1

Jag har en 1600 motor som går mycket dåligt när den är varm. Mest på halvgas.
Den tappar effekt och återfår den. Bilen hoppar nästan fram när det händer  ICQ/an  Det känns som att någon vrider av och på tändningen.
Det blir även en del avgasknallar...
Problemet uppkommer om man ligger på konstantfart.
Om jag kopplar ur går den fint ner på tomgång utan att dö.
Likaså om jag trycker gasen i botten med växel i så går den bra.
Det går även fint att gasa utan att växeln är i.
Jag har lite extradelar liggandes och har bytt förgasare samt spolen men problemet kvarstår.
Jag är tacksam för tips!

2 Senaste redigerad av kee (2017-05-12 09:43:55)

1600an med sin 34-förgasare är notoriskt ökänd för sin "flat spot", det är svårt att hitta bra objekt, så det KAN ju vara så att båda förgasarna du prövat med har lidit av samma problem. Dessa problem upplevs dock inte som misständningar, utan mer som en "inverterad turbo", dvs den tappar effekt någonstans i mittdelen av registret.

Men om vi ska börja i rätt ände så att säga, skulle jag se över brytare och kondensator allra först om jag misstänkte tändningsproblem. För dessa motorer är känsliga för en god tändning och brytare och kondensator är det billigaste och mest troligt att fela i hela tändningssystemet. Sen skadar det ju inte att byta ut allt mot nytt original för att utesluta alla fel, samtidigt som man gjort en ordentlig service av tändsystemet. Tändstift, kablar (om de som sitter är lastgamla), rotor, fördelarlock, kondensator och brytare. Spolen är det enda man normalt sett inte byter, den är minst känslig och minst utsatt för slitage, men det skadar ju inte att den är bytt.

Sen kan man ta det vidare därifrån och undersöka om fördelaren verkligen är rätt för förgasaren, om du har något märkligt vakuumläckage eller annat "mer avancerat" problem, men börja med att göra en service av tändsystemet, samt justera tändningen, så har vi eliminerat alla "enkla fel".

Avgasknallar (vid motorbroms) brukar bero på läckande avgassystem. Är det vid gas/acceleration, så skulle det kunna vara tändsystemet.

Lycka till! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Enklaste felsökningen är att låna förgasare och fördelare från en 1600:a som funkar!
Och sedan jämföra och utesluta problemen....
Är du inte med i någon VW-klubb...så kolla vilka som finns i närheten av dig?

4

Tag bort ett tändstift  kolla hur det se ut om det är vitt så går det för snålt
Efter som man har blandat i alcohol i bränslet (95 oktan = 10% 98 =5-6% )
Som du beskriver så går den bra när axpumpen går in sen får den för lite soppa
Det brukar hjälpa med att byta munstycket i förgasarn
Ps om du söker här på forumet så finns det massa trådar om detta
En länk som bränslesystemet  http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tack för alla bra tips. Nu har jag en hel del att gå på.
Kondensator tändstift och brytarspetsar är ca tre år gamla. Motorn är helt original för övrigt.

6

Kolla vacumklockan på fördelaren, den skall ställa om tändningen vid körning i jämn fart, så man inte apppar effekt.

Ta av fördelarlocket, lossa slangen vid förgasaren gör rent och sug i slanegn, nu ska det rör sig i fördelaren.

Sug till ordentligt , och sätt tungspetsen mot slangen så det blir tätt, och se om det rör sig i fördelaren, gör det det så är det läckage och dags för byte.

"ljushuvud"