Fördelare Bosch ZV/PAU 4R4
"Advance/Retard Range: Vacuum Advance Only: 10deg @ 1.3 In. Hg, 15-21deg @ 2.8 In. Hg."
Förklara för en som inte begriper vad en ZV/PAU 4R4 behöver ha i förtändning vid 3000 varv?
Ghia 1968
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Bosch ZV/PAU 4R4s förtändning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fördelare Bosch ZV/PAU 4R4
"Advance/Retard Range: Vacuum Advance Only: 10deg @ 1.3 In. Hg, 15-21deg @ 2.8 In. Hg."
Förklara för en som inte begriper vad en ZV/PAU 4R4 behöver ha i förtändning vid 3000 varv?
Den är endast vakuumstyrd och inställningen är inte på samma sätt varvtalsberoende som en centrifugalstyrd fördelare. Vill du göra en koll så koppla in en vakuummätare på vakuumslangen till fördelaren med ett T-koppling. Sätt gärna en "avstängning" på slangen T -> förgasare så kan du "frysa" vid givna vakuum och även kolla läckage i dosan (att vakuumet/ förtändning inte ändrar sig). Gasa på till givna vakuum och kontrollera att du har förställning enligt specifikation vid dessa (med strobe och gradering).
Den är endast vakuumstyrd och inställningen är inte på samma sätt varvtalsberoende som en centrifugalstyrd fördelare. Vill du göra en koll så koppla in en vakuummätare på vakuumslangen till fördelaren med ett T-koppling. Sätt gärna en "avstängning" på slangen T -> förgasare så kan du "frysa" vid givna vakuum och även kolla läckage i dosan (att vakuumet/ förtändning inte ändrar sig). Gasa på till givna vakuum och kontrollera att du har förställning enligt specifikation vid dessa (med strobe och gradering).
Tack Frederik! Hade på känn att du hade koll på detta. Ska fixa en mätare och se vad jag har för vakuum.
Varför jag ställer frågan är att när jag kollade vad förtändningen är på 3000 var så pendlade den på 20-21 grader. Så då blev jag nojig och trodde det var på tok för lågt, MEN det kanske är helt okej. 34-hästarn går skitbra, lättstartad och inga värmeproblem vad jag märkt ännu.
Eftersom jag är som jag är, hängslen och svångrem liksom, ville jag reda ut detta innan vi far till HO17.
15-21 grader är max/stop vad den skall kunna ge från grundinställningen, så den bör maxa ut däromkring. Läser du av graderna från TDC så får du addera grundinställningen (få 25-31 om tex tändningen är ställd 10 grader grund).
Ja, den är ställd på 10 grader BTDC, 850 varv med vakuum pluggad.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Bosch ZV/PAU 4R4s förtändning
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.