1

I slutet av förra säsongen började min ganska nyinköpta 68:a typ 1 att krångla lite på vägen, började med att det klonkade typ drivaxel klonk stannade gick runt trodde typ något loss at men inget visuellt! Fortsatte uppstod igen stannade kollade... inget!  Sen tappar den drivningen ytterst lite driv sen helt borta på alla växlar ink backen!

Känns ju inte som en koppling men kanske?

Pratade med en vän han nämnde splinesen bak ? Har googlat Utan att Hitta direkta tips

Har någon idé?

Tack

Petter

2

Kan ju vara splinesen på en av trummorna bak. Kan inträffa om centrummuttern är för löst dragen. Bara att byta trumman så är du på banan igen!

3

Ok, läste att man kunde testa det genom att hålla i ena hjulet o snurra andra med vxl i provade det och det snurrar, är detta test pålitligt? Bara rycka av trumman eller båda?

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-13 17:13:40)

Jo dte är nog pålitligt.
Om nu ena muttern varit för dåligt dragen, så är nog oddsen rätt höga att den andra är dragen likadan.

Så lossa trummorna och kolla in status, byt ev utslten/slitna trummor.
Och sen dra åt allt vad du orkar och lite till.

"ljushuvud"

5

Dän med navkapslarna, ha en medhjälpare att titta på hjulaxeländarna/muttrarna när du försöker köra iväg.
Om någon av hjulaxeländarna snurrar utan att hjulet snurrar så är det splines.
Om det inte snurrar så är problemet mer troligt kopplingen..

S

6

Tackar alla i Will try!!

7

Vänster axel snurrar för fullt o hjulen står still!! Byter jag båda trummorna ändå? Eller bara vänster? Och sen drar otroligt hårt eller är det något mer jag behöver tänka på?

8

Jag skulle lossa båda trummorna, och kolla efter slitage.
Sen besluta om en eller båda skall bytas.

"ljushuvud"

9 Senaste redigerad av Tristar (2017-08-05 14:38:27)

Detta hände mej efter en 18 mil lång resa, när jag kommer hem och stannar utanför garageporten, lägger i ettan men inget händer.
Hör ett svagt rasslande ljud men bilen driver inte en enda mm.
Puttar in bilen i garaget och hissar upp den, högra bakhjulet snurrar som ett lottohjul.
Drivaxelmuttern lossar jag med händerna efter jag plockat bort saxsprinten.

Bild 1 en ny bromstrumma med splinsen.
Bild 2 , 3 min trumma UTAN splines.
Bild 4 splinsen i smulor.
Orsaken var att muttern inte var tillräckligt spänd.
Den var lika lös på andra sidan men där var inga skador så det vara bara att spänna den.

Post's attachments

1.JPG, 181.41 kb, 1024 x 768
1.JPG 181.41 kb, 142 downloads since 2017-08-04 

2.JPG, 159.37 kb, 1024 x 768
2.JPG 159.37 kb, 142 downloads since 2017-08-04 

4.JPG, 188.96 kb, 1024 x 768
4.JPG 188.96 kb, 153 downloads since 2017-08-04 

5.JPG, 181.28 kb, 1024 x 768
5.JPG 181.28 kb, 137 downloads since 2017-08-04 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

10

Samma hände kompisens Buggy , jag hämtade honom bogserade hem den , och vi trodde lådan var kass.
Fast forward 30 år, så tittade han lite mer och då var det splinsen på trumman!

"ljushuvud"

11

Jag har noterar flera gånger lösa drivaxelmuttrar på sänkta bilar.
Men inte kan spelet öka för man sänker och ändrar hjulvinklarna väl?
Eller är grabbarna idag svagare i nyporna än oss gamlingar haha.

Jaja av alla andra tänkbara fel är detta det lindrigaste, om än väldigt onödigt slarv fel.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

12

Tristar skrev:

Jag har noterar flera gånger lösa drivaxelmuttrar på sänkta bilar.
Men inte kan spelet öka för man sänker och ändrar hjulvinklarna väl?
Eller är grabbarna idag svagare i nyporna än oss gamlingar haha.

Jaja av alla andra tänkbara fel är detta det lindrigaste, om än väldigt onödigt slarv fel.

Enligt fysikens lagar borde belastningen och förslitningen på bricka/bult öka drastiskt pga vinkeln!
Hjulets vinkel gör ju att trumman pressas betydligt hårdare mot muttern, jämförbart med mycket hård kurvtagning, vilken här blir konstant.
Alltså borde belastningen på bakhjulslagren bli enorm i jämförelse med normal hjulvinkel, och när lagrets slits onormalt uppstår glappet, ergo, splinesen tar stryk när det finns ett litet glapp.

Jodå, jag kan ha fel, men fysikens lagar är ganska orubbliga ICQ/ag

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

13 Senaste redigerad av Kjell Roar (2017-08-05 20:35:19)

Piraten skrev:
Tristar skrev:

Jag har noterar flera gånger lösa drivaxelmuttrar på sänkta bilar.
Men inte kan spelet öka för man sänker och ändrar hjulvinklarna väl?
Eller är grabbarna idag svagare i nyporna än oss gamlingar haha.

Jaja av alla andra tänkbara fel är detta det lindrigaste, om än väldigt onödigt slarv fel.

Enligt fysikens lagar borde belastningen och förslitningen på bricka/bult öka drastiskt pga vinkeln!
Hjulets vinkel gör ju att trumman pressas betydligt hårdare mot muttern, jämförbart med mycket hård kurvtagning, vilken här blir konstant.
Alltså borde belastningen på bakhjulslagren bli enorm i jämförelse med normal hjulvinkel, och när lagrets slits onormalt uppstår glappet, ergo, splinesen tar stryk när det finns ett litet glapp.

