1 Senaste redigerad av EskiL 109 (2017-05-14 20:52:49)

Generatorn på min fars -72 buss har gett upp och jag har under svordommar och tandgnissel fått ut helvetesklumpen. Nu behövs en ny in och frågan är om det går att uppdatera till växelström med ny fot. Det ska skilja på längd mellan bubbla och buss. 160 mm bubbla 170 mm buss. Någon som vet vaför det skiljer och går det att sätta in vxl. strömkit. Jag tror det funkar men tro gör man i kyrkan och inte när man ska beställa delar.
Detta kit finns och det måste ju passa?
https://www.vwheritage.com/ac903901-alt … elt-pulley

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

2

Jag vet inte varför det skulle skilja 10mm på längden.
Men jag vet att du kanske tvingas byta bränslepump om du byter till växelströmmare.
Det hänger ihop med att växelströmmarna har en större omkrets som mekaniskt kommer i konflikt med de äldre bränslepumparna.
När du demonterar fläkten, så dokumentera noga hur brickor, shimms och annat är monterat, man kan sätta ihop detta på olika sätt, men bara ett sätt är riktigt!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack för tipset.
Demonterade och drog en bult igenom brickor och shims.
Tror att den bränslepump jag har går fri...
Tråkigt jobb detta...

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

4

Vad är det för motor i din fars buss?
Jag har ju nästan bara mekat med typ 1, men lätt ovetande frågar jag då om det är en motor med stående fläktkåpa eller den så kallade "pannkaksmotorn" som hade en betydligt plattare profil, därmed också ett annat generatorarrangemang. Men det var väl ett generationsbyte där omkring 1972-1973 mellan tidig och sen baybuss...?? ja jag vet för litet om typ 2 det är klart!

Annars är det ju aldrig fel att klämma dit en växelströmmare, den ger bättre och effektivare laddning redan på låga varv.
Och jag glömde skriva det i tidigare inlägg, det ser ut som om den generatorn du funderar på att köpa har en intern regulator, du behöver alltså ingen extra regulator eller som det var med likströmsgeneratorn, laddningsrelä, det kan du skruva bort. Om det funkar finns det hugade spekulanter, då dessa brukar lämna in efter alla år i tjänst.

---

5

Motorn har stående fläkt och generatorn kommer nästa vecka. Har samma uppsättning i min buss -68. Den monterades dock med motorn ur...

Motala

6

EskiL 109 skrev:

Motorn har stående fläkt och generatorn kommer nästa vecka. Har samma uppsättning i min buss -68. Den monterades dock med motorn ur...

Japp!
Samma erfarenhet, visst är det lättare att byta generatorpaketet med motorn urmonterad!
Man slipper använda kofot, slägga och andra "finmekaniska" verktyg.

Det är sedan rätt vanligt att fläkten tar i på insidan av fläktkåpan. Här kan man schimsa fläkten, och ibland får man berarbeta kåpan med träkloss och hammare...
...