

3

undra om dessa ger fullström vid varje strömstöt och får dimmas sen
(inte håller kvar avänt värde)

4 Senaste redigerad av =) (2017-05-22 16:23:57)

Har sådana hemma, dimmar riktigt bra.
Dock gav min upp efter ett tag.
Men för tillfället funkar det ju ICQ/ab

Vad ska du dimmra ner?
Båda?
Om det bara är en så räck det väll med bara en dimmer?

5

Bakljus brukar man ju ha två... eller hur?

6

Så man kan inte ha en led dimmer till två bakljus?

7

Dom där dimrarna funkar bra, jag har sådan till innerbelysningen, och dom har "minne" dom kommer alltså ihåg i ställt värde trots att du beyter strömmen.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

De funkade inte i min applikation. Det blir en runda till Kjell &CO imorron för att inhandla lite hederliga resistorer. Rotade igenom halva garaget för att finna någon att prova med o hittade ett 5,8K Ohm motstånd som blev åt skogen för bra. Så jag inhandlar ett sortiment med blandade storlekar, så får jag prova mej fram.

9

När jag experimenterat med mina byggen med led har det slutat med ca 10-100 Ohm för att "dimma" ner positionen från broms.

10

Jag kan rekommendera dioder, de tar ner spänningen med ca 0,7 V/st på så sätt går det att laborera lite med styrkan.
Jag har en enkel 1W LED som bak/broms/blinkers. Full spänning på broms/blinkers och ~8-9V på bakljuset.

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

11

Det är inte alla led-armaturer som låter sig dimmas. Dom har ju en inbyggd spänningsregulator och ger lika bra ljud vis 10 som vid 30 volt, brukar kallas för "multivolt".
Och då faller idén med seriekopplade dioder också.
Men min led-innerbelysningslampa hade en text med som sade att den inte kunde dimmas, men det kunde den iallafall...
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Ja, det blev resistorer på Kjell o Co. Och det blev snyggast o bäst med en 820 Ohm till varje. Bussen klarade besiktningen idag med blankt papper, förhoppningsvis för sista gången någonsin.  ICQ/af

13

Grattis!!