1

Jag är lätt förvirrad.

Är i tagen att byta bromsrör och hjulcylindrar bak på min '78 men hittar ingen justeringsmekanism för bromsbackarna enligt de bilder jag kollat på innan.

Vad är det jag missar?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

2

Dom är självjusterande finns inget att justera utifrån.
Det är kopplad till handbromsvajern och när du dra handbromsen blir dom justerad.
Har du nåt foto på dina?Det fattas kanske nåt?

T2b taigagrön ´77

3

Foto på mina? Föreställ dig en cirkulär tångruska ungefär...  Default/yikes

Om de då är självjusterande, hur justerar jag då in de för att kunna dra loss bromstrumman?

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

4

Får du inte loss trumman trots helt släppt handbromsvajer finns beskrivet att man borrar ett hål i trumman och justerar tillbaka backarna motsvarande manuellt justerade. Finns bild/skiss var hålet skall borras i rep. handboken (jag kan leta rätt på det om ingen hinner före eller du googlar reda på det).

5

Hrmmmph.. då låter våld som min typ av lösning. Finlir har liksom inte helt och hållet fungerat på en buss som varit oanvänd i 30 år!

Tack för svar! Jag lånar en bautaavdragare och testar.

6

Men vänta nu, på mina bromsar från sen böjruta finns hål i bromsskölden för att justera backarna med skruvmejsel. Från  baksidan alltså, inte genom bromstrumman.
http://haysvwrepair.com/wp-content/uplo … ywrong.jpg

MATS

7 Senaste redigerad av Frederik (2017-05-20 10:13:06)

Bilden i länken är på manuellt justerade, på svenska senböj var självjusterande vanligt.
Lossa handbromsvajrarna (fram), pressa tillbaka armen genom hålet bak i skölden och fungerar inte detta så:

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/73B3DA4B-AF00-48B3-803F-ADC55A5A03EE_zpsouz4vrpy.jpg

8

Tusen tack!

Så det verkar som att det finns varianten med justeringshål på baksidan (justerbara) och det finns hål på framsidan på vissa (självjusterande)? Jag har ett ca 10mm hål på framsidan av trumman och tämligen säker på att inget hål finns längst ner på bromsskölden.

Verkar som att jag har självjusterande helt enkelt - tack för förklaringen!