tex
http://www.vwimporten.se/typ1/motor/olj … neratorfot
+ klämma
http://www.vwimporten.se/typ1/elektrisk … mma-galvad
och oljepåfyllningslock/överdel med o ring.
http://www.vwimporten.se/typ1/motor/oljepafyllning
eller om du tar det från din 6 volts torn.. behövs ett verktyg att demontera det med... tex en bit plattjärn och en skiftnyckel.som man sticker ner och gängar loss överdelen med.
dessa delar kan man använda med det går lika bra med beg från en tex as motor...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Stort tack!
Torkarmotor, passar den från en 69:a tro?
Har du swf motor så tror jag att du bara kan flytta över ankaret
till din befintliga.
Typ1-65 soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet
Vilket laddrelä kommer jag att behöva?
Finns ju en uppsjö!
Då du inte har en växelströms generator utan en likström 12 volt så finns inte så många möjliga..
tex
http://www.classicvw.se/laddningsrela-1 … cts_id/797 billigare
http://www.vwimporten.se/typ1/elektrisk … ddrela-12v lite dyrare..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu ska jag till att byta generatorn.
Jag har skruvat loss den från fläktkåpan och generatortornet, hur ska jag bära mig åt för att få ut den?
Ska jag skruva loss fläkten eller lossa på fläktkåpan från motorn?
Hur gör jag och vilka skruvar ska loss?
Har du tänkt göra fler jobb på motorn.. Kanske snygga till kåpor.
. I sådant fall. ? Kan det vara läge att lyfta ut hela maskinen... Finns ju dom som gör det på 3minuter.. Nä skämt o sido.. Om man demonterar maskinen så är det mycket enklare att lyfta upp fläktkåpan med generatorn.. Göra ordentligt rent under den, vilket ofta behövs sen, är det enkelt att demontera generatorn från fläktkåpan.kanske byta tändstiften justera ventilerna rengöra förgasaren vilket ofta kan behövas efter vinteruppehållet.. Så roligt att montera tilbaka maskinen nyfixad och kry.
Kanske finns någon annan luftkyld vw entusiast i din närhet..
Det står ju inte i din avatar var i landet du finns... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det är ju svårare att byta den med motorn i tycker jag. Att lyfta av fläktkåpan med motorn i innebär att du måste bort med hela gångjärnen till luckan. Glöm inte termostaten!
12 2017-04-27 16:07:37 Senaste redigerad av Eljesjo (2017-04-27 16:09:35)
Det går att skruva av fläkten från generatorn bakifrån och då kommer generatorn loss. Det är en 36 mm-hylsa som behövs att hålla emot med och skruva på generatoraxeln. Har du fått loss skruvarna bakom insugsröret till plåten så är det jobbigaste gjort, tycker jag iaf.
Tackar, ska prova det.
Ja dom två nedre skruvarna var inte att leka med... 
Tackar, ska prova det.
Ja dom två nedre skruvarna var inte att leka med...
Underlättar att byta ut mot sexkantsskruvar.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Nu har jag köpt ett laddrelä.
http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=14 … 113903803F
Vilka kablar ska vart?
Det här är som det satt innan generatorbytet:
Ni får gärna rita och förklara som om jag vore fem år gammal. 
När jag 12v konverterade min kom förgasarens acc-pump i "kläm" mot den lite större generatorn. Fick köpa en distans att höja förgasaren med. Glöm inte att det finns en 6v/12v kallstart pryl på förgasaren att byta oxå... Små detaljer dock.
Om/när man konverterar så måste man även byta bromsljuskontakten eller ?
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)
Den är bara en strömbrytare så den klarar sig utan byte.
Ett12 volts system är ju bara halva strömmen (Amp) mot 6 vilt så kablar och brytare är överdimensionerade mot 12v dito.





