1 Senaste redigerad av Sebastianfor (2017-04-18 19:31:11)

Hej! Har perecis köpt min första bubbla så har inte superkoll på hur dessa motorer låter men tycker att jag har ett missljud "skrapande" eller lite som ett vibrationsljud. Har bytt olja på den och då tyckte jag att det försvann i någon timme men nu är de tillbaka igen. Oljan såg fin  ut och det var inga metallrester eller liknande i den. Tänkte höra om någon här har en aning om vad det skulle kunna vara? Vet att det kan vara svårt att avgöra med ett filmklipp men tänkte att jag kan göra ett försök!

///Sebastian

https://youtu.be/LN_jFPd0kgE

2

Låter som ett enkelt fel, skruv som ligger bakom remskivan, nåt med kylfläkten, fördelarlocket..... Eller något annat yttre som roterar, du hittar det snart om du letar.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

3

Okej tack! Får kolla lite noggrannare framåt helgen! ICQ/ab

4

Har kollat över det du skrev men verkar inte vara något av de    Default/hmm  någon som har någon idé vad de annats skulle kunna vara? Kan de vara någon lager i motorn som är slut tro?

5

Prova att ta bort generatorremmen, och starta ?
Kan ju vara lagerljud i den, eller fläkten....

6

Aa har testat de, samma ljud fortfarande  ICQ/an

7

Blir det någon skillnad om du kopplar ur?

En kompis hade ett mysko ljud på sin Volvo 740, där vill jag minnas att var det en bult som håller i tryckplattan som börjat lossna, den hade börjat gnaga på något i sprängkåpan.

8

Hmm okej! Nej de är tyvärr samma även då!  ICQ/ac

9

Strulet med bulten upptäckte vi först när vi tog ur motorn ICQ/ab 

Jag hade testat följande.
Tagit av fläktremmen, ev tagit ur tändstiften för lägre kompression, och sakta dragit runt motorn förhand, tex med hjälp av en skiftnyckel om det behövs. Då kanske du kan känna om det skaver i någonstans.

10

Okej ja förstår! Får kika i helgen och göra ett försök med de!  ICQ/ab

11 Senaste redigerad av Sebastianfor (2017-05-17 20:43:04)

Har märkt att "knackandet" inte hörs dem första minuterna som bilen är igång men att det sedan börjar låta, kör på 20-50 mineralolja, har inte hittat någon metall i oljan som sagt men antar att det måste ha någonting med detta att göra?

12

Byt till något mera lättflytande för att få mera oljeflöde i hela motorn.
För tjock olja kan göra att plunchen för oljekylaren inte stänger och oljan förblir okyld.

Missljudet kan vara vevstakslager. Jag tycker det knackar lite oroväckande i ditt filmklipp.
Du skriver i första inlägget att du precis köpt bubblan. Vet du något om bilen? Hur långt har bilen gått? Har motorn renoverats någon gång?

Skulle tro att det är dags att dela blocket och renovera med nya lager och kolvringar.

13 Senaste redigerad av Sebastianfor (2017-05-18 17:32:41)

Hade tunnare olja förut och de var likadant då Default/hmm  hittade serviceboken och den är iaf stämplad till 9500 mil, nu har den gått lite under 10000. Ingen koll på om motarbeta har renoverats tyvärr, senaste besiktning på den var 2000 tror jag. Aa de låter ju tyvärr som dåligt lager!

14

Okej.
Ja, jag tror det med då knackningarna följer motorvarvet i ditt klipp.

15

Aa verkar inte bättre! Tack för svaret!