Blir galen på vipparmarnas inställning.
När jag ställt ventilerna på 1-4-3-2 och vrider runt motorn ser jag att vipparmarna blir helt lösa, dvs ca 3mm glapp på motsvarande sida.
Vad gör jag för fel? Är stötstängerna för korta/långa? Är vipparna 1.25 fel för eangel 120kam?
Tips på vad som kan vara fel. Varit tvungen att lägga 1mm chims under vipparmsbryggan för att få frigång vid ventilskaft/lyftare.
1 2017-05-08 21:04:00 Senaste redigerad av Marantz (2017-05-08 21:22:08)
Vilken typ av vippa använder du, org typ eller med skruv mot stötstång? Justerar du 1-3 i tändläge på TDC och 2-4 i tändläge BDC? Ger en bricka under vipparmen rätt geometri för lyftet? Använder du lashcaps? Justerskruv med kula?
Finns ju inga färdiga längder på stötstänger för något annat än om allt e standard så har du std eller redan kapat e risken att dom är för korta.
Sitter kammen rätt monterad på drevet ?
En länk justera in ventilena http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2341
En W120 är en vass kam om man växlar upp dom blir den värre ( nästan en dragracing kam på en 1600) ) Hot street; large displacement; off-road comp ( taskig tomgång
Efter som den lyfter 10,08mm på ventilen med 1,1 (std) vippa med 1,25 så lyfter den 11,45mm då ändras även durationen (297 std) till 300+ grader ( på 200 grader )
Den bör man ha riktiga axlar som är skruvade o mitten del som är fast (fjädrana som sitter där som std brukar inte hålla sid lasten )
som niklas skriver är det ganska mycket jobb som krävs att få till gemetrin på vippan med en sådan kam kombi
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
"Den bör man ha riktiga axlar som är skruvade o mitten del som är fast " , förklara lite till PPRMicke tack
Jag gissar att det är typ sådana här som menas:
Jag gissar att det är typ sådana här som menas:
Helt rätt vad jag menade
Det blir mycket sidkrafter när man sätter dit vassare kammar så låsclipsen vill gå sönder
Samma med en utväxlad vippa
Det slammrar som man har förstort ventil spel efter som fjädrana som skall hålla vippan på plats sviktar sen kommer i självsvängning och låsclipset lossnar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jaja så klart ! Tack
man kan ju faktiskt schimsa originalaxeln stumt och sätta najtråd som håller ihop clipsen. (trim ala 80-tal) Eller sätta dubbla fjäderbrickor så försvinner slammret. 120 kammen anser jag vara en rätt så mild kam med bra tomgång med dubbla förgasare. Om man har 3mm spel på andra sidan kan man misstänka att kammen sitter fel.
Hur kan kammen sitta fel? Är ju markeringar på dreven.
Menar du att kammen är felmonterad på drevet? Är det möjligt?
Vippor är 1,25 med vanliga justerskruvar utan lash caps.
Ändrar mig lite ang kammen, Tror det är en 100 engle.
När jag ställde in vipparmsgeometrin mätte jag när vipparmen stod i mittenläget. Lika mycket upp som ner. Därefter mätte jag in stötstängerna.
Ställer jag inte ventilerna på ettan först, vrider fram 4ans o justerar osv -3-2.
Aldrig haft problem tidigare, 3st tidigare 30hk. Fast det var original grejor.
Kammen kommer utan drev så det går att få drevet fel. Provat..
Sätter 1an i TDC och snurrar veven ytterligare 90° framåt. Ta av oljepumpslocket och ta ut pumpdrevet som driver på kammen. Om du nu tittarna i hålet kan du se om spårt i kammen e helt lodrätt då e kammen rätt. Är spåret i en vinkel är drevet felmonterat.
11 2017-05-10 20:33:02 Senaste redigerad av Marantz (2017-05-10 20:51:25)
90¨då menar du till nästa cylinder?
Har lossat locket och dragit fram till vad jag tror är 90¨. En fjärdedels varv. Då står spåret snett. :-(
Kamdrevet sitter ju med tre bultar, Går det att lossa drevet och vrida det så lite?
Fyfaen för att plocka loss allting och dela motorn.
Nooooooooooooooooo
Något bra tips så jag inte får ihop eländet fel?
12 2017-05-10 21:51:08 Senaste redigerad av niklasg (2017-05-10 22:15:12)
Precis 1/4 varv. Då är alla kolvar halvvägs nere/uppe. Det är i det här läget veven står när du lägger i kammen i blocket och passar in prickarna på drevet.
