1

Någon som skulle kunna tipsa om en bra och pålitlig Bilmek i Varberg med omnejd. Inga konstigheter om det skulle vara några mils körning, men helst inte till andra sidan landet ICQ/ab
Tacksam för hjälp!

2

Beskriv lite mer exakt vad det är som du vill ha hjälp med  ICQ/ab

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

3

Ja ja. Byte av packningar i motorn då den svettas lite kylarvätska från den tjocka svart packningen (båda sidor) vid topplockspackningen.
Det är DJ motorn (112hk)

4

Hej! Är det "bara det" så kan du fylla på ett par matskedar kanel och sen köra. Då blir det garanterat tätt. och det kan hålla många år. Stäng av värmen så det inte går genom elementen för där gör det ju ingen nytta. Sen kan du ta bort ventilen i locket på kärlet så får du bort övertrycket som är 1 kg. Det går lika bra att köra det trycklöst, jag har alltid gjort det, efter att en slang sprack. Anledningen till att man har ett trycksatt system är att det går köra varmare utan att det kokar, men som sagt så har jag aldrig haft några problem.

5

Tackar för den lösningen. Kanel i systemet alltså, jag som har blivit riktigt bortskrämd från diverse kylartätningar.
Vad är det som gör att kanel inte klabbar sönder hela systemet?

6

Någon annan som litar stenhårt på matprodukter? Jag kör handuppräckning, sedan får det bära eller brista.  ICQ/ab

7

Funkar klockrent

8

Kanel funkar nog.

Men jag har kört med Bars Leak de senaste tio åren.
Man får fylla på en ny burk efter fyra fem år.
jag har en mindre läcka i undre kylartanken (den är från 1933), ca en tesked om dagen.
Och sen svettas det runt topp bultarna och då det är en sidventilare med 48 bult, så är det inte snyggt.
men som sagt Bars Leak klara skivan, inga läckor nånstans.
Utan klegga igen värme ventiler osv.

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … ng-pa286sv

"ljushuvud"

9

Hej, fortsätter i den här tråden - Ngn som har tips på bra verkstad i Varberg? Länkarmar som är lite för rostiga.. O handbroms som tar för dåligt.
Tack på förhand

10

Om ni får välja då. Bars leak eller kanel? Bortse från priser. Vill bara ha en liten fin provisorisk lösning över helgen och besiktningen. Och inga jobbiga konsekvenser med motorras.

11

Funkar det att hälla i expansionskärlet? Motor ljummen kall eller mitt emellan? Behöver ju inte som dieseldavid säger ha runt det i kylaren då den är tät.