Ngn som vet varför den undre remskivan som i sin tur driver generatorskivan är 175-176mm i diameter istället för 170mm som vanligt? Sitter på en 1600cc typ 1 motor med motorkod: B.
Stansat på hjulet är även ett D.
Ngn som vet varför den undre remskivan som i sin tur driver generatorskivan är 175-176mm i diameter istället för 170mm som vanligt? Sitter på en 1600cc typ 1 motor med motorkod: B.
Stansat på hjulet är även ett D.
En 1600-motor med motorkod B är en transporter-motor med enkelportstoppar. Att remskivan är större kan ju bero på att man villa ha högre speed på fläkten.
Mycket riktigt. Men finns det olika storlekar på hkulen tänker jag?! Finns det 170-175-180.....?
Mycket riktigt. Men finns det olika storlekar på hkulen tänker jag?! Finns det 170-175-180.....?
Ja, det finns olika storlek på remskivorna beroende på vilken motor det är..
Då är följdfrågan, en bussmotor 1600cc med original setup bör ha 170mm remskiva, eller större om man upplever sämre kylning. Och när det kommer till kylning så finns det ju flera andra olika anledningar till varför motorn kan gå för varm, så felsöket kanske borde vara bredare än bara antagelsen att byta till större remskiva. Och om det är en 1600cc uppskruvad och på anabola så ska remskivan vara ännu större, och med fler tillbehör som följd, så som extern kylare och extra mängd olja i form av större sump mm mm mm.... hmm
Man undrar ju vad som är max storleken för den undre remskivan? Och hur mycket som verkligen behövs för den oljekylningen. Och hur mycket rpm en skiva klarar av innan allt bara blir fel/fallerar?
Jaja...nu vart det bara en massa djupa tankar. Vet ju innerst inne att dom gjorde rätt från början i fabrik, så varför vandra för långt från gränserna.
Tack för svar och hoppas att det hjälpte/hjälper fler än mig. Fast frågan är fortfarande kliande....vart får jag tag på större fabriks tillverkade original/nos remskivor idag med vw logga och olika märkningar? Eller är det verkligen så att dom flesta kör med original 170mm eller en och annan mexico/brasse tillverkad skiva???? 
Då är följdfrågan, en bussmotor 1600cc med original setup bör ha 170mm remskiva, eller större om man upplever sämre kylning. Och när det kommer till kylning så finns det ju flera andra olika anledningar till varför motorn kan gå för varm, så felsöket kanske borde vara bredare än bara antagelsen att byta till större remskiva. Och om det är en 1600cc uppskruvad och på anabola så ska remskivan vara ännu större, och med fler tillbehör som följd, så som extern kylare och extra mängd olja i form av större sump mm mm mm.... hmm
![]()
Man undrar ju vad som är max storleken för den undre remskivan? Och hur mycket som verkligen behövs för den oljekylningen. Och hur mycket rpm en skiva klarar av innan allt bara blir fel/fallerar?
Jaja...nu vart det bara en massa djupa tankar. Vet ju innerst inne att dom gjorde rätt från början i fabrik, så varför vandra för långt från gränserna.
Tack för svar och hoppas att det hjälpte/hjälper fler än mig. Fast frågan är fortfarande kliande....vart får jag tag på större fabriks tillverkade original/nos remskivor idag med vw logga och olika märkningar? Eller är det verkligen så att dom flesta kör med original 170mm eller en och annan mexico/brasse tillverkad skiva????
Även tändningdmärkningen är olika på remskivorna och det är nog viktigare att den stämmer än några mm till eller ifrån i storlek. Olika motorer med olika kombinationer av fördelare och förgasare kräver rätt tändningsinställning för att fungera bra.
Gene Berg skrev en intressant artikel om detta, finns i en gammal katalog från dem. Kort så kräver en större remskiva mer effekt för att snurra fläkten vilket ger ökad värme. Alltså noll vinst för kylninng, så allt större än original hjälper inte.
Bra input gubbar. Då tror jag både jag och ev andra läsare av denna tråd lärt oss ngt nyttigt. Så tack för bidragen gubbar 
