För att förtydliga det hela lite; du vill alltså bygga bort reduktionsväxlarna? Eller vill du bygga om en typ1-låda till typ2 (med reduktionsväxlar)?
Om det är bygga bort reduktionerna finns det en hel del skrivet redan, sök på "straight axle". Jag vet skittråkigt svar, men efter att du läst lite kanske vi kan ringa in frågeställningen till mer specifika frågor för just ditt behov. Det finns olika vägar man kan gå nämligen.
1. I det ena fallet bygger man ihop en långaxlad låda med drivaxelrör/lagerhus (?) från den kortaxlade modellen. Länge sen jag läste på om detta så jag kan det dåligt.
2. I det andra fallet kan man montera "distansklossar" på bärarmarna (populärt kallade "svärden") för att få en långaxlad låda att passa rakt av. Så har jag gjort. Dessa distansklossar går ofta under namnet "staright axle kit".
En SA-operation medför en mer eller mindre ofrånkomlig sänkning av bussen, då hjulvinklarna blir heltokiga i originalhöjd.
Förmodligen är din låda en långaxlad och således rätt för projektet, lite osäker på vilka bilar den satt på, men de senare 1500 och 1300-modellerna hade den.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't