Dra ut oljepumpen så kan du skruva ut en skruv i taget, har du tur så nyper inte kammen så hårt på drevet och då kanske du kane vrida kammen rätt. Värt ett försök iaf.
Precis 1/4 varv. Då är alla kolvar halvvägs nere/uppe. Det är i det här läget veven står när du lägger i kammen i blocket och passar in prickarna på drevet.
Dra ut oljepumpen så kan du skruva ut en skruv i taget, har du tur så nyper inte kammen så hårt på drevet och då kanske du kane vrida kammen rätt. Värt ett försök iaf.
Du har meckat förut va? 
Detta kan väl BARA hända OM man INTE sätter prickarna MITT för varandra!
Kammen kan man sätta på tre sätt men bara ett är rätt. 360 grader delat på tre =120-240 grader fel.Ett litet tips Färgmärk alltid kammens nollpunkt och dra ett streck in på drevet. Färgmärk även dom två tänderna på vevens kamdrev som punkten sitter emellan. Hjälper när man lägger i kammen och är lättare att kolla efteråt.Man behöver bara ta bort en sida på motorn för att rätta till kammen, ettan +tvåans sida.
Ska prova tipsen när Mello börjar, kanske lite tidigare då det är Doktor Phil nu.
17 2017-05-11 19:57:11 Senaste redigerad av Marantz (2017-05-11 19:58:34)
Då är frågan : vilket håll drar jag drevet? Om jag kan lossa drevet alltså.
niklasg skrev:Precis 1/4 varv. Då är alla kolvar halvvägs nere/uppe. Det är i det här läget veven står när du lägger i kammen i blocket och passar in prickarna på drevet.
Dra ut oljepumpen så kan du skruva ut en skruv i taget, har du tur så nyper inte kammen så hårt på drevet och då kanske du kane vrida kammen rätt. Värt ett försök iaf.
Du har meckat förut va?
Nu har jag dragit ur oljepumpen, lossat skruvarna till kamdrevet. Dragit runt till näste skruvhål kommer i sikte.
Blev betydligt bättre när jag gjort detta, roterade drevet till jag hittade den bästa inställningen.
MEN, nu har jag ställt in vipparmsgeometrin med den felaktiga kaminställningen.
Dvs att justerskruvarna är mycket mer uppvinklade än i nedvinklade läget.
Går inte att använda låsmuttrarna längre.
Tar jag bort chimset under bryggan kan jag montera låsmuttrarna MEN:
Då ställer sig vipparmarna ännu mera uppåt.
Vet att jag är tjatig men måste lösa detta.
Är det längre stötstänger/mera chims som gäller?
Vad har du för skruvar på vipporna? Orginal eller med kula? Om du bytt till kulmodellen så behöver du slipa ned vippan i underkant vid gängan för de bygger mer.
Kanske vi kan få se lite bilder
original
Låter som du behöver längre stötstänger. Använder du org nu ?
Har beställt nya stötstänger då de gamla har kapats till fel längd då kamaxeln varit felmonterad.
23 2017-05-12 14:48:56 Senaste redigerad av Marantz (2017-05-12 15:51:21)
Jag blir tokig.
Har ställt ettans tdc och vridit fram 90, vågrätt spår.
Lossat kammen, vridit fram kammen till nästa bulthål. Tdc på ettan, vridit fram 90, 45 spår.
Lossat kammen, vridit fram till nästa bult. Tdc på ettan, vridit fram 90. 45 spår åt andra hållet.
När jag ställer tdc på ettans cylinder pekar spåret på kammen lodrätt.
Det är när jag börjar med 90 som det "spårar" ur.
Vad gör jag för fel?
Helt ok att idiotförklara mig just nu.
24 2017-05-12 15:42:01 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-05-12 15:43:21)
Kamen går ett halv varv på ett vevaxel varv
Om jag var dig skulle maskin hamna i motorstödet Sen vända maskin ett halv varv
Jag skulle riva toppen (1-2) sen bort med cyllana dela blocket ( 3-4 kan sitta kvar)
Skulle tro det är snabbaste sättet att få till dit problem Om kamen sitter en kug fel får du riva ändå
Om du inte har ett motor stöd skan du komma ned till kungälv o låna
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Får bli en rivning, tack för erbjudandet Micke.
Lånar gärna om jag inte löser det själv.
