1 Senaste redigerad av E-ddieee (2017-05-10 15:50:36)

Hallå allihopa nu har jag kommit till just det dilemma som rubriken lyder, skulle uppskatta om någon kanske vet en tråd där någon pedagogiskt förklarar vad som behövs göras/beställas. vet på ett ungefär vad som måste göras efter en snabb diskussion men Guvwa men skulle gärna vilja grotta ner mig i detta ännu mera. eller om någon rent av har en färdig byggd 1500 låda till splitbuss tillsalu! tack på förhand  ICQ/ab

Eddie  ICQ/ag

2 Senaste redigerad av kee (2017-05-11 08:36:32)

För att förtydliga det hela lite; du vill alltså bygga bort reduktionsväxlarna? Eller vill du bygga om en typ1-låda till typ2 (med reduktionsväxlar)?

Om det är bygga bort reduktionerna finns det en hel del skrivet redan, sök på "straight axle". Jag vet skittråkigt svar, men efter att du läst lite kanske vi kan ringa in frågeställningen till mer specifika frågor för just ditt behov. Det finns olika vägar man kan gå nämligen.

1. I det ena fallet bygger man ihop en långaxlad låda med drivaxelrör/lagerhus (?) från den kortaxlade modellen. Länge sen jag läste på om detta så jag kan det dåligt.

2. I det andra fallet kan man montera "distansklossar" på bärarmarna (populärt kallade "svärden") för att få en långaxlad låda att passa rakt av. Så har jag gjort. Dessa distansklossar går ofta under namnet "staright axle kit".

En SA-operation medför en mer eller mindre ofrånkomlig sänkning av bussen, då hjulvinklarna blir heltokiga i originalhöjd.

Förmodligen är din låda en långaxlad och således rätt för projektet, lite osäker på vilka bilar den satt på, men de senare 1500 och 1300-modellerna hade den.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

det jag vill veta helt enkelt är hur man anpassar en 1500 låda att passa spot on på en 61 buss  ICQ/ab

kee skrev:

För att förtydliga det hela lite; du vill alltså bygga bort reduktionsväxlarna? Eller vill du bygga om en typ1-låda till typ2 (med reduktionsväxlar)?

Om det är bygga bort reduktionerna finns det en hel del skrivet redan, sök på "straight axle". Jag vet skittråkigt svar, men efter att du läst lite kanske vi kan ringa in frågeställningen till mer specifika frågor för just ditt behov. Det finns olika vägar man kan gå nämligen.

1. I det ena fallet bygger man ihop en långaxlad låda med drivaxelrör/lagerhus (?) från den kortaxlade modellen. Länge sen jag läste på om detta så jag kan det dåligt.

2. I det andra fallet kan man montera "distansklossar" på bärarmarna (populärt kallade "svärden") för att få en långaxlad låda att passa rakt av. Så har jag gjort. Dessa distansklossar går ofta under namnet "staright axle kit".

En SA-operation medför en mer eller mindre ofrånkomlig sänkning av bussen, då hjulvinklarna blir heltokiga i originalhöjd.

Förmodligen är din låda en långaxlad och således rätt för projektet, lite osäker på vilka bilar den satt på, men de senare 1500 och 1300-modellerna hade den.

4

Båda sätten är sätt att "anpassa en 1500-låda att passa spot on", i det ena fallet måste man sänka för att det ska funka bra (de flesta ser det som att man får sänkningen på köpet) och en mer personbilslik utväxling, i det andra fallet bygger man om typ1-lådan så att den får konfigurationen av en original typ2-låda, med reduktionsväxlarna kvar. Väljer man att SA-konvertera (som det populärt kallas) så kan man i sin tur gå två olika vägar för att uppnå samma resultat.

Jag själv har valt att montera dessa "distanser" som ingår i SA-kitet, det tycker jag är den enklaste vägen om man inte redan har delarna från den andra lådan att utgå ifrån. Det borde vara mycket skrivet i ämnet. Sök gärna först så kanske vi kan ringa in frågeställningen när du läst lite i ämnet. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Spot on, du vill bara byta låda då? Jag gjorde detta för länge sedan. Vad jag nu kommer ihåg; skruva loss gavlarna, byt sida på kronhjulet, sätt dit gavlar med axlar och reduktionsväxlarna från bussen.
Är lådan trasig så du behöver byta? Utväxlingen ska bli den samma vad jag förstår.
https://www.thesamba.com/vw/archives/in … ratios.php
https://www.pre67vw.com/production/gearbox_codes

MATS

6

Jag har flippat spindlarna och använder bagge lådan för utväxlingen men även så den sänks till ungefär samma höjd som framvagnen. och när jag stod och pratade med Guvwa så kom vi fram till att ''distanserna'' i SA-kitet är det enklaste sättet men inte det bästa. jag har aldrig hållit på med en växellåda förut så det är min första och letar ju därför kanske efter en tråd eller något dylikt där de gjort sett nummer 2. tack för att du tar dig tid och försöker hjälpa mig med något jag just nu är helt ny med!!!!  ICQ/ag

Eddie

kee skrev:

Båda sätten är sätt att "anpassa en 1500-låda att passa spot on", i det ena fallet måste man sänka för att det ska funka bra (de flesta ser det som att man får sänkningen på köpet) och en mer personbilslik utväxling, i det andra fallet bygger man om typ1-lådan så att den får konfigurationen av en original typ2-låda, med reduktionsväxlarna kvar. Väljer man att SA-konvertera (som det populärt kallas) så kan man i sin tur gå två olika vägar för att uppnå samma resultat.

Jag själv har valt att montera dessa "distanser" som ingår i SA-kitet, det tycker jag är den enklaste vägen om man inte redan har delarna från den andra lådan att utgå ifrån. Det borde vara mycket skrivet i ämnet. Sök gärna först så kanske vi kan ringa in frågeställningen när du läst lite i ämnet. ICQ/ab

7

Aha, då ska du konvertera bussen till en typ 1 transaxel! Inte bara byta växellåda.

MATS

8

Du skall leta fram två kortaxlade ytterrör kapa och skarva ihop dem med dina långaxlade från 1500 lådan (som du kapat bort yttersta delen ifrån) så att de blir lika långa som 1500 rören var från början. Du använder 1500 lådans drivaxlar.  ICQ/ae

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

9

Reine skrev:

Du skall leta fram två kortaxlade ytterrör kapa och skarva ihop dem med dina långaxlade från 1500 lådan (som du kapat bort yttersta delen ifrån) så att de blir lika långa som 1500 rören var från början. Du använder 1500 lådans drivaxlar.  ICQ/ae

Eller då svetsa ihop drivaxelrören 32mm längre så man slipper distansbrickorna.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Den här länken kanske kan vara till nytta
http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?p=7531961

11

Kollar upp länken och kanske kommer med ytligare frågor efter detta, ska scanna igenom tråden så får vi se!! TACK för all hjälp!  ICQ/ag