Jodå, jag kan ha fel, men fysikens lagar är ganska orubbliga ICQ/ag

Helt rätt observerad. En av  toksänkningens näckdelar. Även med rätt moment, arbetas splinesen till vrak.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

14

Kompisens oval hade fått en nyrenoverad låda till denna säsong och nya tätningar i hjulnaven. Han hade dragit trummorna som man ska ändå satt dom lösa efter ett par hundra mil så efterdragning krävs  ICQ/ad

15

Piraten skrev:
Tristar skrev:

Jag har noterar flera gånger lösa drivaxelmuttrar på sänkta bilar.
Men inte kan spelet öka för man sänker och ändrar hjulvinklarna väl?
Eller är grabbarna idag svagare i nyporna än oss gamlingar haha.

Jaja av alla andra tänkbara fel är detta det lindrigaste, om än väldigt onödigt slarv fel.

Enligt fysikens lagar borde belastningen och förslitningen på bricka/bult öka drastiskt pga vinkeln!
Hjulets vinkel gör ju att trumman pressas betydligt hårdare mot muttern, jämförbart med mycket hård kurvtagning, vilken här blir konstant.
Alltså borde belastningen på bakhjulslagren bli enorm i jämförelse med normal hjulvinkel, och när lagrets slits onormalt uppstår glappet, ergo, splinesen tar stryk när det finns ett litet glapp.

Jodå, jag kan ha fel, men fysikens lagar är ganska orubbliga ICQ/ag

Trumman släpper inte även om lagret skulle börja glappa.

16

Busaberg skrev:
Piraten skrev:
Tristar skrev:

Jag har noterar flera gånger lösa drivaxelmuttrar på sänkta bilar.
Men inte kan spelet öka för man sänker och ändrar hjulvinklarna väl?
Eller är grabbarna idag svagare i nyporna än oss gamlingar haha.

Jaja av alla andra tänkbara fel är detta det lindrigaste, om än väldigt onödigt slarv fel.

Enligt fysikens lagar borde belastningen och förslitningen på bricka/bult öka drastiskt pga vinkeln!
Hjulets vinkel gör ju att trumman pressas betydligt hårdare mot muttern, jämförbart med mycket hård kurvtagning, vilken här blir konstant.
Alltså borde belastningen på bakhjulslagren bli enorm i jämförelse med normal hjulvinkel, och när lagrets slits onormalt uppstår glappet, ergo, splinesen tar stryk när det finns ett litet glapp.

Jodå, jag kan ha fel, men fysikens lagar är ganska orubbliga ICQ/ag

Trumman släpper inte även om lagret skulle börja glappa.

Varför kan Du då känna ett glappt lager genom att vicka på trumman? Anspänningen från bulten släpper när lagret glappar eftersom lagerkonstruktionen är konisk ICQ/ad

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

17

Inre lagerbanan är klämd mellan läget i drivaxeln och muttern, den borde inte släppa även om lagret glappar. Däremot så sitter den inre lagerbanan fast i drivaxel/trumma och yttre lagerbanan i lagerhuset i bakaxelröret. Om lagret blir glapp kan man känna det på trumman då trumman/inre lagerbanan kan röras i förhållande till yttre bromsskjölden/yttre lagerbanan.

Fram är det en annan femma...

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

18

Bengt H skrev:

Kompisens oval hade fått en nyrenoverad låda till denna säsong och nya tätningar i hjulnaven. Han hade dragit trummorna som man ska ändå satt dom lösa efter ett par hundra mil så efterdragning krävs  ICQ/ad

Undrar om man efterdrog på första servicen?

Efterdra är klokt då man inte har samma koll som på fabriken, men i princip är det onödigt.
Bara för det ska jag ner och efterdra på min senaste skapelse  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

19 Senaste redigerad av Mogge (2017-08-06 09:05:33)

Piraten skrev:
Busaberg skrev:
Piraten skrev:

Enligt fysikens lagar borde belastningen och förslitningen på bricka/bult öka drastiskt pga vinkeln! NEJ
Hjulets vinkel gör ju att trumman pressas betydligt hårdare mot muttern, jämförbart med mycket hård kurvtagning, vilken här blir konstant. IOFS men du tänker fel.
Alltså borde belastningen på bakhjulslagren bli enorm i jämförelse med normal hjulvinkel, och när lagrets slits onormalt uppstår glappet, ergo, splinesen tar stryk när det finns ett litet glapp. Du tänker fel igen.

Jodå, jag kan ha fel, men fysikens lagar är ganska orubbliga ICQ/ag

Trumman släpper inte även om lagret skulle börja glappa. RÄTT

Varför kan Du då känna ett glappt lager genom att vicka på trumman? Anspänningen från bulten släpper när lagret glappar eftersom lagerkonstruktionen är konisk ICQ/ad NEJ

Trumman sitter fast i axeln, och är således endast beroende av hur hårt du drar stora muttern.
Lagret sitter fast i lageröverfallet och har inte med trumman att göra.
Att den stora muttern lossnar beror bla på att den inte är fastdragen ordentligt, efterdra är inte fel att göra för att säkerställa att man inte gjort något fel vid monteringen.

Men att oljan rinner ur lagret vid sänkning förkortar livslängden på lagret, som kanske går varmt och börjar glappa och som i sin tur kanske påverkar förbandet till trumman.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!